menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende klimhortensia

Ga naar meest recente reactie

mitterer1

Mitterer1

IK wil een groenblijvende klimhortensia tegen mijn tuinhuisje plaatsen. Het is de bedoeling dat hij over lelijke het golfplaten dak gaat groeien.
De plantplaats kan in de schaduw, maar omdat hij bovenop het dak zal groeien zal dat deel volop in de zon staan natuurlijk. Kan die plant daar tegen of beter niet doen?
IK vraag me ook af of hij zich wel op het schuine dak zal leggen omdat planten altijd naar de zon willen groeien?
Alvast bedankt
maandag 30 maart 2015 - 16:19
jdcoster

Jdcoster

Groenblijvend???
maandag 30 maart 2015 - 16:44
deHaan

DeHaan

Er bestaan geen groenblijvende hortensia,s.
maandag 30 maart 2015 - 17:06
sophora

Sophora

Zet dan maar klimop, al ben ik daar geen grote liefhebster van.
maandag 30 maart 2015 - 20:30
mitterer1

Mitterer1

Ik heb gevonden groenblijvende hortensia Hydrangea semolia.
Hydrangea anomal petiolaris zou ook groen blijven zolang de winter niet te streng is.
Er staat al heel veel klimop tegen het huis, dus liever niet.
maandag 30 maart 2015 - 20:40
Carib

Carib

De hydrangea Inovalaur (Semiola) is volgens de site van Esveld inderdaad wintergroen in milde winters. Echter, hij is ook maar matig winterhard volgens dezelfde site. Als je een koude periode treft als februari 2012, dan ben je hem dus kwijt. Een schuurtje laten begroeien kan ook prima met een clematis montana. Niet wintergroen, maar wel een vroege bloeier.
maandag 30 maart 2015 - 20:53
Tuinprins

Tuinprins

Hydrangea Semiola is een kruising tussen Hydrangea seemanni en Hydrangea anomala petiolaris. Hydrangea seemanni komt van oorsprong uit Mexico en is bij ons niet winterhard. In hoeverre H. Semiola bij ons winterhard is zal moeten blijken maar omdat er flink wat DNA van H. seemanni in Semiola zit, is voorzichtigheid geboden.

Als je wilt experimenteren dan zeg ik: planten!


Gegroet, de tuinprins
maandag 30 maart 2015 - 22:41
mitterer1

Mitterer1

tja misschien is een groenblijvende clematis ook een idee. Had ik nog niet aan gedacht. Zijn blijkbaar meerdere soorten matig tot redelijk winterhard.
Als je bij die soorten de wortels en onderste deel stam bedekt kunnen die dan een strenge winter overleven?
dinsdag 31 maart 2015 - 10:05
sophora

Sophora

Er zijn verschillende soorten groenblijvende Euonymus die als muurbekleding kunnen gebruikt worden bv Euonymus Emerald Gaity of Lonicera henryi.
Ook met Cotoneaster horizontalis of Pyracantha kan je een muur bedekken.
dinsdag 31 maart 2015 - 17:19
aronv

Aronv

Ik heb wel een compromis. De wilde wingerd.
Bij mijn ouderlijk huis groeit hij tegen het huis aan, over de golfplaten, over het schuurtje, over/door de kersenboom en het geeft de achtertuin een tropische oogopslag. Op zonnige zomerdagen hoor je de bijen zoemen op het dak, want de plant levert veel nectar naar het schijnt. In het najaar kun je nog even genieten van de herfstkleuren van de plant. Ook vogels genieten van de besjes, dus wat mij betreft een leuke klimplant.
Ik hoor graag wat het wordt!
woensdag 8 april 2015 - 20:04
mitterer1

Mitterer1

Ik heb al veel wilde wingerd en ook klimop tegen het huis staan.
Ik heb vandaag geplant: tegen het tuinhuisje 2x clematis montane "mayleen"
Die is niet groenblijvend maar wel goed winterhard.
Omdat ik toch een groenblijvende clematis wil proberen heb ik 1x witte Clematis armandii tegen de pergola geplant en 1x clematis armandii appel blossom.
Bij de pergola staan ze toch wat beter beschut dan tegen het tuinhuisje vandaar.
Ik zal in de winter voor een dekentje voor de voetjes zorgen. Heb voor schaduw aan de voetjes gezorgd de rest van de planten staat in de zon.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
donderdag 9 april 2015 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon