menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Netelgier

Ga naar meest recente reactie

Thefizyx69

Thefizyx69

Hallo,

Dit jaar heb ik netelgier gemaakt. Had gelezen op internet dat dat goed was voor de tomaten maar ook tegen bladluis. En daar ik geen pesticiden wil gebruiken heb ik netelgier gemaakt.
M'n aalbessen hebben serieus last van bladluis. Nu was mijn vraag of ik de netelgier puur moet spuiten op de planten of ook moet verdunnen.

Mvg,
Christian
woensdag 10 juni 2015 - 07:48
Polplastron

Polplastron

Aan bladluis hoef je in principe niets te doen. Deze diertjes hebben genoeg natuurlijke vijanden die in een tuin met voldoende gevarieerde beplanting vanzelf aanwezig zijn.

In mijn ecologische rozentuin wordt al zo'n tien jaar geen enkele bestrijding meer toegepast en de rozen lijden er niet onder; de hoeveelheid bladluizen lijkt ook jaarlijks af te nemen.

Een bladluisplaag is in deze periode zeer normaal; ze planten zich nu massaal voort. Eens de natuurlijke vijanden gearriveerd zijn (mezen, heggenmussen, lieveheersbeestjes en hun larven, sluipwespen, etc.) wordt het aantal al snel gedecimeerd tot er bijna geen luis meer over blijft. Dit duurt een aantal weken eer dat effect zichtbaar is. Overigens is het zeer boeiend om sluipwespen bezig te zien en een tijd later allemaal dode bladluizen te vinden met een gaatje in hun lijf!

Gezonde planten die op de juiste plek staan en juist bemest worden hebben weinig schade van bladluizen. Nieuwe planten of planten die reeds verzwakt zijn, kunnen er wel meer schade van hebben (hoewel ik dit bij nieuwe planten ook niet echt heb kunnen waarnemen als 'dodelijk').

Eens je begint te bestrijden zal je dit ook moeten blijven doen. Je hebt namelijk het voedselaanbod van de natuurlijke vijanden weggenomen en zij zullen dus hun kostje wel in een andere tuin gaan zoeken.

Met netelgier heb ik geen ervaring, om toch nog op je oorspronkelijke vraag te antwoorden, maar ik meen wel te weten dat je het verdund moet toepassen en op een bewolkte dag of tegen de avond om verbranding te voorkomen. Overigens schijnt het ook dat je dit goedje ook als vloeibare meststof kan gebruiken (in het geval je mijn raad om niet te bestrijden zou opvolgen);

Hopelijk ben je wat met m'n uitleg ook al heb ik wat naast je oorspronkelijke vraag geantwoord.

Groeten,

Pol
woensdag 10 juni 2015 - 10:18
Thefizyx69

Thefizyx69

Ik gebruik het ondertussen al verdund om aan m'n tomatenplanten te geven.
Toen de mezen nog massaal in de tuin aanwezig waren om de jongen eten te geven werd het goed bijgehouden. Maar nu komen ze niet meer sinds de jongen uitgevlogen zijn en verergerd het. En daar het stekken zijn dat ik in het najaar van een plant heb geknipt en geplant heb dacht ik dat ze 'song te zwak zouden zijn. Ik wacht het wel af en moesten de planten er last van krijgen zet ik er wel eens de tuinslang op.
Bedankt voor de uitleg.

Christian
woensdag 10 juni 2015 - 11:29
Polplastron

Polplastron

Jij kan ter plaatse natuurlijk altijd het beste inschatten waar er nood aan is. Ik wens je alvast veel succes met de planten en de tuin en ben blij dat je iets aan m'n uitleg gehad hebt.

Groeten,

Pol
woensdag 10 juni 2015 - 11:41
Patrikc

Patrikc

Er is een verschil tussen brandnetelaftreksel en brandnetelgier.

Bij een brandnetelaftreksel haal je de netels eruit na een dag, de redenering is dat het mierenzuur uit de netels opgelost is en van je water een insecticide gemaakt heeft.

Voor brandnetelgier laat je de netels enkele weken steken in water, ze gaan rotten en gisten, daarbij word een deel van de netels en wellicht ook het aanwezige mierenzuur afgebroken tot elementaire bestanddelen die als plantenvoeding kunnen dienen, maar verwacht er geen wonderen van.

Volgens sommigen heeft de gier ook nog een insecticidewerking, maar ik zie dat mierenzuur toch niet ongeschonden uit dat gistingsproces kopen.

Als de 'leven en laten leven' filosofie van Pol je niet overtuigd heeft, kan je binnen 1 dag een netelaftreksel klaar hebben, te gebruiken op eigen initiatief en op eigen risico, je wil echt geen mierenzuur in je ogen krijgen.
woensdag 10 juni 2015 - 23:38
Thefizyx69

Thefizyx69

De Netelgiernetelgier is enkele weken gegist geweest.
Ik gebruik het wel als extra voeding voor mijn planten.

donderdag 11 juni 2015 - 05:59
Polplastron

Polplastron

de 'leven en laten leven' filosofie van Pol

Wauw! Dat is een mooie! (En tenminste eens iets anders dan "eco-fundamentalist"! LOL! ) Bedankt!
donderdag 11 juni 2015 - 16:34
Patrikc

Patrikc

Hehe, join the club
donderdag 11 juni 2015 - 23:37
jdcoster

Jdcoster

Ik kweek slachtkonijnen en een mestvarken. Ik mag geen lid worden zeker van die club?
donderdag 11 juni 2015 - 23:54
Patrikc

Patrikc

Best wel hoor, anders ik ook niet
Ik streef naar autarkisch flexitarisme.
vrijdag 12 juni 2015 - 00:27
jdcoster

Jdcoster

Ik zal de betekenis daarvan maar best even opzoeken. Ik zal toch niet in slecht gezelschap verkeren hé?
vrijdag 12 juni 2015 - 00:42
Patrikc

Patrikc

Hier wordt wat minder vlees gegeten dan bij de gemiddelde westerling, en dat vlees is zo veel mogelijk van eigen kweek.

vrijdag 12 juni 2015 - 07:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon