menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mislukte zaaiingen en uitplantingen

Tuinboertje

Tuinboertje

Dag allemaal,

Dit jaar zijn bij mij de volgende kweekpogingen mislukt.
Ik wil daarom graag weten hoe ik het de volgende keer wel tot een succes kan maken. Ik heb al op vele sites gekeken hoe ze te kweken en in welke grondsoort ik ze moet zetten maar dat is niet altijd even duidelijk. Of ik doe iets niet goed, zijn de zaden niet goed, of mis ik belangrijke informatie. Kunnen jullie mij verder helpen ?

Wat is de beste samenstelling van de zaaigrond maar ook de volle grondsoort waarin de volgende plantjes moeten worden uitgezet ? Ook wil ik graag weten wat de overige kiem en groeivoorwaarden zijn zoals vocht, licht en temperatuur.

Karpatenklokje
Kogeldistel
Zeeuws knoopje
Vlijtig liesje
Jaltomaat
Sleutelbloem
Susanne met de mooie ogen

Kijk uit naar jullie reacties,
Tuinboertje.

zondag 10 mei 2015 - 08:57
Tuinprins

Tuinprins

Zaad van Zeeuws knoopje en sleutelbloem heeft een koudeperiode nodig en kan het beste (relatief) vers worden gezaaid.

Zaad van het karpatenklokje (Campanula carpatica) kiemt langzaam (denk eerder aan maanden dan aan weken) en kan het beste niet of nauwelijks met zand worden bedekt. Soms wil een koudeperiode nog wel eens helpen.

Vlijtig liesje: zaad niet of nauwelijks bedekken. Laten kiemen bij een relatief hoge temperatuur (20-25 graden) en na kieming koeler zetten.


Veel gemaakte fout bij het zaaien is dat de zaaigrond te nat of te droog is. De zaaigrond moet vochtig zijn maar niet te nat. Zorg voor goed drainerende grond. Ik doe hiervoor altijd wat scherp zand door de potgrond. Je kunt ook kant en klare zaaigrond kopen in tuincentra.

Zaden die het best vers moeten worden gezaaid moet je zien te verkrijgen bij mensen die de desbetreffende plant in de tuin hebben staan. Kopen van dit soort zaden in een winkel raad ik af omdat je hiervan niet kunt na gaan of het vers is.

Op internet zijn diverse databases te vinden waarin staat hoelang het duurt voordat zaad van een bepaalde plant ontkiemt en meer specifieke informatie (bijv. koudeperiode nodig of niet, lichtkiemer etc.).

Een relatief veelgebruikte database is:

http://tomclothier.hort.net/

Is wel in het engels maar hiervoor is google translate. Zorg dat je de Latijnse naam van de plant kent, dat vergemakkelijkt de zaak aanzienlijk.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 mei 2015 - 11:47
Tuinboertje

Tuinboertje

Dank voor deze tips.
Denk dat het hoofdzakelijk door de grondsoort komt (gewoon potgrond of stekgrond) die ik heb gebruikt en zoals jij ook zegt het wellicht ook een beetje te nat heb gemaakt. Wanneer moet ik er wel / niet een beetje zand door het zaaimengsel doen of bijv. extra kalk, etc. ? Ik zal die website eens goed gaan bestuderen !

Het vreemde is wel dat bijv. kogeldistel en Susanne met de mooie ogen maar in 1 van de 8 potjes is opgekomen, vlijtig liesje 4 van de 8 potjes en groeit niet echt door, wolfsmelk 3 van de 8 potjes.

Nu heb ik ook enkele van die plantjes in het tuincentrum gekocht en uitgezet in mijn tuin maar er komt niets op. Volgens mij moet ik nu toch wel iets gaan zien zoals het Karpatenklokje en Zeeuws knoopje. Andere gekochte plantjes doen het weer wel goed: Wolfsmelk en Sleutelbloem. Wat voor grondsoort hebben Karpatenklokje en Zeeuws knoopje nodig ? of moet ik nog meer geduld opbrengen ? of heb ik alleen een potje grond gekocht ? of doe ik iets anders fout ?

Graag een reactie als je me iets verder kan helpen.

Tuinboertje
maandag 11 mei 2015 - 10:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon