menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazonmest

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,
Weet.er iemand of je gazonmest kan gebruiken voor je vaste planten en rozen in de tuin? We hebbenalveel over.
donderdag 14 mei 2015 - 18:57
Tuinman65

Tuinman65

Gebruik dat gerust, geen enkel probleem.
Leo
donderdag 14 mei 2015 - 22:42
leerling

Leerling

Of gewoon bijhouden voor volgende keer?
donderdag 14 mei 2015 - 22:44
Polplastron

Polplastron

Gazonmeststof bevat over het algemeen, althans bij mijn weten, een hoger stikstofgehalte dan meststoffen voor bloeiende planten en groenten.

Dat stikstofgehalte zorgt voor een goede, snelle groei wat interessant is bij gazon, maar wat bij bloeiende planten en groenten minder wenselijk is. Stikstof zorgt namelijk voor snelle groei die echter een zwakke weerstand heeft en daar zijn o.a. bladluizen dol op.

Zelf gebruik ik, om die reden, toch liever aparte meststof voor het gras en aparte voor de border. Het verschil tussen de verschillende meststoffen voor bloeiende planten en groenten is over het algemeen vrij klein dus het is zeker niet noodzakelijk om voor elke plant andere meststof te gebruiken. Het gebruik van gazonmeststof in de border zal echter geen grote schade doen, maar ik doe het liever niet.

Groeten,

Pol
vrijdag 15 mei 2015 - 09:42
Roeliee

Roeliee

sorry dat ik het hier even "kaap" maar welke meststoffen kan je dan zoal gebruiken voor in de borden, naast wat compost en koemestkorrels? We hebben hier net een border aangeplant, compost, rozenkorrels en koemestkorrels toegediend. Maar het is hier hele arme zandgrond... Nog dingen die we kunnen gebruiken om onze vaste planten optimaal te verzorgen?
vrijdag 15 mei 2015 - 09:56
Polplastron

Polplastron

Compost en gedroogde koemest zijn eigenlijk geen meststoffen; het zijn bodemverbeterende middelen die de bodemorganismen (nuttige bacteriën en schimmels, maar ook regenwormen etc.) stimuleren. Op deze manier blijft de bodem lekker luchtig en gezond. De aanwezigheid van goede schimmels en bacteriën blijkt overigens ook de slechte bacteriën en schimmels af te remmen, dus dat is een goede zaak. Bovendien zal compost ook zorgen voor een goede waterhuishouding; koemestkorrels doen dat niet.

Ik vermoed dat je met "rozenkorrel" eigenlijk de kunstmeststof roze korrel bedoelt? Deze geeft enkel voeding, maar doet dit op een redelijk directe manier. Kunstmest stimuleert ook op geen enkele manier het bodemleven. Tevens is er bij kunstmest meer kans op uitspoeling van de voedingsstoffen naar het bodemwater. Beter is het daarom om een organische meststof te gebruiken.

Overigens is het niet wenselijk om meteen na aanplant te bemesten; de wortels van de planten moeten eerst goed aanslaan. (Overigens hoorde ik laatst wel van een rozenkenner die met fosfor bemestte na aanplant om wortelgroei te stimuleren, maar of dat nodig is?)

Welke (organische) meststof je gebruikt voor je borders maakt in wezen weinig verschil; vroeger kocht ik voor m'n tuin speciale rozenmeststof, maar eigenlijk zit er in de (goedkopere) meststoffen voor bloeiende planten ongeveer hetzelfde in.

Het belangrijkste, naar mijn mening althans, blijft het dat je kiest voor organische meststof.

Groeten,

Pol
vrijdag 15 mei 2015 - 14:40
Roeliee

Roeliee

Dan kunnen die compost en koemestkorrels alvast geen kwaad, want veel bodemleven is er hier ook niet... Helpt het dan om een extra dosis koemestkorrels te smijten? Want compost hebben we niet meer... Kan je daardoor van bijna geen bodemleven naar heel wat bodemleven gaan?

De rozenmest is trouwens organisch heb ik gezien, van DCM. Dus ik zou deze ook perfect kunnen gebruiken voor in de border? Vanaf wanneer kan ik deze dan bemesten? Beter wachten tot volgend jaar?

Ik probeer trouwens zo vaak als mogelijk zoveel mogelijk organische/biologische methoden te gebruiken. We maken de wereld met z'n allen al genoeg kapot...
vrijdag 15 mei 2015 - 20:09
Polplastron

Polplastron

Extra koemestkorrels zou ik niet gebruiken. Het is beter om ieder jaar wat compost aan te brengen; dit werkt op langere termijn dan die korrels en is overigens (meestal) ook goedkoper.

Je kan inderdaad van "geen" leven naar een levendige bodem gaan mits voldoende compost!

Groeten,

Pol
vrijdag 15 mei 2015 - 21:35
Roeliee

Roeliee

Oke bedankt! Ik zal dan eens moeten bekijken wat onze composttonnen te bieden hebben

Alvast bedankt Pol!
vrijdag 15 mei 2015 - 22:13
leerling

Leerling

@Roeliee
Hier in de buurt kan je compost tegen een zacht prijsje kopen in containerparken. 't Is hier ook arme zandgrond, maar al na twee jaar kom ik nu toch af en toe een regenworm tegen.

Bodemleven gaat overigens veel verder dan alleen maar regenwormen.
http://www.bodemacademie.nl/documenten/67.pdf vond ik interessant om lezen. Op een m.i. heel bevattelijke manier legt het uit wat er allemaal leeft in onze bodem, wat dat bodemleven daar doet en op welke manier je sommige soorten kan ondersteunen. Het artikel is 6 pagina's kort en is een onderdeel van een ruimere cursus van het Louis Bolk Instituut. (Hun website is ook de moeite: http://www.louisbolk.org/nl/home/ )
vrijdag 15 mei 2015 - 22:43
Tuinman65

Tuinman65

Pol weet het blijkbaar allemaal veel beter als iemand met meer dan 50 jaren ervaring Leo
vrijdag 15 mei 2015 - 22:59
Polplastron

Polplastron

Pol weet het blijkbaar allemaal veel beter als iemand met meer dan 50 jaren ervaring Leo

Ik denk niet dat ik je hier ergens echt heb tegengesproken, Leo, alleen ben ik iets genuanceerder in m'n antwoord.
Bovendien weet ik het zeker niet beter dan jou, maar weten we allebei dat onze visies soms uiteenlopen.
Ervaring is niet het enige waarop je kan stoelen, kennis is een andere zaak en die kennis evolueert sterk met de jaren. Zelf heb ik heel wat bijgeleerd van mensen die een stuk jonger waren dan ikzelf; dus die "dooddoener" werkt bij mij niet, maar ... dat wist je al!

Kan je overigens even preciseren met welk stuk van mijn uitleg je het niet eens bent?

Groeten,

Pol
zaterdag 16 mei 2015 - 10:40
Tuinman65

Tuinman65

Pol, ik heb jarenlang Floranid permanent gebruikt zowel voor gazon als welke beplanting dan ook.
Hier kwam niks anders in huis.
De resultaten die we behaalden inzake groei en bloei waren naar behoren.
En je bewering dat de samenstelling anders zou moeten zijn voor gras als voor tuinplanten? Als je zo ver wil gaan dan moet je de verkopers van meststoffen voor Hosta, Buxus, Hagen, Hortensia en noem maar op, ook geloven dat ze het bij het rechte eind hebben. Die samenstellingen verschillen ook.
Ik wil absoluut geen zever met jou hé Pol. Laat dat duidelijk zijn
Leo
zaterdag 16 mei 2015 - 22:51
leerling

Leerling

@Pol en Leo

Jullie zijn allebei duidelijk mensen met een passie voor tuinieren. Met heel wat ervaring en kennis die jullie vrijelijk met ons delen. Waarvoor dank.
Maar ook met ideeën die niet altijd overeenkomen.

Voor degenen, zoals ik, die nog veel te leren hebben zou het helpen als jullie wat meer informatie kunnen geven bij jullie aanbevelingen. Zeker wanneer jullie van mening verschillen.

Jullie wonen niet zo gek ver uit elkaars buurt. Tijd om samen eens een pint te gaan pakken om te praten over passies i.p.v. over verschillende visies?

P.S. Mijn ervaring heeft me ondertussen geleerd dat er ideale werelden zijn voor planten, maar dat velen het ook in minder ideale omstandigheden nog goed kunnen doen en zelfs in barre omstandigheden kunnen overleven. (Het aantal stekjes uit de vorige leemgrondtuin dat na bijna 2 jaar verwaarlozing in te droge potten toch nog deze droge en arme zandgrondtuin willen sieren is ontroerend.)

zondag 17 mei 2015 - 00:52
Polplastron

Polplastron

Laat ik dan inderdaad even uitweiden over mijn mening en hierbij ook duidelijk benadrukken dat het een mening is en geen vaststaat feit hé!

Als ik even van een bepaald merk de organische meststoffen vergelijk kom ik tot volgende vaststellingen. De NPK-waarden voor een 'gewone' gazonmeststof liggen op 9-4-7, die voor de "siertuin" en die voor "rozen en bloemen" ligt op 6-4-10 (met toevoeging van magnesium).

De stikstof-waarde (N) bij gazonmeststof ligt wat hoger omdat we voor gazon een snelle groei willen gezien we het gazon eigenlijk zeer vaak gaan "snoeien" (Geen enkele andere plant krijgt zoveel snoeibeurten op een jaar als gazongras! ).

Die stikstof zorgt voor een snelle groei, maar deze groei zal sappig zijn en dat is voor veel plaagdieren en ziekten een mooie uitnodiging. Bij gras is dit zeker geen probleem (tenzij je echt overdrijft), maar voor veel bloeiende planten is een te snelle, sappige groei eerder nadelig.
Bovendien willen we van veel borderplanten eigenlijk niet dat ze te snel en te hoog groeien. De nadruk ligt op de bloei; hier komt de K-waarde (kalium) op de proppen. Bij meststoffen voor bloeiende planten en groenten ligt deze K-waarde dan ook iets hoger.

Althans ... dat is de theorie. In praktijk is er natuurlijk ook nog eens heel veel verschil in de hoeveelheid dat er bemest wordt, de bodemgesteldheid etc. Een hele tijd geleden las ik op een forum zelfs een hele uiteenzetting over de ONZIN van die NPK-waarden.

Tot nader order zoek ik toch voor mijn rozen en andere planten liever meststoffen met relatief minder stikstof om bovenstaande redenen, maar ik ben me bewust dat ik afhankelijk van de hoeveelheid meststoffen die ik strooi ik ook meer of minder stikstof in de bodem breng ongeacht die NPK-waarde en daar heeft Leo dan weer wel gelijk met z'n mening dat eigenlijk gazonmeststof even goed te gebruiken is in de border. Ik spreek hem dus helemaal niet tegen ..., ik voel me gewoon (misschien onterecht) veiliger bij de gegeven NPK-waarden.

Over de overige meststoffen die in de handel zijn is het inderdaad zo dat er te weinig verschil zit in de samenstelling om de aankoop van verschillende meststoffen voor rozen, voor petunia's, voor pelargoniums, etc. te verantwoorden.

Overigens vul ik nog even aan met de mening dat je beter te weinig kunt bemesten in de border dan te veel. Een recent onderzoek wees aan dat fruitbomen in de biolandbouw een veel beter wortelgestel hadden dan die in de gewone landbouw en het verschil zou liggen in de bemesting. Bij minder mest worden bomen, volgens dat onderzoek, gedwongen om hun wortels meer 'uit te bouwen' wat leidt tot betere weerstand tegen allerlei veranderingen in omgevingsfactoren. Maar dat is een beetje off-topic.

Jullie wonen niet zo gek ver uit elkaars buurt. Tijd om samen eens een pint te gaan pakken om te praten over passies i.p.v. over verschillende visies?
Haha ... wie weet komt er dat nog eens van! Wat denk je, Leo?

Groeten,

Pol
zondag 17 mei 2015 - 11:36
Aiolus

Aiolus

@Polplastron

Misschien lees je dit niet meer, ~6 jaar naar dato, maar weet dat ten eerste als tuinierleek je uitleg ontzettend gewaardeerd wordt. Ten tweede, als internetstruinder, is het ontdekken van dergelijke genuanceerde en gereflecteerde posts waarin je kennis deelt zonder kleinering en met respect voor je medemens, een feest. Een zeldzaamheid zowel offline als online. Dankjewel.
maandag 1 maart 2021 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon