menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droogmolen in tuin

Ga naar meest recente reactie

Mieke72

Mieke72

Wij hebben een deeltje waar de droogmolen instaat die we maar niet naar ons gedacht krijgen.
Nu staat er buxus, helleborus en meulebeca. Staat ons niet echt aan. Zou graag toch bloei hebben maar mag niet te hoog en niet teer zijn daar ik er moet inlopen.
Iemand een idee?

Bloemen & Planten

woensdag 10 februari 2016 - 12:30
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

rond pleintje / half maantje van mooie stenen, met daarin de droogmolen
woensdag 10 februari 2016 - 14:08
Roeli

Roeli

Kan je er altijd potten opzetten
woensdag 10 februari 2016 - 14:09
minouke

Minouke

Ik heb een zitplekje gemaakt met in het midden de houder van de droogmolen die ook gebruikt wordt voor de parasol.
Rondom het terrasje een border met planten.

Bloemen & Planten

woensdag 10 februari 2016 - 15:27
minouke

Minouke

In de zomer ziet het er zo uit.

Bloemen & Planten

woensdag 10 februari 2016 - 15:28
zuurtje

Zuurtje

Jeetje leuk!
woensdag 10 februari 2016 - 15:30
relive

Relive

amai zo mooi! zijn dat vaste planten of eenjarigen?
woensdag 10 februari 2016 - 21:13
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat wil toch iedereen. En ook nog een mooie kleur fhlox Minouke. Heb je daar de naam van.
donderdag 11 februari 2016 - 00:37
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Relive, neen allemaal vaste planten en enkele rozen.
Joukje, die blauwe Phlox vooraan dat is 'Blue Paradise' Is tamelijk goed resistent aan meeldauw.
donderdag 11 februari 2016 - 07:41
zuurtje

Zuurtje

...en Mieke, hebben we ons best voor je gedaan
donderdag 11 februari 2016 - 17:34
Mieke72

Mieke72

Leuk.
Heb hier een foto van voor en na, zoals je ziet heb al terrassen genoeg
Denk van een steen te leggen waar ik kan opstaan voor de was en errond thymus praecox en cerastium tomentosum. Heb me laten wijsmaken dat die laag blijven, kennen jullie die?
vrijdag 12 februari 2016 - 09:33
Mieke72
vrijdag 12 februari 2016 - 09:35
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Bij de laatse foto krijg je ook een betere indruk waar die droogmolen staat. Carex grasje is ook groenblijvend. Er zijn vele soorten. Die cerastium is niet wintergroen.
vrijdag 12 februari 2016 - 09:53
minouke

Minouke

Thymus praecox (kruiptijm) is een goed alternatief, ik had die in mijn vorige tuin.
Je kon er op lopen maar niet zoals op gras, dus niet teveel. Verdroeg geen natte grond en (half) schaduw.
vrijdag 12 februari 2016 - 10:16
satomi

Satomi

Kijk eens of je Leptinella wat vindt; het blijft laag én is bladhoudend. Het wordt gebruikt als vervanger voor gras en je kan er op lopen.

Ik heb zelf Thymus serpyllum staan waar regelmatig over gelopen wordt en dat gaat ook goed. Bijkomend voordeel daarvan is dat er cultivars te koop zijn die geuren. Ik heb bv. citroentijm staan en als je daar overheen loopt krijg je een heerlijk fris-kruidige citroengeur. Daarnaast kan je de tijm gebruiken in vinaigrettes, thee's en maaltijden. Dan heb je er drie keer plezier van
vrijdag 12 februari 2016 - 11:37
Mieke72

Mieke72

@ satomi, die thymus zie ik dus zeker zitten ga leptinella eens opzoeken ,bedankt voor de info
@joukje, wist ik niet, wel mooi bloem, even over nadenken
@ minouke, bedoel je dat hij vlug vermeerderd?
vrijdag 12 februari 2016 - 12:22
minouke

Minouke

vlug niet maar is wel bodembedekkend.
vrijdag 12 februari 2016 - 15:21
Carib

Carib

Ik zou zelf de voet van die droogmolen verplaatsen dichter bij het paadje, zodat je de was vanaf het paadje kunt ophangen. Klusje van een kwartier. Op de huidige plek van de voet kun je dan iets hogere planten zetten. Langs het paadje moeten toch lagere planten staan, maar die hoeven dan niet betreden te kunnen worden. Dat maakt de plantkeus toch al heel wat ruimer en ook al heel wat gemakkelijker bij het ophangen van de was als je niet op je tenen hoeft te staan tussen je plantjes.
zaterdag 13 februari 2016 - 11:46
minouke

Minouke

Dichter bij het pad: maar dan kan je niet meer door als de was hangt.
zaterdag 13 februari 2016 - 12:39
Carib

Carib

Die was hangt er , als het goed is, niet zo heel erg lang. Lijkt me altijd handiger dan steeds in je border tussen de planten te moeten staan om de was op te hangen. Bovendien kun je de molen met was tijdens het langslopen gewoon meedraaien als je per se erlangs moet.
zaterdag 13 februari 2016 - 14:44
Mieke72

Mieke72

Denk toch van 1 zo'n tegel zoals paadje te leggen (in lengte) en de rest in die bodembedekker
Zodat de was niet op het pad komt.
zondag 14 februari 2016 - 13:37
Marei

Marei

Leptinella potentillina lijkt mij een verstandige keuze onder je droogmolen, is wintergroen en licht beloopbaar en groeit binnen de kortste keren een paar vierkante meter dicht; waarmee ik niet wil zeggen dat het woekert. Hier haal ik in het voorjaar met de kantensnijder, alles wat teveel is weg, dat is wel noodzakelijk, maar het verwijderen gaat heel makkelijk!
Zelf hebben wij het op diverse plaatsen in de tuin toegepast, het is een ideale bodembedekker.
Niet alle soorten Leptinella hebben deze ideale eigenschappen!

Bloemen & Planten

zondag 14 februari 2016 - 16:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon