menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten voor bloembakken zomer en winter

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Dag vrienden,
Wij hebben vier bloembakken van één meter die staan onder de vensters op haken,ieder jaar in de lente halen we planten die gans de zomer bloeien tot de winter,en dan bakken terug weg tot
volgend jaar.Nu zou ik eens willen proberen met bloeiende of niet en ook winterhard zodat ze gans het jaar kunnen blijven staan,welke planten zijn het best geschik,ze mogen ook niet te hoog worden en zeker niet bevriezen,bij stenge vorst zou ik ze nog kunnen afdekken.

Groetjes Richard
zondag 22 maart 2015 - 07:16
Marei

Marei

Heb je het over ondiepe balkonbakken?
Dan is het niet zo zinvol lijkt me, je kunt wel winterharde planten in die bakken zetten (Heide b.v.) en afdekken bij strenge vorst, maar bij winterharde planten in een bak bevriezen toch de wortels en de boel droogt in de winter nog uit ook. Dat is n.l. anders dan wanneer ze in de volle grond staan.

Groetjes, Marei
zondag 22 maart 2015 - 08:25
zourky

Zourky

Bedankt voor uw antwoord,
Ja Marei het gaat over balkonbakken zo ongeveer 20 cm hoog en een meter lang,afdekken bij strenge vorst dat is mogelijk en water geven geen probleem.Heide is een goed gedacht en dan nog iets anders er bij,het proberen waard .

Groetjes Richard
zondag 22 maart 2015 - 10:17
Marei

Marei

Het lijkt mij niet zo'n goed idee, daar zijn deze bakken niet zo geschikt voor, maar als je 't zelf uitprobeert kom je er vanzelf achter. Eigen ervaring is altijd de beste leermeester. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.
Laat je volgend voorjaar nog eens wat horen over je ervaringen?

Groetjes, Marei.
zondag 22 maart 2015 - 10:48
leerling

Leerling

Als je binnen plaats hebt kan je ze misschien bij vorst binnenhalen?

Je kan er inderdaad winterhheide inzetten. 'k Heb het ooit mooi gecombineerd gezien met een mini naaldboompje.

Maar ga je dit in de zomer niet saai vinden?
zondag 22 maart 2015 - 21:49
zourky

Zourky

Beste leerling,

Ja ik kan ze binnen zetten dat doe ik al jaren,planten uit bakken uitwassen en weg zetten tot het volgende jaar.In het jaar ziet er alles mooi uit maar in de winter staat er niets aan de vier vensters juist de haken waar de bakken op staan,daarom dacht ik als ik er nu eens planten in zet die de winter door kunnen dan blijft alles staan,ik ben niet meer van de jongste en was het gesleur met de bakken gedaan,nu de bakken gaan altijd in een serre van 6x4 daar staat ook het tuin gerief maar de afstand is nogal groot .Nu met al de vragen en antwoorden hier op het forum krijgt men ook andere gedachten ik wist zelfs niet dat heide kon bevriezen,ik ga het er toch eens op wagen de bakken binnenkant bekleden met noppenfolie vullen met potgrond geschikt voor heide,komt er dan vriesweer kan ik ze nog afdekken met noppenfolie en met wasknijpers vast zetten we zien wel als het lukt plaats ik een foto.

Bedankt voor je antwoord,

Groetjes Richard
maandag 23 maart 2015 - 06:20
Marei

Marei

Heide bevriest niet als die in de volle grond staat, maar in zulke ondiepe bakken, bevriest de grond en zullen de wortels van de heide hier ook schade van ondervinden.

Groetjes Marei
maandag 23 maart 2015 - 07:31
Roeli

Roeli

Ja, lege bakken is geen gezicht.
Ik heb er 's winters ook altijd planten in staan.
Maar ik zet ze er met pot en al in.
bv. gaulteria's. skimmia's, conifeertjes, winterviooltjes. Kleine plantjes dus.
Ook kan je er wat winterheide tussen zetten.
Wat ik ook doe is er , éénjarigen, die er nog goed bijstaan, tussen zetten.
Zo zijn er echt nog wel meer planten die je kunt gebruiken.
Ik zet ze dus wel in pot. Kan je er, als het nodig is, zo één uithalen.

groetjes Roeli
maandag 23 maart 2015 - 07:42
zourky

Zourky

Dat is nog eens een goed gedacht,potten er in en er zijn van die vierkant potten en dan kan men er alles inzetten zelfs krokussen en klein paasbloemen,eens uitgebloemd potje weg en iets anders er in.En ik moet niet meer met die zware bakken naar achter tot in het serretje bloempotten de kruiwagen in en klaar.
Bedankt Roeli

Groetjes Richard
dinsdag 24 maart 2015 - 07:53
Roeli

Roeli

graag gedaan.
dinsdag 24 maart 2015 - 09:41
leerling

Leerling

@zourky
Misschien vind je hier nog meer inspiratie over welke planten je kan gebruiken: http://www.tuinadvies.be/artikels/bloembakken_winter_opvullen_planten.htm

(De vernieuwde website is even wennen, maar ik heb de indruk dat ik nu pas echt de rijkdom van de aangeboden artikels vind. Bedankt, Kurt!)
dinsdag 24 maart 2015 - 23:31
leerling

Leerling

Voortbordurend op Roeli's heel praktische tip:

in het begin zal een bak met potjes niet zo mooi ogen, maar misschien kan je het geheel opvullen en afwerken met laagje fijn boomschors. Weegt weinig, helpt het vocht wat vasthouden en isoleert wat.
woensdag 25 maart 2015 - 00:04
renate67

Renate67

Ik heb 3 simpele plastic balkonbakken van 80cm lengte boven elkaar aan muur op mijn terras hangen. Dit is wel een heel beschut plekje in hoek tussen 2 huismuren en tegen muur van keuken aan.
Ik heb hier al jaren gewone fuchsia's in staan. Vaak bloeien ze daar volop tot rond kerst.
Alleen met dagen achter elkaar strenge vorst haal ik ze binnen (het is zo'n beschut plekje) en ik geef in de winter bijna nooit water.
De enige keer dat ik ze verloren heb is toen ik ze toen ze op zolder stonden ben vegeten water te geven.
Winterhei ziet er denk ik in de zomer niet mooi uit.

Goed alternatief met de meeste bloemen het jaar rond is denk ik: doen zoals je altijd al deed maar op moment dat je anders leegmaakte er winterviolen in zetten, die kunnen er dan inblijven tot het nieuwe perkgoed in voorjaar.
In mijn ervaring doen de kleinbloemige winterviolen het beter in bakken dan de grootbloemige en bloeien die ook veel langer door.
Ze staan hier nog vollop te bloeien zelfs in schalen van maximaal 10cm diep op mijn tuintafel voor het keukenraam
zaterdag 28 maart 2015 - 10:48
zourky

Zourky

Hallo Renate

Bij ons staan de boembakken van voor aan het huis aan vier vensters in de winter stond er niets
maar om ze niet te moeten naar achter dragen en een mooier uit zicht zou ik ze winter en zomer laten staan,en het is Roeli die mijn op het gedacht bracht met de aparte bloempotten bij voorbeeld twee heide plantjes en de plaatse tussenin met het geen ik zelf kweek,in het begin van het jaar van die klein paasbloemen,krokussen,viooltjes enz,en die potten apart zijn gemakkelijk te vervangen,eens uitgebloemd dan naar achter ik bedoel terug naar het serretje of buiten op een tafel waar ze het jaar kunnen doorbrengen tot volgend jaar.
bedankt voor uw bericht

Groetjes Richard
zaterdag 28 maart 2015 - 11:23
leerling

Leerling

@zourky
Bedankt voor deze topic.

Jarenlang heb ik geworsteld met de vraag hoe je planten mooi met elkaar kunt combineren. Door jouw vraag en kort daarna de wat wanhopige blik van mijn toekomstige schoondochter toen ze haar bloembakken bekeek, ben ik in een paar tuincentra op zoek gegaan naar alternatieven voor de traditionele viooltjes bakken in de winter.

Haar kleinere bakken heb ik gevuld met een paars viooltje, jonge zegge (Carex morrowii 'Ice Dance') en sedum capo blanco. Later op het seizoen kan ze het viooltje vervangen door een zomerbloeier.

Een paar grotere bakken heb ik gevuld met paars viooltje, klimop, een grijze hebe, dan terug klimop en een paars viooltje. Die komen op het graf te staan van iemand die ik erg mis.

'k Vond ze best geslaagd en het resultaat geeft me wat meer vertrouwen om ook in de siertuin wat meer te durven.

'k Ben ook nog aan het bekijken hoe ik een bak kan vullen met moerasplanten. Ik ben dol op moerasspirea en bieslelie, maar ken verder niks van dat natte wereldje. Zo' plantenbak lijkt me de ideale manier om er wat ervaring mee op te doen. Eigenlijk wel vreemd dat er niet meteen voorbeelden zijn te rapen over moerasplanten in bakken.

Hoe dan ook, bedankt voor je vraag. Zonder was ik nooit zo aan het experimenteren gegaan.
woensdag 1 april 2015 - 01:31
zourky

Zourky

Hallo leerling,

Als je enkel moerasplanten bij elkaar zet moet het volgens mij wel lukken,en dan ook nog bakken die onderaan dicht zijn dat het water er in blijft.Zo heb ik twee van de vier bakken ook dicht gemaakt anders bij het water geven is het altijd nat aan de voordeur ik heb het zo al twintig jaar gedaan.Straks ga ik eens kijken bij aveve voor vierkant bloempotten die het best passen in de bakken,nu nog beter weer en we zijn weer vertrokken.

Groetjes Richard
woensdag 1 april 2015 - 08:09
zourky

Zourky

Hallo vrienden,

Hier een antwoord over vierkant bloempotten ik heb zo wat overal gezocht , ronde genoeg ,dan maar op internet gezocht en gevonden 30 besteld en geleverd met de post, heb er nog 30 bijbesteld zo kan ik wat reserve potten vullen voor winter planten ,ook kan ik op het einde van de zomer er vullen met krokussen en van die klein paasbloemen er is nog zoveel keus genoeg.

Groetjes Richard
donderdag 14 mei 2015 - 15:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon