menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2 x een wilde akelei

Ga naar meest recente reactie

Tuinboertje

Tuinboertje

In mijn tuin had ik vorig jaar al een wilde akelei te bewonderen. Ik mag niet blauw zeggen van mijn vrouw, dat is paars. Zie de foto (nr. 1) in dit bericht.

Nu heb ik op een heel andere plek in de tuin ook een blauwe / paarse akelei staan, is dit ook een wilde akelei, een variatie er op of toch een heel ander soort akelei ? Zie de foto (nr. 2 in het volgende bericht)

Bloemen & Planten

donderdag 28 mei 2015 - 23:43
Tuinboertje

Tuinboertje

En hier dus de 2e blauw / paarse akelei waarvan ik wil weten welk soort akelei dit dan is. Ben een beetje kleurenblind maar dit is toch een iets andere kleur of niet. Ook de stamper heeft een andere kleur als de eerste.

Bloemen & Planten

donderdag 28 mei 2015 - 23:44
Tuinprins

Tuinprins

Hoe weet je zeker dat dit de ECHTE wilde akelei is?

Als je 10000 zaadjes hebt van Aquilegia vulgaris zal er vast wel eentje tussen zitten die iets anders is.
Bovendien zijn akeleien zeer promiscue en kruisen gemakkelijk met andere soorten en cultivars.

Kijk maar eens op de site van Carrie Thomas die in Engeland de Nationale Collectie van Aquilegia heeft:

http://www.touchwoodplants.co.uk/aquilegiaseed.htm


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 mei 2015 - 06:45
Tuinboertje

Tuinboertje

Nee, zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet. Maar het is wel apart dat ik al een enkele keer zaad van "Wilde Akelei" heb gezaaid, het opkomt ik het daarna uitplant in de volle grond en dan verdwijnt de plant zomaar. Ik heb nog enkele opgekomen zaaiingen in potten staan en die blijven wel over maar hebben nog geen bloemen gedragen. Deze 2 "wilde akeleien" heb ik daar niet gezaaid of geplant, ze zijn daar spontaan opgekomen. Wellicht uit een andere tuin over komen waaien ?

Dat is best wel een beetje wild vind je niet ?
vrijdag 29 mei 2015 - 08:07
satomi

Satomi

Akelei houdt niet zo van verplanten. Die zaai je beter meteen op de goede plaats.
dinsdag 2 juni 2015 - 11:56
Bombycilla

Bombycilla

Wilde akelei komt volgens Heukels voor in de kleuren blauw, paars wit en roze
dinsdag 2 juni 2015 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon