menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembollen vs aankomende vorst

Ga naar meest recente reactie

ThomasZ

ThomasZ

Door het warme weer van de afgelopen weken zijn vele bloembollen al aardig aan het opschieten, de eerste krokussen staan hier zelfs al in bloei.

Gezien het dit weekend begint te vriezen vraag ik mij af of ik iets van bescherming moet voorzien? Of kan dit er voldoende tegen.
woensdag 13 januari 2016 - 16:15
deHaan

DeHaan

Bollen kunnen er tegen, of de bloem van een Crocus ertegen kan weet ik niet.
woensdag 13 januari 2016 - 16:30
Dunya

Dunya

Ik heb ook al heel wat meiklokjes. Ik vraag me ook af hoe het zal aflopen met al die bollen die
volop uitkomen.
zondag 17 januari 2016 - 08:21
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hier in midden Brabant (NL) heeft het afgelopen nacht 2,7 graden gevroren. Wat stelt dat nou eigenlijk voor?

Als er sneeuw ligt hoef je je helemaal weinig zorgen te maken want sneeuw is voor planten het beste isolatiemateriaal dat er bestaat.

Het is wat anders als het 10 of 15 graden gaat vriezen maar dat wordt voor de meeste delen van de Lage Landen niet voorspeld.

De BLOEMEN van de vroeg bloeiende boerenkrokus (Crocus tomassinianus) kunnen slecht tegen vorst zo weet ik uit ervaring. Het BOLLETJE zelf is volkomen winterhard.


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 januari 2016 - 14:04
krissie

Krissie

Dunya ,

vergis jij je niet ? Zijn het geen sneeuwklokjes ?
Als jij nu al meiklokjes in bloei hebt moet je dat in de krant laten zetten .
zondag 17 januari 2016 - 17:12
Dunya

Dunya

Wel ik heb toch meiklokjes bollen gekocht. Denk ik toch. Jammer dat ik de verpakking niet meer heb.
Zou ik mij dan toch vergist hebben. Het zijn hele kleintjes en ze staan er maar petieterig bij.
maandag 18 januari 2016 - 08:53
jdcoster

Jdcoster

Meiklokjes zijn geen bloembollen. Ze hebben draadvormige wortels met kegelvormige groeipuntjes eraan. Die staan nu zeker nog niet boven.
Het zullen wel sneeuwklokjes zijn denk ik. Lichte vorst kan hen niet deren.
maandag 18 januari 2016 - 09:35
Carib

Carib

De naam meiklokje wordt ook gebruikt voor de Leucojum aestivum, ook wel zomerklokje genoemd. Die bloembollen horen in april te bloeien. Hier staan ze overigens ook al boven de grond, natuurlijk nog geen bloemen. Daarnaast heb je ook nog het lenteklokje, Leucojum vernum en die hoort iets eerder te bloeien dan het meiklokje.
maandag 18 januari 2016 - 16:11
Dunya

Dunya

Bedankt voor de informatie Jdcoster en Carib. Het waren bolletjes dus heb ik er het raden naar maar geen meiklokjes dus.
dinsdag 19 januari 2016 - 08:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon