menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia bollen planten

Ga naar meest recente reactie

Dunya

Dunya

Mag ik nu al dahlia bollen in de grond stoppen of is het nog te vroeg?
Misschien is de ondergrond nog te koud!
Het zijn gekochte bollen geen zelf bewaarde.

woensdag 9 maart 2016 - 10:40
jdcoster

Jdcoster

Een van de volgende dagen zal ik mijn Dahliaknollen(geen bollen...) onder de kweektabletten in de serre, op een warmere plaats dus, open spreiden op een laagje fijne compost en regelmatig eens bevochtigen. Ik plant ze dan pas in april en tegen dan zijn er reeds de eerste scheuten aan gekomen. Dat geeft een groeivoorsprong tegenover als ik ze nu al zou planten.
Ik vind de grond nu nog te koud.
woensdag 9 maart 2016 - 10:48
Ylim

Ylim

Het ligt erg aan de omstandigheden in jullie tuin Dunya. Als de grond nog erg nat is of erg hard van de kou, zou ik daar nog geen Dalia planten. Is het stukje grond zonnig gelegen en niet te nat, in grond die het water niet teveel vasthoudt, zoals bijv. klei, dan zou ik ze erin zetten. Dan heb je dat maar gedaan en ben je straks zeker niet te laat. Veel plezier ervan straks!
woensdag 9 maart 2016 - 11:12
Dunya

Dunya

Bedankt voor jullie reactie.
Het is kleigrond en inderdaad nog nat. Nu komen er een paar droge dagen aan en misschien wel het moment om te planten. Een werkje voor zaterdag. Ik ga de voorspellingen in de gaten houden. Mijn handen jeuken om iets in de grond te stoppen.
donderdag 10 maart 2016 - 08:29
Ylim

Ylim

Maak het plantgat ruim los en leg de knollen op een ondergrondje van potgrond en vul het gat ook op met potgrond. Dan heeft de Dahlia in elk geval een buffertje en ligt ze niet direct in de klei.
Toi-toi voor zaterdag Dunya!
donderdag 10 maart 2016 - 16:14
Carib

Carib

Ik haal net als Jdcoster de dahlia's in maart uit de kelder en leg ze in het licht en maak ze regelmatig vochtig om ze uit hun winterslaap te wekken. Eind april gaan ze dan de vollegrond in. Dan gaan ze meteen groeien.
Ik vind het nu veel te vroeg om ze buiten te planten. De grond is nog veel te koud en te nat en daar kunnen dahliaknollen niet tegen.
donderdag 10 maart 2016 - 16:28
deHaan

DeHaan

Bij kleigrond het plantgat niet opvullen met potgrond, dan gaan de Dahlia,s zwemmen.
De manier van Jdcoster en Carib is veel beter.
donderdag 10 maart 2016 - 17:45
Dunya

Dunya

Ik zal nog wat wachten dan. Maar of ik ze nu ook moet wekken? Is er een verschil tussen pas gekochte en dahlia bollen die men zelf uit de grond haalt en laat overwinteren?
donderdag 10 maart 2016 - 19:46
deHaan

DeHaan

De Dahlia knollen die je zelf heeft laten overwinteren zijn veel grotere pollen.
Dat is het enigste verschil.
donderdag 10 maart 2016 - 20:02
Ylim

Ylim

Ik heb nog een leuke site gevonden voor je, daarin wordt geadviseerd bij kleigrond te wachten tot mei, overigens met mest bij het planten. Hier vind je het: http://drachten.groei.nl/index.php?id=48957
donderdag 10 maart 2016 - 20:11
Carib

Carib

Kleine nieuw gekochte dahliaknollen pot ik meestal op en plant ze pas als ze goed aan de groei zijn buiten uit. Wachten tot mei is zelfs op klei meestal niet nodig, hoewel je natuurlijk wel het weer in de gaten moet houden. Als het echt een paar graden gaat vriezen, wat ook begin mei nog kan voorkomen, dan zet ik een grote bloempot op de kleine ontluikende scheutjes.
donderdag 10 maart 2016 - 21:24
Dunya

Dunya

Het ligt wat wit gerijmd vanmorgen. Ik ga toch nog enkele weken wachten en het advies van jullie volgen.
Wat betreft plantaarde in kleigrond doe ik er alleen wat onderaan het plantgaatje. Heb ik verleden jaar gedaan met krokus, tulpen en zomeer. Die staan allemaal mooi in bloei nu.
vrijdag 11 maart 2016 - 08:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon