menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is mijn buxus ziek

Ga naar meest recente reactie

Joffry

Joffry

Ik heb voor mijn deur 3 buxussen in pot staan. Eén van die buxussen heeft een heleboel dorre blaadjes.

Is die plant ziek? Heb ik hem te weinig water gegeven (of te veel)? Hoe pak ik dit aan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 16 juli 2015 - 22:58
Joffry

Joffry

Oei geen reacties?

Heb ik iets verkeerd gezegd?
donderdag 23 juli 2015 - 23:11
Tuinprins

Tuinprins

Nee, je hebt niets verkeerds gezegd.

Probleem is echter dat ik op basis van de foto niet kan zeggen of de buxus ziek is. Kan zeer wel zijn dat de plant onvoldoende water heeft gehad en daardoor een wat ziekelijke aanblik toont.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 juli 2015 - 06:50
Wannus

Wannus

De droogte ,
nog nooit eerder geweten zo droog als nu .
vrijdag 24 juli 2015 - 07:33
minouke

Minouke

of begoten op de blaadjes en dan verbrandt door de zon?
vrijdag 24 juli 2015 - 08:15
Bombycilla

Tekst aangepast

Bombycilla

reactie verwijderd wegens misbruik foto's door TA
maandag 27 juli 2015 - 14:16
Roeli

Roeli

Nee, Bomby, door de zon.
maandag 27 juli 2015 - 15:35
Carib

Carib

Deze 'tuinfabel' is jaren geleden wetenschappelijk onderzocht en het is aangetoond dat op planten met glad blad waterdruppels niet kunnen leiden tot zonnebrand. Wij sproeien in zeer droge perioden de borders met slootwater (noodgedwongen)overdag in de zon en nog nooit zonnebrand gezien.
maandag 27 juli 2015 - 19:15
Tuinprins

Tuinprins

Wie deze tuinfabel de wereld heeft ingestuurd verdient een schop onder zijn achterste. Is onzin en het rare is dat vele mensen het maar blijven herhalen. Als je even logisch nadenkt: in de tropen verbranden de planten na een onweersbui gevolgd door zon niet. Als je in de Lage Landen je tuin bij 30 graden water geeft, verbranden de planten niet.

Planten kunnen verbranden maar niet door water. Planten die beschut zijn opgekweekt in een kas met schaduwdoek of gekrijte ramen zijn gevoelig voor felle zon. Als deze op een zeer zonnige warme dag worden buitengezet kunnen de bladeren verbranden. Voor kwekers is er zelfs een middel in de handel waarmee je de planten kunt bespuiten zodat ze minder last van de zon hebben als ze worden buitengezet (werking van het middel is overigens maar van korte duur).


Gegroet, de tuinprins


maandag 27 juli 2015 - 20:40
Roeli

Roeli

Bedankt, mannen.
Weer wat geleerd.

gr. Roeli
maandag 27 juli 2015 - 20:51
Carib

Carib

Nog een heel kleine nuancering. De wetenschappers maken wel de kanttekening dat het denkbaar is dat in de tropen op planten met heel harig blad een druppel water zo hoog op de haren boven het blad blijft hangen dat door de lenswerking het zonlicht tot schade kan leiden, maar de kans achten ze niet groot omdat op harig blad juist geen water blijft liggen. Ook heel erg zout water of chloorwater kan logischerwijze tot schade leiden.
Maar deze buxus lijkt gewoon last te hebben van droogte of een beestje dat de eerste topjes heeft aangetast en inmiddels vertrokken is.
dinsdag 28 juli 2015 - 13:20
vloeiende

Vloeiende

In het geval van Buxus zou ik toch geen water geven op het blad en niet om reden van al dan niet verbranding, wel om reden dat geschoren buxus best een zo luchtig mogelijke omgeving heeft zodat ze vlug opdrogen, planten die niet snel opdrogen, lang vochtig blijven krijgen veel vlugger last van ziektes.
donderdag 13 augustus 2015 - 22:25
RdB

RdB

Voor meer tuin mythes: http://puyallup.wsu.edu/lcs/

Van bladbemesting tot grondverbetering: voor al wat wils!

Ruud
donderdag 13 augustus 2015 - 22:35
anna gruwier

Anna gruwier

eens verpotten in buxusgrond en bij warm weer veel water geven en regelmatig bemesten met buxusmest.
dinsdag 18 augustus 2015 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon