menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen struiken

Ga naar meest recente reactie

Bates

Bates

Hoy team,

Ik ben op zoek naar enkele adressen in de regio van Leuven om degelijke rozenstruiken te kopen.

Alvast bedankt voor de feedback.
donderdag 28 mei 2015 - 20:37
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou binnenkort eens gaan kijken bij Casteels in Putte bij Mechelen.
Daar zie je honderden variëteiten, opschrijven wat je wil maar ik zou er geen kopen.
Ten eerste veel te duur en potrozen doen het naar mijn ervaring minder goed dan die met blote wortels.
In het najaar kan je dan altijd bestellen via internet bij kwekers als Lens Roses, Oreye enz...
Leo
donderdag 28 mei 2015 - 22:59
Polplastron

Polplastron

Ten eerste veel te duur en potrozen doen het naar mijn ervaring minder goed dan die met blote wortels.

De prijs van rozen in pot ligt inderdaad hoger dan die van de rozen die met blote wortel verkocht worden van herfst tot lente. De kwaliteit van de potrozen is echter naar mijn ervaring even goed mits ze op een goede manier geplant worden en na aanplant een mulchlaag compost krijgen en voldoende water. Mijn ervaring met het materiaal van Casteels is goed zij het dat ik niet veel van hem gekocht heb omwille van de vernoemde prijs (maar die ligt bij anderen voor rozen in pot ongeveer hetzelfde hoor!)

Omwille van de prijs is het echter inderdaad interessant om rozen met blote wortel te kopen.
Lens levert inderdaad zeer mooi materiaal en heeft een zeer ruime keuze en een mooie website met veel foto's en info; http://www.lens-roses.be/

Om een goede keuze te maken is een bezoek aan de grote rozentuin Coloma in St.-Pieters-Leeuw aan te raden. Je rijdt er vanuit Leuven wel een uur over, maar als je van plan bent veel rozen aan te planten en ze eens in het echt wil zien is dit "the place to be" (al ben ik niet altijd even enthousiast over de manier hoe ze daar geplant zijn en zelfs het snoeien van bepaalde variëteiten gebeurt naar mijn mening iets te drastisch, maar dat is een ander verhaal).

Groeten,

Pol
vrijdag 29 mei 2015 - 18:44
Bates

Bates

Begin van de maand was het een plantenmarkt in Leuven waar ik een Amadeus rozen plant gekocht heb voor (ik dacht) 10 EUR. Nu drie weken later heb ik toch al zeven rozen. Na wat google werk blijkt dat dit een klimroos te zijn dit goed bestand is tegen ziektes.

Graag zou ik nog maximum 3 rozen planten erbij willen hebben ( geel, wit en roze).

Oftewel wacht ik tot volgend jaar en in de tussentijd wat kwekers en tuinen bezoeken.
zaterdag 30 mei 2015 - 07:17
Bates

Bates

Daarstraks even langs de Brico gepasseerd. Hadden ze ook wel enkele fijne rozen planten.
zaterdag 30 mei 2015 - 13:30
Polplastron

Polplastron

Ik ben op zoek naar enkele adressen in de regio van Leuven om degelijke rozenstruiken te kopen.

Dit rijmt totaal niet met

Daarstraks even langs de Brico gepasseerd. Hadden ze ook wel enkele fijne rozen planten.

zaterdag 30 mei 2015 - 17:12
Bates

Bates

Goed opgemerkt , ik moest wat siliconen hebben en moest langs Brico tuin alvorens ik bij Brico hardware was. Buiten stonden er enkele rozen struiken die mijn aandacht grepen en me ook een idee gaven van wat ik eventueel bij een kweker op de koop zou kunnen tikken.
zaterdag 30 mei 2015 - 19:26
Tuinman65

Tuinman65

En de namen van die rozen zijn???


Leo
zaterdag 30 mei 2015 - 22:12
Bates

Bates

Dat antwoord zal ik je nog even schuldig moeten zijn. Maar foto's volgen binnen twee weken als ik terug.
zondag 31 mei 2015 - 09:34
pimmy

Pimmy

ik woon in Hongarije en bestel mijn rozen bij Tuincentrum Lottum of de Zeeuwse rozentuin. Allebei hebben ze ruime keuze via hun site en de rozen worden verzorgd geleverd. Eerstgenoemde is stukken goedkoper en de rozenstruiken zijn prima
zaterdag 6 juni 2015 - 08:58
hildavw

Hildavw

Er is ook een rozentuin in het Vrijbroekpark in Mechelen, een park dat een bezoek waard is. http://www.mechelen.be/content/1184

Ook in het Rivierenhof in Deurne (Antwerpen) is een rozentuin.
zondag 7 juni 2015 - 22:16
Bates

Bates

Een beetje later dan gepland maar afgelopen zaterdag toch de tijd gevonden om even langs de Brico te passeren om de rozen namen te noteren:

- Romantica rozen
Paul Ricard Von Meinivoz
Calliope.

Het was trouwnes ook - 50% maar de staat waarin deze mooie planten zich bevonden, uhm....

Eerst even zien hoe mijn huidige rozenstruik het er vanaf brengt en dan volgend jaar wat bijplanten
dinsdag 16 juni 2015 - 06:08
Polplastron

Polplastron

Rosa "Paul Ricard" is inderdaad een knappe roos met een goede geur.
De struiken groeien echter wel wat stijfjes (zoals bij de meeste theehybriden => Ik vind persoonlijk trosrozen zeker zo geschikt voor de gemiddelde tuin), maar dat wordt goedgemaakt door de best wel grote bloemen die in de loop van hun bloei van kleur veranderen. Jammer genoeg hebben mijn "Paul Ricard"-rozen een aantal winters geleden zo'n klap gekregen van de vorst dat ze sindsdien nooit meer mooi geworden zijn en dit jaar zijn ze na lang aarzelen toch verwijderd uit de tuin. "Paul Ricard" kan wel eens last hebben als het regent en vervolgens de hete zon op de bloemen schijnt; op dat moment gebeurt het wel eens dat de bloemknoppen niet goed willen openen, maar het probleem is niet zo overweldigend als dat bij sommige andere rozen met grote, volle bloemen is; ik geef het je enkel mee om rekening mee te houden.

MEInivoz is overigens niets anders dan de registratienaam waaronder deze roos geregistreerd staat. MEI staat voor kwekerij Meilland in Frankrijk en de verdere letters zijn uniek per roos. Dit maakt het makkelijk om rozen te bestellen gezien er een hele boel rozen zijn met eenzelfde of gelijkaardig klinkende naam; met de registratienaam ben je zeker dat je de juiste krijgt. Overigens is dit bij "Paul Ricard" geen probleem gezien er maar één roos is met die naam. Het zou anders zijn moest je bijvoorbeeld "Schneewitchen" willen bestellen!

"Caliope" kende ik zelf niet, maar ze komt alvast van een andere grote kwekerij namelijk Harkness in Groot-Britannië. Mijn ervaring met de rozen van deze kwekerij is dat ze over het algemeen zeer geschikt zijn voor ons (af en toe regenachtige) klimaat. De registratienaam van deze roos is overigens HARfracas. Deze roos is een trosroos en heeft dus een heel ander uitzicht dan "Paul Ricard": ze groeit meer bossig uit en vormt bloemen in trossen. De kleur is overigens ook bij deze roos blijkbaar heel bijzonder als ik zo naar de foto's kijk.

Het was trouwnes ook - 50% maar de staat waarin deze mooie planten zich bevonden, uhm....

Tja ... dan zal je toch op zoek moeten gaan naar een plek waar je beter materiaal kan kopen. Met rozen is een goede start erg belangrijk gezien de meeste variëteiten geoculeerd zijn op een onderstam en een afgestorven gesteltak dus meestal niet even "herstelt"!

Groeten,

Pol
dinsdag 16 juni 2015 - 09:06
Bates

Bates

Bedankt Pol,

Daarom dat ik ook hier eerst mijn licht opsteek.
Ik zou graag nog 1 klimroos en 2 lage rozenstruiken planten volgend jaar.
Liefst Engelse rozen die tegen ons geweldige klimaat kunnen zodat ik er lang van kan genieten en ondertussen zoveel mogelijk bijleren en lezen over rozen en hun onderhoud.
woensdag 17 juni 2015 - 19:32
Polplastron

Polplastron

Liefst Engelse rozen die tegen ons geweldige klimaat kunnen zodat ik er lang van kan genieten en ondertussen zoveel mogelijk bijleren en lezen over rozen en hun onderhoud.

Als je van Engelse rozen houdt, kijk dan ook zeker eens tussen de oude rozen.
Als je tijd en zin hebt, raad ik je graag volgende literatuur aan:
"Het Grote Rozenboek" van Charles & Brigid Quest-Ritson, uitgegeven bij Terra,
ISBN.90 5897 282 8
=> Dit boek geeft een vrij volledige beschrijving van een massa rozen die ook in onze contreien te verkrijgen zijn en bovendien staat bij elke variëteit de gemiddelde hoogte, bloemgrootte, beschrijving van geur en winterhardheid vermeld alsook specifieke info betreffende ziektegevoeligheid. Voor mij is dit nog altijd een van de "bijbels" die ik regelmatig vastneem.

"Geïllustreerde Rozen Encyclopedie" van Nico Vermeulen, uitgegeven bij REBO,
ISBN.90 366 1341 8
=> In dit boek worden vooral moderne rozen vermeld, het aandeel oude rozen is eerder miniem. Ook de door jou geliefde Engelse rozen komen goed aan bod. Ook in dit boek vind je goede info i.v.m. grootte, geur, gezondheid e.d.

"The Ultimate Guide to Roses", door Roger Phillips & Martin Rix, uitgegeven bij Macmillan,
ISBN. 1 4050 4920 0
=> Dit boek is misschien eerder interessant voor de meer dan modale liefhebber en is enkel in het Engels verkrijgbaar voor zover ik weet. In dit boek vind je duidelijke uitleg over de verschillende rozentypes, groeiwijze, hoogte, gezondheid etc. In dit boek komen zowel botanische, oude als moderne rozen ruim aan bod en de foto's zijn vaak zeer mooi.

Groeten,

Pol
woensdag 17 juni 2015 - 19:51
Patrikc

Patrikc

Surf eens een avondje op de websites van de befaamde rozenkwekers, o.a. In Engeland
- David Austin
- Peter Beales
maar je hoeft het zo ver niet te zoeken: in België
- Lens rozen
Of in Frankrijk
- Meilland
In Duitsland:
- Kordes
En ik doe er nog veel meer onrecht aan door ze niet te noemen.

Je steekt er heel wat van op en misschien vind je wel een variëteit die je meer bevalt dan andere.
Bij de meesten kan je online bestellen.

Mijn favorieten zijn 'Crown Princess Margareta' en 'Roseraie de l'Hay'.
Ik vind het alleen jammer dat die Engelsen hun rozen zo vaak naar hun royals noemen, maar dat is offtopic
woensdag 17 juni 2015 - 20:46
Bates

Bates

Bedankt, ik zal zeker de boeken checken en mijn boekencheques nuttig kunnen gebruiken

Online bestellen van planten heb ik nog nooit gedaan, ik verkies toch om in levende lijve te zien wat ik koop. Ook in het geval van vragen etc...

Maar de sites zal ik morgen eens rustig afsurfen.
woensdag 17 juni 2015 - 21:33
Roeliee

Roeliee

Wij hebben dit voorjaar als klimroos een "Ghislaine de felignonde" aangeplant. Werd hier trouwens ook aangeraden op het forum. Misschien geen Engelse roos maar wat een prachtig exemplaar... Het leuke aan deze roos is dat de bloem veranderd van kleur. Echt heel mooi. De bloem start in mooi zacht oranje en wordt alsmaar bleker tot hij uiteindelijk wit wordt. Laats had ik een bloem die zowel het zachte oranje als wit was. Echt heel mooi Vind ik wel een aanrader!

Als lage struik, meer als bodembedekker, hebben we "Marie pavic" aangeplant. Ook een heel mooi bloem aan deze roos. Klein, fijne bloem. Begint roze en gaat ook over naar wit. Wat ik ook mooi vind van deze roos is de combinatie van de rode stengels, het groene blad en de witte bloem! Ik ben echt heel tevreden van deze rozen, ze zijn gewoon prachtig

Onze rozen komen trouwens van Lens Roses, hebben ze er wel wat op voorraad...

Groetjes
Roeliee
donderdag 18 juni 2015 - 14:41
Polplastron

Polplastron

Ghislaine de Féligonde" is inderdaad een prachtige, klimmende struik! Overigens gaat ze al even mee want Turbat introduceerde haar in 1916. De naam komt overigens van een adelijke dame die de loopgraven inging om haar man uit niemandsland terug te halen.

"Marie Pavic" heet overigens normaal gezien "Marie Pavié", maar wordt inderdaad regelmatig hier in België als "Marie Pavic" aangeboden. Ook deze roos werd al lang gelden geïntroduceerd, namelijk in 1888! Ook deze is zeer rijkbloeiend en zeer gezond en voor mijn part het bewijs dat oudere rozen ook heden supergoed kunnen voldoen en presteren!

En Lens heeft inderdaad een mooi aanbod en mooi materiaal.

Groeten,

Pol
donderdag 18 juni 2015 - 15:03
Bates

Bates

Dit weekend een nieuwe plant gekocht, een Patiohit. De bloemknoppen zijn nog steeds gesloten maar je kan zien dat de kleur ergens het midden houdt tussen zacht roze en oranje. Zeer benieuwd naar het moment dat ze open gaan.

Tevens even gepolst bij diverse boekhandelaars en de boeken zijn niet meer bestelbaar omwille van het feit dat het oudere titels betreft.

Dus straks eens de online shops afsurfen.
dinsdag 23 juni 2015 - 06:28
Polplastron

Polplastron

Een aantal ervan zijn nog o.a. op Bol.com te vinden. (Sorry voor de reclame; ik heb geen aandelen of zo hoor! )
dinsdag 23 juni 2015 - 08:16
satomi

Satomi

En daar vind je ook het rozenboek van Phillips en Rix in het Nederlands onder de titel "Rozen".
dinsdag 23 juni 2015 - 11:30
Polplastron

Polplastron

En daar vind je ook het rozenboek van Phillips en Rix in het Nederlands onder de titel "Rozen".

Geen idee of het dezelfde is als degene die ik in het Engels heb. Phillips en Rix hebben wel meer geschreven over rozen...
dinsdag 23 juni 2015 - 16:02
Bates

Bates

Bedankt, maar ik heb momenteel maar 1 boek nodig.
Nog wat cursusmateriaal van mijn werkgever door te nemen de komende weken en uiteindelijk heb ik nog maar twee rozenplanten in mijn tuin
dinsdag 23 juni 2015 - 17:10
Bates

Bates

Mijn rozen hebben de hitte van de voorafgaande week goed overleeft en er komen zelfs al nieuwe knoppen aan

Enkel merk ik nu op dat er veel gaatjes in de blaadjes zijn. Maar er zitten geen insecten op. Sommige blaadjes krijgen ook bruine plekjes.

Iemand ene idee hoe dit te voorkomen / bestrijden?

Alvast bedankt.
woensdag 15 juli 2015 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon