menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde bloemenweide aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo

Een vraag ivm het aanleggen van een wilde bloemenweide. Het is (voorlopig) echter een heel klein stukje die ik hiervoor zou willen gebruiken (een kleine 3m²). Is het doenbaar/nuttig om dit te doen op zo'n klein stuk? En wat moet er allemaal gebeuren voor de aanleg hiervan? Welk zaad gebruik je het best? Ik zou ook het liefst hebben dat de bloemenweide toch een tijdje mee gaat, en niet na een jaar opnieuw gezaaid moet worden...

De grond is hier zeer arm (zandgrond) en dus wel ideaal hiervoor denk ik. Het is ook braakliggend, wordt soms gebruikt om er wat groenten in te kweken maar meestal met weinig succes, doordat de grond zo arm is. Wie kan mij de juiste informatie geven?

Groetjes
Roeliee
zondag 20 december 2015 - 21:31
Marei

Marei

Als je bij google "bloemenweide zaaien" intikt, dan krijg je alle informatie die je nodig hebt, óók van Tuinadvies.........
zondag 20 december 2015 - 21:59
Roeliee

Roeliee

Ja die heb ik inderdaad ook al gevonden... heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt. Zoek meer naar persoonlijke ervaringen van mensen hier op het forum. Mensen die zelf al verschillende dingen geprobeerd hebben en kunnen zeggen vanuit hun ervaring wat werk/niet werkt

zondag 20 december 2015 - 22:24
inge.c

Inge.c

eerst de wortelonkruiden eruithalen zoals kweekgras en zevenblad en brandnetels
dan nu veel van de wilde planten al zaaien want de meeste zijn vorstkiemers zoals papaver ed
de vaste planten kan je beter planten want zoaaien is iid goed voor het eerste jaar
wil je er volgend jaar al veel plezier van hebben steek nu dan veel bollen in de grond
er zijn best wel veel planten die het goed doen op slechte zandgrond

onder de wilde planten zijn veel vaste planten en voor zaaibloemen moet je vaak de grond omwoelen
maandag 21 december 2015 - 08:38
leerling

Leerling

@Roeliee
'k Heb vorig jaar een zaadzakje gekocht op http://nl.vivara.be/ctrl/node:242;product:1599;/natuurmonumenten_inheems_bloemenmengsel_voor_bloemenweide en dat uitgestrooid op een lapje grond van zowat 2 vierkante meter dat ik eerst zo goed mogelijk onkruid- en wortelvrij had gemaakt.
'k Heb er - samen met een boel insecten - al veel plezier aan gehad. Het weer is uitzonderlijk zacht en er staan nog altijd een paar bloemen in bloei.
Eind februari ga ik het maaien en dan wordt het uitkijken naar hoe het evolueert.

Met wat ik ondertussen wijzer ben zou zeer arme zandgrond (hier gelijkaardige omstandigheden) ideaal zijn voor zo'n mengsels.

Wat ik er ook leuk aan vond is dat het pakket ook zaden bevat van bedreigde soorten.

Wat ik er jammer aan vond is dat er geen lijst bij was van welke zaden er allemaal bij waren.

Misschien ook eens een blik werpen op http://www.lowtechmagazine.be/2010/06/milieuvriendelijke-tuinen.html
zaterdag 9 januari 2016 - 00:52
Roeliee

Roeliee

Bedankt beiden voor jullie tips! Dus dat zal wel lukken... kost ook niet zo veel zo'n zakje zaad dus we kunnen het maar proberen é! De bijtjes en vlinders zullen alvast content zijn
zaterdag 9 januari 2016 - 23:24
leerling

Leerling

@Roeliee
Leuk dat je dit ook wil proberen.

Misschien nog meegeven dat ik in dat lapje grond ook wel wat gewied heb, want onkruid dat hier op andere plekken welig tiert stak ook daar zijn kop op en dreigde de andere planten te verdrukken.
zondag 10 januari 2016 - 00:06
Roeliee

Roeliee

Wil ik zeker eens proberen. Mensen beseffen maar half hoe belangrijk die beestjes zijn. En als we ze ook maar een klein beetje kunnen helpen...

Zal ik zeker in het achterhoofd om regelmatig ook te wieden... maar wat is onkruid natuurlijk é Soms is dit ook een rijke bron voor de vlinders en de bijtjes...
dinsdag 12 januari 2016 - 12:55
deHaan

DeHaan

Wat is onkruid?
Heel simpel.
Dat zijn planten die ergens staan waar ze niet gewenst zijn.
dinsdag 12 januari 2016 - 17:02
Dunya

Dunya

Ja er bestaat ook mooi onkruid maar dat mag je niet zeggen zeker als er professionele tuiniers bij zijn.
woensdag 13 januari 2016 - 08:30
deHaan

DeHaan

Mooi onkruid bestaat, ik kijk er met plezier naar en haal het dan weg.
Want het is onkruid.
Heb wel eens onkruid van 10meter hoog weggehaald.
woensdag 13 januari 2016 - 08:53
Patrikc

Patrikc

Daar heb je dan toch eerst jaren met plezier kunnen naar kijken
woensdag 13 januari 2016 - 11:07
deHaan

DeHaan

Het was een verwaarloost plantsoen in een wijk waar ik voor het eerst kwam.
Heb er inderdaad al jaren plezier van.
Het is nu namelijk een tuinhek.
woensdag 13 januari 2016 - 12:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon