menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantafstand vaste planten

Ga naar meest recente reactie

mathiasp

Tekst aangepast

Mathiasp

Hallo,

Ik ben een beginnend tuinier..

Ik heb een border aangemaakt van 5,5 meter op 1,20 meter en een border van 6 meter x 80 cm.
Mijn vraag is hoeveel planten ik daar ongeveer kan inzetten? Wat is de plantafstand? Mogen de planten bij elkaar / door elkaar geplant worden? Hoeveel stuks minimum van een potje 9 cm?

Dit zijn mijn favorieten dat ik overweeg om aan te planten:

Imperata Red Baron
Liriope Muscari Moneymaker
Caerulea Moorhexe
Knipophia Hybryde Minister Verschuur Geel
Knipophia Hybryde Ice Queen Wit
Rudbeckia City Garden
Echinacea Purpurea Baby Swan White
Echinacea Purpurea Baby Swan Pink
Echinacea Purpurea Tiki Torch
Primula Vialii
Lupinus Chandelier
Lupinus My Castle
Helenium Moerheim Beauty
Helenium Eldorado

In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=emSF3Da93R4 worden de P9 van dezelfde soort tegen elkaar gezet? Mag dit? Moet er geen afstand worden gelaten?
dinsdag 19 januari 2016 - 12:33
minouke

Minouke

Ik gebruik meestal mijn klein schupje als maatstaf voor de meeste vaste planten, dus de totale lengte van de schup +/- 30cm. Voor grote planten is de afstand groter.
In de catalgogus van Spruyt http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm staan ook de hoeveelheid planten per m². Ik neem altijd de minimum, dat is al voldoende.
Ivo Pauwels plant ze volgens mij wel iets te dicht.
dinsdag 19 januari 2016 - 13:33
mathiasp

Mathiasp

Dankjewel voor het antwoord. Passen deze bloemen bij elkaar, denk je?
dinsdag 19 januari 2016 - 16:45
minouke

Minouke

Echinacea Purpurea Baby Swan Pink vind ik persoonlijk te roze voor bij oranje te zetten.
Deze site van Crocus.co vind ik een goede hulp om te combineren. http://www.crocus.co.uk/plants/
dinsdag 19 januari 2016 - 16:55
jdcoster

Jdcoster

Minder over de passende kleuren zou ik me zorgen maken, maar meer over het feit dat Primula valii en Lupinus geen erg lang levende planten zijn en dat Kniphophia maar matig winterhard is.
Als beginnend tuinier is het altijd interessant van overal in de buurtuinen eens te gaan kijken welke planten het daar goed doen en ook naar de moederplanten op de kwekerijen (niet die in de potjes dus).
dinsdag 19 januari 2016 - 17:46
minouke

Minouke

Kniphobia lijkt hier geen last te hebben van strenge vorst, maar ik denk wel in combinatie met te vochtige grond.
dinsdag 19 januari 2016 - 18:01
mathiasp

Mathiasp

Dankjewel voor de tips.
Lupinus en Kniphophia wil ik toch zeker proberen. Dit zijn namelijk mijn lievelingsbloemen. Heb je nog andere tips die ik er kan bij planten?
dinsdag 19 januari 2016 - 18:03
minouke

Minouke

Ik zou niet teveel zetten maar eerder grotere groepen.
dinsdag 19 januari 2016 - 18:24
mathiasp

Mathiasp

Misschien beter inderdaad om een paar soorten te schrappen. Hoeveel planten zou je dan zetten per soort?
dinsdag 19 januari 2016 - 19:05
Tuinprins

Tuinprins

Bij vaste planten is de onderlinge plantafstand meestal de helft van de hoogte. Dus als een plant 1 meter hoog wordt dan is de plantafstand 50 cm. Dit is echter geen wet van Meden en Perzen. Je kunt planten gerust dichter op elkaar zetten, ze bijten elkaar niet

Vuurpijlen/Kniphofia: vooral de vuurpijlen die groen of creme-geel bloeien zijn zwakke broeders.
Een goed verhaal over Kniphofia vind je hier:

http://www.opvallendeplanten.nl/planten-abc/kniphofia/


Lupines (i.h.b. de ver doorgekweekte hybriden) zijn kortlevend en gevoelig voor luizen.

De nieuwe soorten Echinacea zoals 'Tiki Torch' zijn kortlevend. Ik beschouw deze soorten als dure eenjarigen. De gewone Echinacea purpurea gaat langer mee maar deze plant houdt niet van concurrentie van andere planten.

Primula vialli doet het onder borderomstandigheden slecht. Heeft behoefte aan een vochtige maar goed water doorlatende plek in de zon. Meer een plant voor langs een vijver.

Heleniums zijn gevoelig voor slakkenvraat, vooral als de planten net uit gaan lopen. Op tijd in actie komen tegen de slijmerige schepsels.


Je kunt inderdaad beter wat grotere groepen maken van een aantal soorten. Ligt er ook aan wat voor effect je wilt bereiken. Grotere groepen hebben meer effect dan van veel soorten 1 of 2 planten.

Tuinieren is toch vaak 'trial and error'. Soms willen bepaalde planten het simpelweg niet doen zonder dat daar een duidelijke reden voor is aan te wijzen. Maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen!


Bloemen & Planten

dinsdag 19 januari 2016 - 19:32
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Moeilijk te zeggen, hangt af van hoe groot de planten al zijn daarom dat ik de site van Spruyt doorgaf om je een idee te geven.
Planten die lang bloeien of mooi blad hebben mag je grotere groepen van maken.
Dat kan je misschien ook helpen. http://www.groenvanbijons.be/borders-samenstellen
dinsdag 19 januari 2016 - 20:25
mathiasp

Mathiasp

Bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker iets aan!

Op deze borders stond vroeger gras. Deze graszoden heb ik weggenomen en een deel ondergespit.

Maar er blijft wel vaak water staan als het regent. Is het een goed idee om bvb een bodemverbeteraar met de grond te mengen?

Deze bvb:
http://www.peltracom.be/PUBLIC/image/Bodemverbeteraar_NL.jpg
donderdag 21 januari 2016 - 16:43
Carib

Tekst aangepast

Carib


zaterdag 23 januari 2016 - 13:26
Carib

Carib

Misschien is er door de graszoden een ondoordringbare laag ontstaan? Heb je ze wel goed doorgestoken voor je ze in de voor legde bij het spitten? Bodemverbetering kan ook door gewoon compost toe te voegen. Voor Echinacea's en Kniphofia's mag de grond niet te nat zijn, daar houden ze niet van.
Realiseer je je wel dat je gekozen hebt voor behoorlijk hoge varianten van de Helenium? Die worden op goede grond ruim boven een meter en ook breed. Zie bijgaande foto van de El Dorado. Dan is je smalle border met één plant diep al gevuld. Er bestaan tegenwoordig kleinere cultivars, misschien zijn die geschikter voor je smalle borders.

Bloemen & Planten

zaterdag 23 januari 2016 - 13:33
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben jaloers op die Morina longifolia, Carib. Hoeveel planten zijn het?
zaterdag 23 januari 2016 - 16:57
Carib

Carib

Dit zijn er een stuk of drie. Helaas hebben er een paar de vorige winter niet overleefd, maar ik had wel veel zaailingen vorig voorjaar. Helaas heeft mijn man die grotendeels omgeschoffeld. Ze vertonen inderdaad een treffende gelijkenis met jonge distels Gelukkig had ik er ook nog een aantal opgepot. Ik ga ze dit jaar verplaatsen naar een plek met iets meer zanderige grond. Het is het wintervocht dat ze doet rotten. Ik heb ze zelf ooit gezaaid en ze zaaien zich dus ook goed uit. Ze bloeien helaas niet zo heel erg lang, maar een paar weken, maar de uitgebloeide stengels hebben ook sierwaarde.
zaterdag 23 januari 2016 - 18:40
Tuinprins

Tuinprins

Ze bloeien inderdaad niet zo lang maar toch vind ik ze wel wat hebben. Ik heb fijn grind door het plantgat gemengd want ik weet dat ze niet houden van te veel nattigheid in de winter.

Bloemen & Planten

zondag 24 januari 2016 - 08:21
minouke

Minouke

Ben hier in alle stilte aan het genieten van dat mooi plantje Moest ik ze ergens ooit tegenkomen koop ik die ook.
Staat wel in de plantengids maar nog zonder foto
zondag 24 januari 2016 - 08:45
Carib

Carib

Ja, ik wist het ook wel en ik had al grof zand rond de rozet aangebracht, maar met onvoldoende effect. Misschien zijn het ook gewoon kortlevende planten. Maar inderdaad wel heel mooi. Het kleurverloop in de bloemen is ook zo bijzonder.
zondag 24 januari 2016 - 11:41
Tuinprins

Tuinprins

Morina longifolia komt van oorsprong uit de Himalaya en veel planten die daar vandaar komen willen graag voldoende regen in de zomer maar droog in de winter (een beetje hetzelfde als de blauwe papaver Meconopsis betonicifolia).
zondag 24 januari 2016 - 11:59
mathiasp

Mathiasp

Ik zoek trouwens ook iets om achter een Ligusterhaag te kunnen planten, om zo onkruid tegen te gaan. Ik dacht aan Waldsteinia, lukt dit samen? Mag men dan over Waldsteinia lopen als de haag moet geschoren worden?
maandag 25 januari 2016 - 17:15
Carib

Carib

We hebben hier Waldsteinia voor een Taxushaag en in de Waldsteinia staan nog drie Buxusblokken. Zowel de Taxus als de Buxus worden natuurlijk geknipt en daarbij wordt gewoon over de Waldsteinia gelopen en daarna geharkt om het knipsel weg te halen. Geen enkel probleem.
maandag 25 januari 2016 - 19:43
griet.spruyt

Griet.spruyt

Beste,

Heb een border aan de noordkant, dus in de voormiddag maar ongeveer 3 uur zon. Mijn border is 9 m lengte en 80 cm breedte. Zou graag een border hebben met speciale vaste planten. Welke raad je mij aan en hoeveel van elk. Is het mogelijk een borderplan op te maken want ik ben een leek en het is mijn 1ste maal dat ik dit doe.
Dank U wel
Mvg
Griet
woensdag 12 oktober 2016 - 16:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon