menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplant voor betonijzers/ijzernetten

Ga naar meest recente reactie

Simon12

Simon12

Dag iedereen

Onlangs heb ik een woning aangekocht in het centrum van een stad. Jammer genoeg kijken we uit (zijkant tuin) op een lelijke oranje muur van 7,3 meter breedte en 4,5 meter hoog die slecht gevoegd is geweest. De muur is naar het zuiden georiënteerd.

Van onze buren mogen we hier klimplanten laten tegen groeien. Klimop vinden we zelfs veel te agressief, omdat de muur heel slecht gevoegd is en redelijk wat gaten vertoond.
Daarom dachten we aan een constructie van betonijzers/ijzernetten met mazen van 75mm op 75mm die we dan zouden monteren op houten latten en zo zouden aanbrengen tegen de muur. Dat vinden de buren gelukkig ook niet erg.

Zelf vonden wij volgende constructie (zie foto) wel heel mooi. Maar welke plant kruipt daar naar omhoog?
En op welke afstand van de muur bevestig ik die ijzernetten voor een goed resultaat? En welke planten zijn nog een optie?
Zelf houden we van een redelijk "strakke" groene wand, zoals je op de foto kan zien.

Bij voorbaat dank!

Simon

Bloemen & Planten

woensdag 16 maart 2016 - 14:52
Roeli

Roeli

Klimop is toch geen probleem op die constructie. ?
Hecht zich dan niet aan de muur.
woensdag 16 maart 2016 - 14:54
Simon12

Simon12

Klimop blijft nog wel steeds een optie, maar dan zouden we deze gewoonweg tegen de muur laten groeien. Is er echter geen andere/betere optie? Waarbij dat de constructie met betonijzers dan wel tot zijn recht komt?
woensdag 16 maart 2016 - 15:09
PeterBo

PeterBo

Wat dacht je van Toscaanse jasmijn "Trachelospermum Jasminoides", blijft ook groen in de winter.
woensdag 16 maart 2016 - 15:27
PeterBo

PeterBo

PS:
Hecht volgens mij ook niet aan de muur, wat beter is voor de muur, die al niet in zo'n goede staat is zoals je dat beschrijft.
woensdag 16 maart 2016 - 15:30
Polplastron

Polplastron

Al gedacht aan Aristolochia? Geen gewone klimplant: het grote blad (en de eventuele, bizarre bloemen) zal zeker de aandacht trekken. Deze plant is niet wintergroen echter.

Klimop is geen optie: achter het gaas zal deze alsnog een weg zoeken naar de muur (raad eens hoe ik dat weet).

Een druivelaar die mooi gesnoeid en geleid wordt is overigens ook prachtig en er zijn zelfs allerlei siervormen.

Groeten,

Pol
woensdag 16 maart 2016 - 16:52
Simon12

Simon12

Bedankt voor de reacties! Blijft een moeilijke keuze. Iemand anders nog een idee?
donderdag 17 maart 2016 - 20:01
Polplastron

Polplastron

Gezien de muur op het zuiden gericht is, zou je ook een klimroos kunnen voorzien.
Eventueel kan je hierbij denken aan een roos met weinig of geen doornen.
Deze zal echter de muur niet volledig verbergen en is natuurlijk ook niet wintergroen.
vrijdag 18 maart 2016 - 14:45
Carib

Carib

Je zult voor deze oppervlakte naar een flinke groeier moeten zoeken. Een Trachelospermum valt dan al af, want die zal hier nooit de gewenste hoogte kunnen bereiken. Wingerd, wellicht klimhortensia (hoewel die ook niet zo snel zo hoog groeit) of een clematis. Een clematis montana groeit niet alleen snel, maar kan een behoorlijke hoogte bereiken en bloeit ook nog. Hier klom hij met gemak een boom in.
vrijdag 18 maart 2016 - 16:28
PeterBo

PeterBo

Carib....., lees de beschrijving eens in de plantengids, van de "Trachelospermum", dan lijkt hij me best geschikt voor deze muur.
vrijdag 18 maart 2016 - 16:40
Carib

Carib

Ik heb zelf al minstens 10 jaar ervaring met de Trachelospermum, maar de kans dat hij 4,5 meter hoog wordt lijkt me heel klein in ons klimaat.Bovendien zou hij er dan heel wat jaren over doen. Ik heb hem jaren in de volle grond gekweekt, maar vond het geen groot succes, althans niet vergelijkbaar met het resultaat als je hem als kuipplant kweekt en ook regelmatig met een gestekte jonge plant opnieuw begint, want dan bloeit hij veel rijker en is veel mooier van vorm.
zaterdag 19 maart 2016 - 13:48
satomi

Satomi

Mijn ervaring met Trachelospermum is dat de takken binnen 1 seizoen in ieder geval een meter of anderhalf groeien. Ik moet ze ieder jaar weer van het balkon afknippen. Muur + balkon samen zijn zo'n 3 meter hoog. Daar groeit de plant overheen. Daarbij hecht de plant zich aan de muur waar de takken de muur raken.

Bij mij staat de plant in een beschutte hoek tussen keuken en kamer op het zuid-westen. Bloeit rijkelijk op ieder nieuwe scheut. Na de eerste bloei knip ik de plant wat terug, waarna er weer nieuwe bloeiende scheuten verschijnen. Of ze 4,5 meter haalt durf ik niet te zeggen.
maandag 21 maart 2016 - 11:34
Carib

Carib

Satomi,het lijkt wel of we het over verschillende planten hebben. Mijn trachelospermums groeiden noch in vollegrond noch in pot meer dan een halve meter per jaar, met misschien eens een uitschieter en dan waren dat allemaal iele scheuten met smalle blaadjes. Het jaar erna kwam er pas wat massa aan. Ik heb ook nog nooit iets gezien waarmee de ranken zich kunnen hechten aan de muur. Hier stond hij pal voor een muur maar de plant had geen enkele neiging zich daaraan vast te hechten. Hij wond zich alleen aan het rek vast, maar hechtwortels of zoiets heeft hij hier niet.
De planten in pot bloeien hier wel rijk, maar de plant in volle grond had vooral veel blad, maar veel minder bloei.
maandag 21 maart 2016 - 16:46
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Ik weet het Carib. Je zou 'm hier eens zien. Waarschijnlijk staat deze op een erg gunstige plek: tegen een muur, goed beschut tegen de noorden- en oostenwind, tot een uur of 8 's avonds zon in de zomer en ik geef 'm nooit water! Ik moet er wel bij zeggen dat ze hier inmiddels een jaar of 8 staat. Het eerste jaar na aanplant heeft 'ie een flinke terugslag gehad door de vorst en ik dacht dat ik 'm kwijt was. Daarna ging het als een speer! De plant groeit zó hard dat Man er niet goed van wordt... hij dreigde al om 'm eruit te gooien.

Het hechten tegen de muur doet 'ie sinds een jaar of 5. En zeker weten dat het een T. jasminoides is; ik kocht de plant bij de boomkweker waar ik destijds werkte. Ik weet niet of jouw plant ook geënt is. De mijne staat op een Liguster ovalifolium onderstam (daar kwam ik na die ene winter achter: aan de voet verscheen een ander soort uitloper en dat bleek de liguster te zijn). Dat zou een reden kunnen zijn voor de groeikracht...
dinsdag 22 maart 2016 - 11:26
Carib

Carib

Ik heb hem zo vaak gestekt, dat ik niet meer weet of het exemplaar in de volle grond een stek of een gekocht exemplaar was. Grappig hoor. En hoe hecht hij zich aan de muur? Zijn het echt een soort napjes, net als klimop of wingerd? Je zult inderdaad een perfecte plek hebben.
dinsdag 22 maart 2016 - 15:42
satomi

Satomi

De hechting lijkt op die van klimop; geen napjes zoals de wingerd dus, maar hechtwortels die zich vastzetten waar ze de muur raken. Ik ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelen als de plant
Voor mij was het ook een volslagen verrassing. Ik had zowiezo verwacht dat de winterkou 'm fataal zou worden.
woensdag 23 maart 2016 - 11:37
josiane smeets

Josiane smeets

Aan de experten van "TUINADVIES":
wij zijn eigenaar van een oud herenhuis uit 1920. Door slecht stedenbouwkundig beleid in de jaren '60 werd er op 3 meter van onze zijgevel, waar zich het inkomgedeelte van de woning bevindt, een lelijke bakstenen scheidingsmuur opgetrokken van 12m lang en 10m hoog.
Al ons licht is weggenomen maar nog erger, ons uitzicht is vreselijk temeer omdat wij zeer hoge ramen hebben.
Onze vroegere buren waren makkelijke mensen en er mocht groen tegen de wand groeien, met name Klimop, het was een prachtige oplossing en er woonden honderden vogels die er hun nestjes in gevestigd hadden. Dit kon gedurende 25 jaar, nu , de laatste 10 jaar
hebben we nieuwe buren die uiterst vervelend zijn en alle groen in hun omgeving weg willen. De klimop is daarom volledig verwijderd en toch procederen ze nu al 2 jaar tegen ons, voor elk sprietje groen dat aan hun muur durft te raken of door de tuinomheining durft te groeien.
De bakstenen muur doet afbraak aan het uitzicht van ons huis. Het is een vreselijk zicht. Ik erger mij eraan , telkens ik de deur uit ga.
Wij willen er weer een groene wand van maken, maar mogen de bestaande muur niet raken.
Ik ben dus op zoek naar een systeem, om bij middel van metalen profielen /kolommen een net te bevestigen waarop weer klimop kan groeien, maar deze mag niet raken aan de scheidingsmuur. Hebt u hiervoor een geschikte oplossing?
MvG. Josiane
woensdag 13 januari 2021 - 09:32
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Hallo Josiane, wonen jullie in België of Nederland? En staat de muur op de grens van jullie tuinen of op hun grond? Of is de muur onderdeel van hun woning?
woensdag 13 januari 2021 - 14:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon