menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe Fargesia Robusta Campbell als haag welke breedte

Ga naar meest recente reactie

Fabbeflo

Fabbeflo

Hallo iedereen,

Ik zou als haag Fargesia Robusta Campbell willen planten, het belangrijkste naar de toekomst toe is dat die relatief hoog wordt maar toch niet te breed, onze tuin is al niet te groot, vandaar.

Ik weet dat dit geen woekerende soort is maar ik zie wel op veschillende plaatsen het advies om toch wortelbegrenzer te plaatsen, mijn vraag is nu hoe breed ik deze moet leggen om toch nog een goed hoog (minstens 3meter) groeiende plant te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Groeten,

Fabbe
donderdag 5 maart 2015 - 19:48
Plantadvies

Plantadvies

Ik kom op het volgende na een zoektocht dat je geen wortelbegrenzer nodig hebt. Kijk eens op de volgende link.
http://www.palmaverde.nl/bamboe-fargesia-robusta-campbell.html
donderdag 5 maart 2015 - 20:46
Patat

Patat

Wij hebben vorig jaar een Fargesia Robusta Campbell aangeplant als haag achteraan de tuin. Wij hebben gekozen voor een wortelbegrenzer van 57 cm, omdat we het risico echt niet willen nemen dat de bamboe de tuin (of die van de buren) overneemt.

Ik weet dat hij in principe niet woekert, maar we wouden het gedeelte waarin de plant kan groeien afbakenen op een strook van 1 meter 20 breedte. In principe is minimaal 80 cm, idealiter 1 meter al voldoende om de bamboe de kans te geven zich optimaal te ontplooien.

Het is een heel mooie bamboe die een goede haag vormt ongeveer 3 jaar na aanplant als je er 1 per strekkende meter plant. Veel succes en plezier.
vrijdag 6 maart 2015 - 12:02
Fabbeflo

Fabbeflo

Bedankt voor jullie respons!

Ik had inderdaad ook gelezen dat dit voor deze soort geen must was, maar ik wil het inderdaad doen om de groei in te bakenen ipv veel te moeten snoeien in de breedte.

Bedankt voor de tips Patat, ik zal deze ook ong. op 60 cm diep en 1 à 1m10 aanleggen, nu eens kijken waar ik de plantjes het voordeligst kan krijgen (of het dichtste bij).
vrijdag 6 maart 2015 - 14:52
Patat

Patat

Fabbeflo, wij wonen ook in Vlaams-Brabant, maar bestelden toch bij KIMMEI, een bamboespeciaalzaak in Nederland. Ze leveren in België aan huis en de prijs viel heel goed mee. Wij zijn alvast zeer tevreden van hun service.
vrijdag 6 maart 2015 - 17:04
sugar

Sugar

Fargesia hoeft écht geen wortelbegrenzer. Als de plant wat te groot of breed wordt, perk je hem zo in met een spade
vrijdag 6 maart 2015 - 21:14
Vicky Andries

Vicky Andries

Hallo, ik heb een vraag.
Ik heb tussen onze muur en het tuinhuis maar 60 cm plek voor fargesia robusta. Er staat op internet dat je 80 cm tot 1m nodig hebt ... die plek heb Ik niet. Ik ga er wel een wortelbegrenzer inzetten. Kan het kwaad dat de plant niet zoveel ruimte heeft. Het is de niet woekerende vorm van bamboe. Het gaat onze scheidingsmuur of tuinhuis toch niet stukmaken he?
donderdag 3 februari 2022 - 19:44
Patrikc

Patrikc

Ik zou die planten.
vrijdag 4 februari 2022 - 18:40
Vicky Andries

Vicky Andries

Merci voor de reactie!

zondag 6 februari 2022 - 06:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon