menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tulpen en gladiolen

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Is het mogelijk om gladiolen te planten waar nu tulpen staan, als deze tulpen zijn uitgebloeid? Of wordt dat te laat in het jaar als je moet wachten tot de tulpen zijn uitgebloeid?

Groeten
Henk
woensdag 8 april 2015 - 08:23
aronv

Aronv

Dan zou ik nu vast de gladiolenbollen in potgrond doen in een grote pot binnen zonder verder water te geven en op een warme plek zetten.
Ze lopen dan vast uit en dan hebben ze al een voorsprong.
Ik denk dat ze dan nog wel aanslaan mits je ze niet in een hete droge periode op de plek van de tulpen zet, maar gladiolen kunnen best wat droogte hebben dus ik zou het gewoon proberen.
Nog een voordeel is dat de steunstokken er gelijk bij ingegraven kunnen worden.
woensdag 8 april 2015 - 19:22
Henk33

Henk33

Kan ik de tulpen als ze uitgebloeid zijn meteen opgraven en de gladiolen in hetzelfde gat stoppen?
Hoef ik niet te wachten tot de bladeren verwelkt zijn?
donderdag 9 april 2015 - 08:00
deHaan

DeHaan

Je kan 2 dingen doen.

1 tulpen rooien als ze uitgebloeid zijn en de gladiolen planten.

2 de gladiolen planten tussen de tulpen

De gladiolen kunnen makkelijk nog in begin juni geplant worden, bloeien ze gewoon later.
donderdag 9 april 2015 - 08:21
aronv

Aronv

Ligt er een beetje aan wat voor tulpen.
Botanische tulpen moet je laten zitten. Grootbloemige tulpen kan je beter rooien. Als je ze laat verwilderen stellen ze vaak teleur omdat er de jaren daarop vooral slierten uit komen en weinig bloemen.
Wou je ze graag van de herfst nog terug poten die tulpen?
zaterdag 11 april 2015 - 00:35
Henk33

Henk33

Ja ik wil de tulpen weer terug in de grond stoppen voor volgend jaar, maar ik dacht dat je dat 's winters kon doen. Moet dat in de herfst?
Ik heb trouwens ook nog dahlia's liggen en die wil ik ook op de plaats waar ik nu tulpen heb, kan dat ook? Dahlia's hoeven pas in mei na de laatste vorst de grond in geloof ik?
zaterdag 11 april 2015 - 15:02
aronv

Aronv

Als je wilt dat die tulpen volgend jaar bloeien kun je ze niet gelijk uit de grond trekken na de bloei. Ik denk dat dat zelfs met botanische tulpen niet kan.
De bloei kost de tulpen veel kracht. Na de bloei moet de plant weer op krachten komen, daarom moeten ze in de grond blijven staan tot het loof (bijna) verdord is. Het proces hierachter heet fotosynthese, de energie word in de vorm van zetmeel opgeslagen in de bol. Dat hebben ze dus nodig voor het volgende jaar omdat de plant in rust gaat.
De grootbloemige varianten zijn erg veredeld en meer geselecteerd op de grootte van de bloemen dan op de levensduur. Je moet maar eens kijken hoe veel kleiner de tulpenbollen zijn geworden als ze na de bloei uit de grond worden gehaald.
Misschien is dat te verhelpen met hele rijke grond, maar dat weet ik niet precies. Als je ze terugplant krijg je vaak alleen grote slappe bladeren maar daar is het je niet om te doen lijkt mij. Tulpen kunnen ook in de winter geplant worden als de grond niet bevroren is.

zaterdag 11 april 2015 - 22:28
Henk33

Henk33

Dus ik zou eigenlijk dit jaar niets op de plaats kunnen zetten waar nu de tulpen staan, want eer de bladeren van de tulpen verwelkt zijn is het juni/juli?
Kan ik de tulpen na de bloei niet uitgraven en in een emmer met tuinaarde zetten zodat ze daar kunnen verwelken? Dit is maar een idee van een leek.
zondag 12 april 2015 - 08:13
deHaan

DeHaan

Je kan de tulpen na de bloei uitgraven en ergens anders waar ze niet in de weg staan weer planten.
Als ze afgestorven zijn weer rooien en van het najaar planten.

Ik zou ze gewoon weggooien en van het najaar nieuwe kopen .
zondag 12 april 2015 - 08:52
aronv

Aronv

Ja henk, kan je doen, maar als je tulpen uit de grond trekt breken veel worteltjes af.
Dat zijn van die sappige stevige worteltjes waarmee ze voedingsstoffen uit de bodem halen. Als je ze dan in een emmer tuinaarde zet is dat niet optimaal, omdat ze minder water en voedingsstoffen kunnen opnemen doordat veel worteltjes gebroken zijn.
dus het lijkt me niet echt een optie.

Ook laten staan geeft geen garantie dat ze volgend jaar bloeien.
Ik ben het daarom met dehaan eens.
maandag 13 april 2015 - 16:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon