menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pluimhortensia butterfly

Ga naar meest recente reactie

Claesen

Claesen

ik heb gehoord dat er een nieuwe soort pluimhortensia op de markt is (vooral in Nederland en Duitsland verkrijgbaar) die graag in de volle zon staat en vlinders aantrekt: de pluimhortensia butterfly. wie heeft er al eentje staan en waar in België kan je ze aankopen?
zaterdag 13 juni 2015 - 11:09
sophora

Sophora

Alle pluimhortensia's staan graag in de zon.
zaterdag 13 juni 2015 - 11:28
Tuinprins

Tuinprins

Dat vlinders aantrekken zou ik met een flinke korrel zout nemen. Je kunt je voorstellen hoe ze op een commerciële afdeling hebben zitten brainstormen over een naam en toen 'Butterfly' uit de hoge hoed hebben getoverd. Ach ja, als je in sprookjes gelooft ....


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 juni 2015 - 06:13
Claesen

Claesen

hallo tuinprins,

welke plant zou jij dan aanraden die veel vlinders trekt? het moet een plant zijn die in de volle zon mag staan en maximum anderhalve meter groot wordt. en die liefst ook nog eens tegen vochtige voeten kan in de winter...

groetjes, Kristel
zondag 14 juni 2015 - 09:06
Tuinprins

Tuinprins

Een struik die veel vlinders trekt is natuurlijk de vlinderstruik (Buddleja). Alleen houdt die plant niet zo van natte voeten in de winter.

Andere mogelijkheid is Clethra alnifolia en cultivars daarvan alleen kom je deze struik bij een doorsnee tuincentrum nauwelijks tegen. Nederlandse naam van Clethra is schijn-els. Geeft de voorkeur aan niet te droge zure grond en is niet zo geschikt voor aanplant op kleigrond.

Een alternatief zou ook Verbena bonariensis kunnen zijn. Is weliswaar geen struik maar een vaste plant die zich bij ons meestal als eenjarige gedraagt. Zaait zich op lichte grond sterk uit dus als je dit niet wilt dan de uitgebloeide bloemenhoofden wegknippen. Trekt bij mij de meeste vlinders van alle planten in de tuin. Als je in het late voorjaar een paar van die kleine vierkante potjes met Verbena bonariensis koopt kun je heel de zomer genieten van de bloei en de vlinders. Is overigens nu ook nog prima te planten.

Verder is er niets mis met de pluimhortensia hoor, ik vind het een prachtige plant. Maar als het specifiek gaat om vlinders te lokken dan lijkt mij de pluimhortensia niet de aangewezen plant.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 juni 2015 - 10:23
Roeli

Roeli

Ook het koninginnekruid ( leverkruid ) trekt heel veel vlinders. Is een vaste plant , maar verdwijnt `s winters onder de grond.

Bloemen & Planten

zondag 14 juni 2015 - 11:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon