menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

BettyC

BettyC

Ik heb 15 jaar oude stam-treurrozen staan en de laatste jaren komen er veel grondscheuten te voorschijn die ik altijd uittrek. Weet iemand tips om dit te verminderen?
zaterdag 12 september 2015 - 14:02
aronv

Aronv

Als wortels door schoffelen beschadigd raken krijgen ze eerder de neiging grondscheuten te maken. Ik ben verder geen rozenexpert dus anders zou ik het niet weten. Misschien bent u dus bij het schoffelen iets te ruw geweest.
zondag 13 september 2015 - 01:04
BettyC

BettyC

bedankt voor de reactie. Mijn man gaat regelmatig met de drietand door de voortuin om de grond wat losser te maken,vandaar dus.
zaterdag 19 september 2015 - 11:32
Roeliee

Roeliee

Ik heb laatst toevallig gelezen dat je deze niet bovengronds mag afknippen. Zou de roos aanzetten nog meer grondscheuten te geven. Wel moet je graven toch daar waar ze aan de wortels vast zitten en ze afscheuren. Geen idee of het effectief zo is, zoals ik zeg laatst gelezen op het internet...

Groetjes
Roeliee
zaterdag 19 september 2015 - 15:00
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Laat je man maar lekker met de drietand gaan. Hij is goed bezig.

Wilde scheuten op rozen hebben daar niks mee te maken.
Snoei die gewoon op tijd weg, dat doe ik ook en zo erg is dat toch niet.

Leo
zaterdag 19 september 2015 - 23:39
sugar

Sugar

Dat schoffelen heeft daar dus wel mee te maken. Beschadigingen aan weefsel maken bij planten nieuwe scheuten aan, zowel boven als ondergronds.
zondag 20 september 2015 - 10:45
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Ik heb in de 50 jaren dat ik tuinier op professionele wijze ontelbare rozenperken in tientallen tuinen geschoffeld.
Nooit heb ik ondervonden dat het invloed had op de ontwikkeling van wilde scheuten.
Da's dus mijn ervaring die ik hier schrijf, niet de onzin die ik bij google lees .


Leo
zondag 20 september 2015 - 16:38
aronv

Aronv

Schoffelen op professionele wijze is wat anders dan met een drietand (diep) in de grond 'schoffelen' (prikken?) waarmee wortels beschadigd worden. Voor schoffelen kan men natuurlijk het best een schoffel gebruiken
dinsdag 22 september 2015 - 22:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon