menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels orchideeen

Ga naar meest recente reactie

daele

Daele

Hallo

Sommige van mijn orchideeen groeien uit hun pot ( meer wortel dan plant ) .
Kan ik de wortels snoeien en hoe dan ?
Sommigen planten hebben nog maar twee bladen op hoge steel . Wat doe ik daar mee?
zijn ze einde verhaal ?

Graag hulp

Mvg

Kris
maandag 26 oktober 2015 - 07:48
Marei

Marei

Als je nog maar twee bladeren over hebt is het niet veel meer, maar zolang je plant gezond is, en dat zie je aan de wortels, moet je deze nooit afknippen. Plaats eens een foto, dan kunnen we zien waarover het gaat.
Groetjes, Marei
maandag 26 oktober 2015 - 08:15
Dunya

Dunya

Oh te laat. Ik heb de wortels zaterdag eraf geknipt. Ze groeiden tot op de vensterbank.
De bloemen zijn er al enkele maanden afgevallen maar een buurvrouw meent als ik veel
geduld heb dat de orchidee weer zal bloeien!!!
maandag 26 oktober 2015 - 08:30
Marei

Marei

Ja, maar dan had je wel de wortels ongemoeid moeten laten; je hebt het over een Phalaenopsis neem ik aan? Voor een paar euro's koop je die tegenwoordig, als je een nieuwe koopt kun je er weer voor maanden van genieten.
maandag 26 oktober 2015 - 08:43
daele

Daele

Alvast bedankt . Ik zet er zo snel ik kan een foto bij !!

Mvg

Kris
vrijdag 30 oktober 2015 - 12:31
HansR

HansR

Goedemiddag,

je mag bij orchideeen alleen wortelsnoei toepassen als deze beschadigd/rotte delen hebben.

m.v.g.
Hans.
vrijdag 30 oktober 2015 - 15:42
Lino

Lino

Ik heb ook eens de wortels gedeeltelijk (vrij veel) afgeknipt omdat hij uit zijn pot groeide. Wat dieper teruggeplant (met orchideeën bark natuurlijk, niet met potgrond)
Daarna 3 weken geen water gegeven om de wonden te laten helen. En nu is hij weer in orde.
Ik dacht ook, proberen! Mislukt het dan is een nieuwe kopen geen ramp.
donderdag 5 november 2015 - 16:56
Marei

Marei

Dat was heel slim Lino, géén water geven!!!
donderdag 5 november 2015 - 17:29
Dunya

Dunya

Mag ik die stengel waar de bloemen zich bevonden afknippen? Ik zie dat er nieuwe scheutjes lager beginnen. Zijn dit nieuwe bloemen of gewoon vertakkingen?
zaterdag 7 november 2015 - 08:25
Marei

Marei

Die bloemstengel mag je afknippen boven zo'n 'oog' waar een nieuw bloemtakje komt.
zaterdag 7 november 2015 - 08:41
Dunya

Dunya

Bedankt Marei.
zondag 8 november 2015 - 08:30
Gwenny1989

Gwenny1989

Hoe zie je aan een orchidee. dat hij water nodig heeft?
dinsdag 17 november 2015 - 14:58
Marei

Marei

Dat is niet zo makkelijk te zien Gwenny, het blad van Phalaenopsis gaat niet zo vlug slap hangen en als dat wél een keer gebeurt, ben je te laat met water geven. Een eenmaal slap en gerimpeld blad wordt nooit meer mooi, strak en glanzend, maar de plant gaat er niet dood van.
Orchideeën zijn heel sterk.

Maar teveel water is wél funest, dus kan je beter elke 10 dagen water geven, (dompel de pot tot aan de rand even in een emmer lauw water) en laat hem in de gootsteen uitlekken vóór je 'm terugzet in de ompot. Als je het zo doet kan er bijna niks mis gaan.

Orchideeën hebben 't liefst regenwater en je moet er ook rekening mee houden dat als ze in de vensterbank boven de radiator staan, ze in dit jaargetijde, vlugger droog zijn dan wanneer de verwarming uit is.
Er zijn bakjes te koop die je kunt vullen met water en ophangen aan de radiator bij de orchideeën; een beetje vochtige lucht hebben ze heel graag.

Veel plezier met je planten en groetjes,
Marei
dinsdag 17 november 2015 - 16:14
Gwenny1989

Gwenny1989

ah oke, ja ik heb ze zondag pas gekocht uit een tuincentrum en daar weet je natuurlijk niet hoelang het geleden is dat ze nog water hebben gehad, ja ik ga ze nog in de veranda op de tafel zetten daar is geen verwarming dadelijk in de buurt daar hangt een maar de bloemen staan er niet recht boven, en benevelen met een plantenspuit helpt dat ook? en wanneer moeten ze het beste mestoffen bij krijgen? is dat het zelfde voor in de winter periode en in de zomer periode? ik ben van plan dit weekend mij nog een mooie bij te zoeken, maar marei ken jij misschien nog mooie bloemen voor binnen, die ook gemakkelijk te houden zijn? ik wil graag een 2de soort maar ik ken niet zoveel van bloemtjes
dinsdag 17 november 2015 - 17:07
Marei

Marei

Orchideeën vinden het heerlijk als ze dagelijks een neveltje krijgen met de plantenspuit Gwenny, dus doe dat maar gerust. Je kunt wel een beetje door de transparante pot heen zien of er nog veel vocht bij de wortels aanwezig is en ook het potmateriaal (bark heet dat) daar zie je aan of het nog erg nat (=donker) of al een beetje droog (=licht) is.
Als het er nog donker uitziet: nog even wachten met water geven en dan niet te vaak nevelen.
Er is speciale meststof voor orchideeën in de handel; als je dat één of twee keer per maand gebruikt is het goed.
Ik ken best veel orchideeën die binnenshuis gehouden kunnen worden, b.v. Oncidium ornithorhynchum en die ruikt ook nog eens heel lekker; ik doe er een foto van bij en je ziet dat die makkelijk op de vensterbank gekweekt kan worden, maar andere Oncidiums kunnen ook.
In het tuincentrum hebben die vaak met gele bloemen.
Ik zal vanavond nog wat foto's van andere orchideeën opzoeken en die stuur ik je dan in een PB.

Groetjes, Marei

Bloemen & Planten

dinsdag 17 november 2015 - 17:29
Gwenny1989

Gwenny1989

Ah ok,ja ik ken maar 1 soort en dat die ik al heb. Ik wil graag zoeken die jij zegt. Ja ik ben van België en ik kom meestal zondags in een tuincentrum. Samen met mijn grootmoeder en mijn mama. Ik bedoel ook met andere bloemen andere dan de orchidee
Welke bloemtjes ik nog zou kunnen houden
dinsdag 17 november 2015 - 17:59
Marei

Marei

Tegenwoordig is de Anthurium ook heel populair in het tuincentrum Gwenny, althans hier in Nederland, maar in België zal dat misschien niet anders zijn. Dat zijn ook heel makkelijk te houden planten die nog wel langer blijven doorbloeien dan Phalaenopsis.
Ik hoef je dus geen PB te sturen met foto's van orchideeën?
Een foto van Anthurium zet ik hier nog bij.

Bloemen & Planten

dinsdag 17 november 2015 - 18:20
Gwenny1989

Gwenny1989

Hallo, jawel je mag ook nog foto's laten zien van orchideeën? Die jij net laat zien bestaan die ook in verschillende kleuren? Ik wil graag wat kleurrijke bloemtjes in huis.
dinsdag 17 november 2015 - 19:45
mia_heyl7

Mia_heyl7

de wortels van de orchidee bijknippen, moet als je ernstig wil bezig zijn met je orchidee, ie wortels die teveel zijn, zorgen erbvoor dat de voeding naar hun gaat, in plaats van bloemen te maken
dinsdag 17 november 2015 - 20:02
Marei

Tekst aangepast

Marei

Niet doen Mia, nóóit aan de wortels van orchideeën komen, behalve wanneer ze verdroogd of verrot zijn; hoe meer sterke en gezonde wortels een orchidee heeft hoe beter de plant zal groeien en hoe rijker hij zal bloeien.........

@Gwenny, dat wil ik wel doen, maar dan in een PB, omdat dit niet thuishoort in dit topic. Weet je waar je dat kunt vinden?
dinsdag 17 november 2015 - 21:22
Gwenny1989

Gwenny1989

Ik heb ook een orchidee de wortels buiten de pot groeien

Bloemen & Planten

woensdag 18 november 2015 - 12:08
Marei

Marei

Orchideeën groeien in de natuur op takken van bomen en hebben de wortels nodig om zich daar te vestigen en water en voedingsstoffen op te nemen; je moet ze dus nooit afknippen!
woensdag 18 november 2015 - 13:49
daele

Daele

Dank U voor de Tips !!
woensdag 2 maart 2016 - 12:51
Dunya

Dunya

Terwijl de topic nu weer leven is ingeblazen heb ik ook een vraag.
Mijn orchidee verliest haar bladeren. Is dat definitief het einde?
vrijdag 4 maart 2016 - 08:28
Marei

Marei

Dunya, de familie van de orchideeën is één van de omvangrijkste in de plantenwereld.......
We moeten dus gissen naar welke plant je bedoelt. Heb je het over een Dendrobium? Dan is het heel normaal dat je plant nu zijn blad verliest, knoppen maakt en gaat bloeien, terwijl er aan de basis van de plant nieuwe groeischeuten verschijnen. Foto is van Dendrobium wardianum die bloeit aan bladloze stengels.
Maar als je het hebt over een Phalaenopsis, dan is het wel het einde voor de plant en als het die is waarvan je in oktober schreef dat je de wortels afgeknipt hebt, tja, dan heb je nu ervaren dat je dat nooit meer moet doen!
Ga dan maar gauw een nieuwe kopen en lik je wonden.

Groetjes, Marei

Bloemen & Planten

vrijdag 4 maart 2016 - 08:57
Lino

Tekst aangepast

Lino

Mijn orchidee verliest haar bladeren. Is dat definitief het einde?


Phalaenopsis?
Allemaal ineens of een voor een met wat tijd tussen?
Ik dacht ook dat mijn orchideeën ten onder gingen want op den duur hadden ze elk nog maar 2 bladeren. Ik heb toen de tip van mijn moeder opgevolgd en doe nu af en toe een scheutje vloeibare plantenmeststof in hun badwater. Ze hebben nu terug gezonde bladeren. (Vroeger gebruikte ik gewoon lauw water zonder toevoegingen)
vrijdag 4 maart 2016 - 11:14
Dunya

Dunya

Af en toe verliest ze een blad en er zijn wel nieuwe knoppen. Er zit misschien nog leven in.
Het waren witte bloemen. Ik had ze verleden jaar gekocht voor
mijn moeder haar verjaardag. Vraag me niet naar de naam van de orchidee.
Geen flauw idee.
Ik ga het eens proberen met vloeibare meststof.
Nog niet onmiddellijk weggooien dus.
zaterdag 5 maart 2016 - 08:26
Marei

Marei

Plaats eens een foto Dunya, zodat we weten waar we het over hebben.
zaterdag 5 maart 2016 - 09:06
Dunya

Dunya

Hier de foto. Er is intussen nog een blad afgevallen.

Bloemen & Planten

zondag 6 maart 2016 - 08:39
Dunya

Dunya

Ziehier het laatste blad.

Bloemen & Planten

zondag 6 maart 2016 - 08:41
Marei

Marei

Voor deze plant (Phalaenopsis) is er echt geen hoop meer Dunya, je ziet dat het blad aan de basis ook al begint te vergelen.......
Als je de kluit nu uit de pot haalt zal je zien dat er geen gezonde wortel meer te vinden is; alles is zwart en verrot.
Als je een nieuwe Phalaenopsis koopt denk er dan aan dat je de wortelkluit wat moet laten drogen vóór je de plant opnieuw water geeft; de wortels hebben ook zuurstof nodig en in een kletsnatte pot is dat niet aanwezig; en geen wortels meer afknippen hoor!

Groetjes, Marei
zondag 6 maart 2016 - 09:23
Roeli

Roeli

Soms moet je wel, Marei
De wortels groeiden zo lang dat hij van de vensterbank duvelde.
Gelukkig geen schade opgelopen, maar ik heb wel een paar van die lange uitstekels verwijderd.
Nu past hij weer en ik kan niet merken dat hij er schade van heeft opgelopen.
zondag 6 maart 2016 - 14:17
Dunya

Dunya

Ok dan heb ik mijn lesje wel geleerd. Volgende keer beter en bedankt voor jullie advies.
zondag 6 maart 2016 - 14:36
Lino

Tekst aangepast

Lino

plaats ook eens een foto van de pot zodat we de wortels zien.

Er is nog altijd een nieuwe bloemstengel aan het groeien, zie ik. Dus ik zou nog niet zo gauw opgeven. De oude stengel zou ik wel al afknippen zodat daar geen energie meer naartoe hoeft te gaan.
donderdag 10 maart 2016 - 12:25
MildredDJ

MildredDJ

Moet deze in nieuwe grotere pot?

Bloemen & Planten

zaterdag 19 augustus 2017 - 11:33
Linda83

Linda83

Ik weet niet of mijn reactie zo laat nog meerwaarde heeft maar over het algemeen hoeven deze planten geen grote pot. Je kan opnieuw de plastic pot gebruiken. Als je rotte wortels weggeknipt worden past het over het algemeen weer prima. Mochten er een paar wortels breken is dat ook geen echte ramp als je maar voldoende wortels overhoudt.
dinsdag 29 augustus 2017 - 23:32
MirjamLankreijer

MirjamLankreijer

Ze blijven bloeien
Echt super gaaf
Maar wat mag ik met deze wortels?

Bloemen & Planten

dinsdag 4 december 2018 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon