menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips planten bloemen

Ga naar meest recente reactie

Nymphaea

Nymphaea

Hallo,

ik heb nog geen ervaring met tuinieren
daarom kwam ik hier terecht.
ik en mijn man verhuizen binnenkort naar een huis met tuin.
de tuin en terras moeten nog volledig aangelegd worden,
dus zal de ideale periode om te planten voorbij zijn.
ik vroeg me af of er misschien enkele planten zijn die ik kan planten in een pot
rond april ongeveer, en ze eventueel enkele maanden erna kan verplaatsen naar mijn terras en deze dan volgend voorjaar in onze tuin verplanten?
welke zijn dan het meest geschikt en budgetvriendelijk?
graag heb ik het wat kleurrijk maar wel in harmonie
en heb ik enkel een pot en aarde nodig? en zaadje/bol natuurlijk
of is speciale plantvoeding echt nodig?

alvast bedankt
zaterdag 21 februari 2015 - 09:28
BOSVROUW

BOSVROUW

Lijkt me heel leuk om zo een nieuwe start te beginnen! Alle planten in pot (container) groot of klein kan je het hele jaar door planten, desnoods met iets grotere pot ,met pot zo in de grond! En als het niet vriest! Wel opletten dat planten uit de serre zich nog moeten aanpassen. Maar april lijkt me wel de ideale periode, dan zijn de temperaturen doorgaans al wat zachter! De grond die ze nodig hebben vind je hier of op internet!
zaterdag 21 februari 2015 - 10:16
Marei

Marei

Ik begrijp het probleem niet! In april kun je alles planten wat je maar wilt en dat kan het hele seizoen door!!!
Je zou eerst moeten proberen je een idee te vormen hoe je de tuin wilt gaan inrichten: vaste planten, heesters, rozen, siergrassen, er zijn zóveel mogelijkheden! Om een idee te krijgen van planten, kleuren én prijzen kun je bv eens kijken op www.vasteplant.be
En potten voor op het terras zijn in ieder tuincentrum te vinden, ook het hele seizoen door, gevuld met zowel eenjarigen als met overblijvende soorten.

Succes en veel plezier, Marei.
zaterdag 21 februari 2015 - 11:07
Nymphaea

Nymphaea

onze tuin zal nog niet aangelegd zal zijn in april
er is echt nog niets nu
deze zomer zou wel het terras af kunnen zijn, dus kan ik de potten dan buiten op het terras neerzetten.
het is ook een klein tuintje, dus een hoekje met plantjes die ik
dan kan verplaatsen van in de pot naar de aarde.
dus veel inrichtwerk zal er niet zijn dan
of zoals hierboven staat: met pot en al de grond in
ik wist zelf niet dat dit kon
en ook goed te lezen dat ik zowat alle planten/bloemen in pot kan planten en daarna kan verplaatsen
want ik ken er eigenlijk echt nog niets van
zaterdag 21 februari 2015 - 12:00
Arico

Arico

Ik weet wat je moet doormaken kind Wij hebben onze tuin vorig jaar helemaal leeg gestript en heraangelegd tot aan de gazonfase.
Het kriebelt bij mij al maanden om aan de slag te gaan, maar een tip die ik je alvast kan meegeven is: tenzij je echt zeker bent, ga niet in volle grond planten tot je alle 'hard landscaping' hebt gedaan. Zoniet ga je onvermijdelijk je minutieus aangelegde borders en planten vertrappelen. Ikzelf heb nog een terras aan te leggen. Alle ideeën staan op hold en ik moet mezelf inhouden om er niet in te vliegen.

En zoals gezegd je kan je planten in pot starten en doorheen heel het seizoen in volle grond planten als je wil.
zaterdag 21 februari 2015 - 23:23
svoffel

Svoffel

Hier is het ook zo, we zijn de planten die mee-verhuizen in potten aan het zetten, groot genoeg zo kunnen ze er even in blijven.
Want tegen dat de nieuwe tuin in orde gaat zijn, zeker niet voor volgend jaar.

We moeten nog een deel ontbossen, bouwen enz.... de planten moeten reeds naar daar in afwachting van.

Zucht, we gaan veel geduld moeten hebben

groetjes

maandag 23 februari 2015 - 14:22
Marei

Marei

Wij hebben een hoekje in de tuin, onze z.g. 'stalhoek', waar we planten waarvoor we nog even geen plek hebben, tijdelijk in de volle grond zetten.
Daar hebben ze minder verzorging (water geven) nodig en kunnen zich toch goed ontwikkelen.
Mocht het (te) warm weer zijn als ze naar hun definitieve plek moeten, dan knip je ze af, geef je flink water en dan komt alles goed.
maandag 23 februari 2015 - 15:54
svoffel

Svoffel

@ Marei,

Dacht ook om zo een hoek te maken voor planten die veel water nodig hebben.
Maar zou ze in de pot laten zitten.
Toch dit jaar.
Tegen september staan we al verder en heb ik ook meer zicht op waar de zon nu echt zit met de bomen die er nog staan.
We willen zo weinig mogelijk bomen wegdoen, nu, zonder bladeren) is het moeilijk om echt te zien waar de schaduw komt.


maandag 23 februari 2015 - 16:15
Marei

Marei

@ Svoffel, ja dat is heel begrijpelijk, maar als je ze in de volle grond zet kunnen ze ook al groeien en heb je straks grotere planten; ook niet verkeerd!
maandag 23 februari 2015 - 17:48
svoffel

Svoffel

@ Marei,

Daar heb je wel een belangrijk punt, dat het dan wel grotere planten gaan worden.

Ga je tip opvolgen dan kan ik volgend jaar al beginnen te stoeffen he.

groetjes

Simone
maandag 23 februari 2015 - 18:00
renate67

Renate67

Hallo Nymphea,
Als je nog niet echt weet welke planten je uiteindelijk ik je tuin wil hebben,
Dan zou ik dit jaar gaan voor potten met eenjarige planten.
Je kan de klassieke perkplantjes (die je binnenkort goedkoop en nog vrij kleine planten kan kopen) nemen zoals petunias, lobelia, OF geraniums (heten eigenlijk pelargoniums) en Fuchsia (de laatste twee kun je als je wilt binnen overwinteren en volgend jaar weer in de potten houden, maar zijn niet winterhard dus kunnnen niet in de tuin geplant.
(Er bestaan overigens wel enkele winterharde fuchsia's die wel later de tuin in kunnen)
Of je kan eenjarige zaaien (nog goedkoper) bv flinke pot met bamboestokken langs de rand steken en bovenaan bij elkaar binden en daar lathyrus (de hoge klimmende)in zaaien. Dit is eenjarig maar geeft groot effect straks op je terras met veel lekker ruikende bloemen, die je ook veel mag knippen voor in vaas dan blijven ze langer bloeien.
Dan heb je de komende tijd om je te orienteren en te verdiepen wat je echt in je tuin wil hebben, zeker als je niet heel veel plek hebt is het goed om eerst zeker te weten wat je wil voor je in vaste planten gaat investeren.
Als je al wel een aantal vaste planten weet die je zeker in je tuin wil hebben, dan kunnen sommige daarvan wel een jaar in pot alvast groeien. Maar dan wel liefst in de herfst (liefst al in september) in de volle grond zetten (dan hebben ze meer kans de winter door te komen dan in pot).
Maar post dan even welke je aan denkt, dan kunnen we hier advies geven of die het van een periode in pot beter gaan doen..

Als je plek en tijd heb en je weet al welke vaste planten (als je meerdere van 1 soort wil) je wil, en je hebt een hoekje voor een groep saaie kweekpotten in de zon (mag in loop van seizoen verplaatst worden (potten samen in een klapkrat met raster zijkant zetten, maakt verplaatsen heel erg makkelijk), dan valt het te overwegen om een aantal van de vaste planten die je wil dit jaar te zaaien en zelf op te kweken, dat is aanmerkelijk goedkoper dan kopen.
Maar deze zullen meestal dit jaar nog niet bloeien en zijn dus niet om je terras leuk te maken, maar echt voor de opkweekhoek.
Waar je voor dit laatste aan kan denken is bv Lupine, vaste ridderspoor, brandende liefde, zonnehoed, kokardebloem, muurbloem.
Renate
zaterdag 28 maart 2015 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon