menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantencombinaties

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Ik heb volgende combinaties bijeen gezocht. Wat vinden jullie ervan?

Het is voor een kleine stadstuin (5x15m plus tuinhuis erachter), zuid-west gericht, goed doorlatende zandgrond, passend bij lichte bakstenen gevel met geel voegsel.



AFSCHERMING
- Beukenhaag op perceelgrens (kleurt mooi geel-bruin) of lattenwerk (ik vind ceder heel mooi maar wel te duur) of hoog siergras type miscanthus of panicum.

KLIMMERS (om muur met buren te bedekken)
- clematis snow bells
- clematis lady Diana
- aan de voet: stipa of japans siergras of pittosporum tobira (deze muur krijgt veel zon)


KLEINE BOOM x2 of x3
- acer griseum of meerstammige krentenboom of parrotia persica of Japanse kornoelje (ik zou maar één soort kiezen en herhalen)

BLAUWPAARSE BORDER (onder en rond de boom)
- stipa of japans gras, evt aangevuld met pittosporum tobira
- kogeldistel
- salvia nemorosa of perovskia
- blauwe prairielelie
- wit-geel grind

ROODPAARSE BORDER (onder en rond de boom)
- stipa of japans gras, evt aangevuld met pittosporum tobira
- echinecea
- kattenstaart of trommelstokje
- witte prairielelie
- wit-geel grind

SCHADUWBORDER (onder en rond de boom, tegen tuinhuis is altijd schaduw)
- canadese kornoelje
- aronskelk
- varens
dinsdag 16 december 2014 - 11:12
jdcoster

Jdcoster

Clematis Armandii 'snowbells' is maar matig winterhard. Als ze al een strenge winter overleven, dan gaan ze toch lelijk en gehavend de zomer aanvangen.

Pittosporum Tobira is helemaal niet winterhard.

Over dat siergras als privacy-afsluiting kent u onze mening wel al.

De plantenkeuze voor de schaduwborder vind ik we goed.
De andere borders:
Vergeet niet dat Cammasia tamelijk vroeg bloeit en dan voor de rest afstervend blad en uiteindelijk een opening in de border achter laat.
Ik vind de keuze aan planten wat beperkt. Er zal niet continue bloei zijn (tenzij u dat niet nastreeft).

Krentenboompjes en de meeste variëteiten van Cornus Kousa zijn het best geschikt voor dergelijke kleine tuinen

Grind hoort op paden, niet tussen planten.
dinsdag 16 december 2014 - 14:05
mmgull

Mmgull

Zijn stipa en hakonechloa macra al gegroeid op het moment dat camassia afsterft?

Biedt een zuidwestgericht, ingesloten terras onvoldoende schutting voor clematis en pittosporum?
Dat terras is snikheet in de zomer. Zelfs in de winter aangenaam als zon schijnt.

Ik zie pittosporum in diverse Britse ontwerpen; waarom zou dat bij ons niet lukken? Zoals gezegd, tuin ligt zuidwest en is beschut.

Welke planten stel je nog voor? Ik verkies eenvoud en herhaling van dezelfde planten. Hier zo'n voorbeeld van eenvoud:
https://tss-prod.s3.amazonaws.com/uploads/asset/file/401/gallery_high_03_London_garden_MM_001.jpg
dinsdag 16 december 2014 - 20:25
Esem

Esem

pittosporum "La blanca is een volledig winterharde soort.

En het siergras hakonechloa bloeit(als je het een bloei kan noemen)augustus september en camassia bloeit in het voorjaar zo rond einde mei begin, juni.

Het gras op zich toont zich al vanaf april.

gr Eddy
dinsdag 16 december 2014 - 22:05
jdcoster

Jdcoster

Ik zou het eens uitproberen. Ervaring is de beste leermeester
Van microklimaten moet u mij niet overtuigen. Ze kunnen soms wel het verschil maken, misschien ook bij u.
Vergeet vooral ook niet dat het klimaat in grote delen van Groot Brittannië toch wel wat zachter is dan het onze.
De foto die u daar aangeeft zal wel ergens in Corwall of langs de kust van Wales genomen zijn denk ik.
woensdag 17 december 2014 - 11:04
Patrikc

Patrikc

De foto lijkt wel afkomstig uit de Chelsea Flower Show ?
Je moet inderdaad oppassen met Engels tuinadvies, vooral het winterklimaat is zachter, en ook de bodem is vaak heel anders dan hier, een bodem met kalkrijke ondergrond is daar zowat de standaard.
Voor de rest zou ik JDC volgen, gewoon proberen !!!
woensdag 17 december 2014 - 11:35
jdcoster

Jdcoster

Een beetje jaloers op de Engelse tuinen, waar ik vaak en graag ga naar kijken, liet ik me ook wel eens pramen om wat minder wintervaste planten in mijn tuin te plaatsen. Met Clematis Armandii tegen de huismuur deed in twee pogingen en met een tamelijk grote( 1 m) zelfgeweekte Pittosporum tobira beschermd tegen de oostenwind achter een taxushaag slecht één. Dan was ik de moed kwijt.
Ik woon dan nog 100 km dichter bij de kust ... .
woensdag 17 december 2014 - 11:51
Patrikc

Patrikc

Als wintergroen, winterhard en probleemloos alternatief voor de Pittosporum zou ik eventueel Ilex crenata Convexa suggereren.
woensdag 17 december 2014 - 14:49
mmgull

Mmgull

Kun je pinus of sciadopitys in bolvorm snoeien en klein houden?
woensdag 17 december 2014 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon