menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenvraag

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Nog maar eens een vraagje voor de rozenkenners onder ons... Bij mijn ouders thuis staat een hele mooie roos. Die staat er al zolang ik me kan herinneren. Welke het is, weet ik niet maar hij heeft veel grote roze/oranje bloemen. Wat is het probleem nu? Vanaf het wat waait of regent zoals het vandaag gedaan heeft, zakt de roos helemaal in elkaar en kraken heel wat takken af. Ik denk dat het vooral komt omdat hij zo hoog komt. Op dit moment komen de hoogste bloemen minstens twee meter hoog. Vroeger, tot zo'n 5 jaar terug, "durfden" we uit wat onwetendheid niet veel snoeien aan de roos. Deze lente heb ik hem toch een heel stuk gesnoeid met het idee hij nu wat sterker zou staan. Maar blijkbaar helpt dit niet echt. Iemand een idee wat we kunnen doen, buiten de takken wat vastbinden aan een schutting en dergelijke?

Misschien een korte schets hoe hij er nu uitziet (ik heb geen foto ervan) De roos bestaat eigenlijk uit 2-3 takken die reeds heel dik en oud zijn. Daarop komen de lange nieuwe loten op die zeer veel bloemen dragen. Doordat het jonge scheuten zijn, zijn ze natuurlijk niet sterk genoeg dit gewicht te dragen... In de lente heb ik de roos gesnoeid tot aan het oude deel. Dieper durfde ik niet snoeien, met de schrik de roos te doden. Wat is jullie advies? Ik weet het, het zou simpeler zijn met een foto, maar die heb ik helaas niet. Misschien kan ik er dinsdag eentje gaan maken, maar ben dit niet zeker.

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zondag 5 juli 2015 - 23:40
Polplastron

Polplastron

Ik wacht op de foto alvorens iets te zeggen .... Hopelijk vind je dat niet erg!
maandag 6 juli 2015 - 09:38
Roeliee

Roeliee

Dat vind ik zeker niet erg! Misschien lukt het me om er morgen te plaatsten
maandag 6 juli 2015 - 18:50
Roeliee

Roeliee

Bij deze de foto's! Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg om een advies te krijgen!











Bedankt!
dinsdag 7 juli 2015 - 21:00
Polplastron

Polplastron

Misschien een gekke theorie, maar het eerste wat ik in m'n hoofd krijg is de vraag of het hier toevallig geen klimroos betreft ....
dinsdag 7 juli 2015 - 22:41
Roeliee

Roeliee

Geen idee Pol... Het enige wat ik weet is dat hij er al zolang staat als ik me kan herinneren. Moet nu dus zeker al zo'n 25jaar zijn. Ik dacht dat mijn ouders hem ooit eens hadden meegenomen uit de Ardennen, een wilde roos.
Zou het dan een klimmer kunnen zijn? Is er dan een mogelijkheid om hem wat sterkere takken te geven die niet van het minste doorbuigen? Of zullen we moeten leren leven hiermee? Nu, geen probleem hoor, aangezien hij er al zolang staat.
Tot hoever kan/mag deze gesnoeid worden in het voorjaar. Tot nog toe heb ik nog nooit dieper durven snoeien dan de onderste dikke takken. Bang dat hij dan niet meer zou uitlopen (geen ogen meer te zien daar)...
woensdag 8 juli 2015 - 07:25
Polplastron

Polplastron

Een wilde roos is het niet in die betekenis dat het een soort zou zijn. Maar natuurlijk kan het een verwilderde roos zijn; een naamloze variëteit.

Rozen hebben verschillende groeiwijzen afhankelijk van de variëteit: kruipend, struikvormig, los, strak opgaand en stijf, klimmend, .... Hier kan je eigenlijk niet veel aan veranderen.
Ik heb hier ook een aantal rozen met een losse groeiwijze staan die ik jaarlijks enigszins moet ondersteunen. En een klimroos kan je nu eenmaal moeilijk los als struik laten groeien zonder enige extra steun.

Je kan proberen de roos wat minder diep te snoeien. Op die manier gaat ze meer vertakken en kunnen de takken elkaar ondersteunen. Zoals ze nu gesnoeid wordt, steekt de roos haar energie in het vormen van lange takken met daar de bloemen op. Je wil eigenlijk een vertakte struik creëren en kort snoeien is daar niet geschikt voor bij dit type roos.

Eigenlijk wil je dus de takken in het voorjaar terugsnoeien zodat er een aantal ogen overblijven in verschillende richtingen. van hieruit zullen takken beginnen groeien. Het volgende jaar behoud je de sterkste van deze takken en snoei je hier op dezelfde manier terug tot je na enige jaren een goed vertakt geheel krijgt. Na enige jaren zou ik de snoei beperken tot het weghalen van oud hout en eventueel hier en daar bij te knippen om de vorm te behouden, maar verder lijkt mij dit een roos die weinig snoei behoeft eens ze mooi gevormd is.

Eventueel kan je bij deze roos ook gewoon kiezen om een steun geven; zoek maar eens op het internet naar "klimsteun"; de mogelijkheden zijn oneindig.

Een combinatie van het geven van een steun en het opbouwen van een vertakte struik door snoei is ook goed mogelijk overigens.

Groeten,

Pol
woensdag 8 juli 2015 - 11:43
kasperino

Kasperino

Hallo,
Volgens mij is het geen klimroos. Waarschijnlijk heeft deze roos vroeger weinig jaarlijkse snoeibeurt en gehad, waardoor ze nu scheuten maakt op de oude overblijvende en verhoute takken. Ik begrijp dat je angst hebt om de snoeischaar er drastisch in te zetten. Maar wat ik je wel kan aanraden is het volgende : als je het aandurft, snoei dan volgend jaar half maart 1van die 3 sterke verhoute takken terug te snoeien tot op zo een 30 tal cm boven de grond. Misschien zie je op deze oude takken nog enkele ringetjes staan waar de nieuwe ogen gaan uitlopen tijdens de maanden april-mei. Ik weet het, dit is voor jou misschien moeilijk om te doen, de overige oude takken doe je dan maar zoals je altijd al gedaan hebt. Dan heb je toch nog een veilig gevoel. Merk je in juni dat de gesnoeide tak nieuwe scheuten aanmaakt met bloemen, dan kan je in het volendevoprjaar de overige takken ook verder terugsnoeien. En vergeet niet : snoeien doet groeien!
Veel goede moed en geluk met je mooie onbekende roos!
Groetjes.
zaterdag 11 juli 2015 - 18:35
Polplastron

Polplastron

Snoeien doet groeien ... tja ... dat zegt men inderdaad. Toch blijkt dat rozen eigenlijk de snoei niet echt "nodig" hebben om gezond te blijven. Er worden nog met de regelmaat van de klok oude rozen teruggevonden op oude kerkhoven e.d. die decenia lang verwaarloosd zijn en nog steeds blaken van gezondheid en volop bloeien.

Snoeien doe je in om een aantal redenen:
1) Om de roos binnen een gewenst formaat te houden (al is dit eigenlijk meestal niet zo'n goede reden; het is beter om te kiezen voor planten die passen bij de voorziene ruimte).

2) Om een goede vorm te verkrijgen; en dat is wat ik in mijn stukje tekst aangaf.

3) Om de struik luchtig te houden; maar dat lijkt me hier geen probleem.

En dan zijn er nog die beweren dat rozen gesnoeid moeten worden om goed te bloeien, maar experimenten in het veld geven aan dat dit toch wat overroepen is.

Terugsnoeien in de oudere gesteltakken is een risico dat je zou kunnen nemen, maar het is niet gezegd dat het daarmee allemaal goed komt. Eigenlijk zou je daarvoor ter plaatse een kijkje moeten kunnen nemen hé; op foto durf ik zoiets niet aanraden!

Groeten,

Pol
zaterdag 11 juli 2015 - 19:22
Bombycilla

Bombycilla

Snoeien doet groeien is een oud broodje aap verhaal , op een zwaar gesnoeide plant komen misschien wel langere nieuwe scheuten maar de totale massa van de hergroei is zeker niet groter dan op niet gesnoeide exemplaren
maandag 13 juli 2015 - 08:23
Polplastron

Polplastron

op een zwaar gesnoeide plant komen misschien wel langere nieuwe scheuten

Inderdaad; vandaar mijn aanbeveling om net minder diep te snoeien zodat er minder lange scheuten ontstaan en er meer vertakking optreedt. Diep snoeien werd vroeger veel aangeraden en stamde nog uit de tijd dat rozen vooral voor de vaas of de show werden geteeld; daar waren die lange stengels met bloemen erg gewenst. Voor een tuinroos wil je echter vooral net een bossige plant en is het diep snoeien vaak niet echt wat je wil doen ook al lees je in (te) veel literatuur nog het tegendeel.

Groeten,

Pol
maandag 13 juli 2015 - 09:08
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie advies allemaal! Misschien moet ik inderdaad eerst eens durven snoeien. Die voorste tak buigt helemaal door het vele gewicht dat hij moet dragen. En aangezien alles geconcentreerd is om de top van die tak dreigt deze soms door te kraken... Is het een goed idee om deze inderdaad wat korter te snoeien en dan verder de tips van Pol toe te passen? Ervoor zorgen dat er meer vertakking optreed?

Maar zoals ik hier nu lees, is het eigenlijk wat achterhaald om je roos te snoeien tot op enkele tiental cm boven de grond? Beter om een stevig onderbouw te bekomen waar er veel vertakkingen op komen. Of zie ik het nu verkeerd? Alvast bedankt voor het vele rozenadvies! Is er trouwens een boek die je mij eventueel kan aanraden over het snoeien van rozen?

Merci!

Groetjes
Roeliee
maandag 13 juli 2015 - 11:51
Polplastron

Polplastron

Maar zoals ik hier nu lees, is het eigenlijk wat achterhaald om je roos te snoeien tot op enkele tiental cm boven de grond?

Dát is NOOIT de regel geweest! De manier van snoeien werd altijd al bepaald door het type roos dat je had; o.a. trosrozen werden inderdaad op die manier gesnoeid, maar heel wat andere struikachtige types kan je hiermee serieus in de groei schaden! Dit is echter alvast geen laagblijvende trosroos!

Het hele principe van "dat type roos snoei je zo" is echter wel wat achterhaald gezien de types meer en meer door elkaar beginnen lopen. Bovendien "gedragen" niet alle rozen binnen eenzelfde groep of type zich op de zelfde manier.

Overigens heb ik in m'n tuin een aantal rozen die ik NIET snoei buiten het verwijderen van dood hout en uitgebloeid materiaal. Als ik deze rozen (een struikroos en een polyantha) zou snoeien (wat ik de eerste jaren uit onwetendheid wel deed) zou ik nooit een mooie volle struik krijgen met zoveel bloemen!

Groeten,

Pol
maandag 13 juli 2015 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon