menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg van een kleine cottage tuin.

Ga naar meest recente reactie

huysedenbosch

Huysedenbosch

Na een lang project van renovaties in ons nieuwe huisje ben ik vandaag klaar geraakt met het gelijkleggen van mijn tuin. ik moest de grond bewerken want na 50 jaar niks aan te doen was deze bijna versteend. Alle onkruid is weg alle stenen en wortels die in de grond zaten zijn tot op 2 spadesteken diep verwijderd.

Het is naar de late kant, maar nu wil ik mijn borders aanplanten... ik zou in de tuin werken met de tinten wit, roze, rood, paars, blauw en purper.

ik had op voorhand al wat zaad in stekbakken laten kiemen. dit is vrij goed gelukt maar zeker niet voldoende om mijn bescheiden tuin tot zijn recht te laten komen.

Zijn er mensen die mij advies kunnen geven waar ik zo goedkoop mogelijk aan vaste planten kan geraken?

Ik zoek diverse soorten, groot of klein, stekjes of volledige planten,...

Ik heb ook nog een 2 tal mooie berken in de tuin staan. hieronder groeit er echter niks, weten jullie of het mogelijk is om hierrond varens te planten?

Ik heb recent 2 appelbomen en een perenboom geplant. Wat bevruchting betreft woon ik naast een immens grote kwekerij die diverse soorten kweekt uit liefhebberij, en een imker die daar zijn korven uitzet.

divers kleinfruit is ook aanwezig. Bomen en kleinfruit hebben we gekregen van onze buur.

Ons budget is beperkt omdat wij als jong koppel net (of toch bijna) een hele renovatie achter de rug hebben. de tuin zou dus ook een hele troost zijn als we het er wat gezellig zouden kunnen maken.

Wij houden beiden van tuinieren en zullen de komende paar jaar niet op reis kunnen gaan. dit is dus onze enige vorm van ontspanning.

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
dinsdag 28 april 2015 - 15:34
jdcoster

Jdcoster

Met zo'n oppervlakte valt er wel een mooie tuin te maken.
Ik zou eerst, al was het maar voorlopig, een moestuintje maken. Dat kost weinig en brengt ook nog wat op.
Als je vaste planten koopt, neem er steeds met meerdere goeipunten en probeer er meerdere van te maken door te scheuren
Bezoek enkele open tuinen deze zomer waarvan je de foto in de catalogus zelf mooi vindt. Je kunt er iets leren en soms hebben ze plantjes te koop aan spotprijzen.
Kijk eens of er in de buurt planten georganiseerd worden. De VVPV of VELT doen dat soms.
Als je naar het gemeentelijk containerpark gaat, kijk steeds eens in de groencontainer of er toevallig niets bruikbaars in zit.
Op de plaatsen die je maar niet vol krijgt kun je misschien een bloemenweide zaaien. Sommige provinciale besturen delen gratis zakjes bloemenweidemengsels uit om de bijenpopulaties weer vooruit te helpen.
Dat zijn in elk geval de dingen die ik zou doen.
dinsdag 28 april 2015 - 21:09
Woutdr

Woutdr

beste,


het ziet er prima uit!
een schone lei om te starten
heb je enkele afmetingen? een ruw plannetje van de tuin?huis? grondopp?
waar ergens? soort grond? nat/droog? zon/schaduw....
wat wil je wel/niet
strak gazon/moestuin/klein fruit/groot fruit/bessen/verwildering/...


dinsdag 28 april 2015 - 21:31
huysedenbosch

Huysedenbosch

@ Jdcoster : VELT kende ik nog niet, zij vinden ECO tuinieren ook heel belangrijk en ik draag dit ook wel hoog in het vaandel. Op het containerpark had ik ook nog niet gedacht en ik heb er nochtans een abonnement door de renovatie werken

bedankt voor de goede tips.

@ Woutdr : de foto geeft een beetje een vertekend beeld doordat hij met een groothoeklens is getrokken. de afmetingen zijn 6m breed op 15m diep.
Fantastische ligging in het zuiden, dus heel de dag zon. er staan nog 2 oude berken (16m hoog !),in achteraan de tuin zodat er ook altijd ergens wel wat schaduw is. goede zandgrond gemengd met zwarte teelaarde.

Er is een ruimte voorzien voor een gazon, en hier wil ik echt uitblinken. ipv een moestuin heb ik een vierkante meter tuin. ik ga liever voor klein fruit (reeds Ribes wit, rood, zwart. Framboos,Aardbei, kruisbes 2 kleuren, braambes) groot fruit ( reeds peer dubbele Flip, Appel Glouster en Berglander). De rest is voorzien als siertuin en daar mag wel van alles staan maar ik de kleuren zoals vermeld in het vorige bericht.

woensdag 29 april 2015 - 08:43
peter2

Peter2

In feite kan men veel planten( die geen volle zon nodig hebben) zetten onder de berken ,enkel kwestie van niet laten uitdrogen de eerste jaren.

Ik heb hier ook 3 stuks staan van zo'n 15 m , en er staan hydrangea's aan de voet !
De eerste jaren dus zeer regelmatig water geven is een must.
Nu moet ik er nooit meer naar omzien ,al is het de ganse zomer kurkdroog.

Bloemen & Planten

woensdag 29 april 2015 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon