menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenhortensia

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Is de plant op de foto een boerenhortensia?
Zo ja, dan kan ik hem ik het voorjaar afknippen tot net boven de grond?
In tegenstelling tot andere hortensia's zou de boerenhortensia nog hetzelfde jaar bloemen krijgen aan de afgeknipte stengels als ik het goed heb.
Klopt dit?

Groeten

Bloemen & Planten

zondag 9 november 2014 - 19:08
WiPe

WiPe

Ja kan dit gerust een boerenhortensia noemen; maar als je die snoeit tot tegen de grond hou je geen enkele bloem over. Dit soort hortensias, (Hydrangea macrophylla) bloeit op het hout van het vorige jaar.
zondag 9 november 2014 - 19:56
Paronoto

Paronoto

Hoe zit dat dan met die "boerinnenhortensia's ?
zondag 9 november 2014 - 21:40
Henk33

Henk33

Hallo,

De hortensia begint nu al wat uit te lopen. Kan ik nu de oude bloemtrossen eruit knippen of moet ik nog wat wachten en tot hoever moet ik ze afknippen?

Groeten

Bloemen & Planten

zondag 15 februari 2015 - 17:44
Wannus

Wannus

Ik knip de bloemen tot aan de eerste knop onder de bloem .
Bij bejaarde mensen mag ik ze meestal nog niet verwijderen , ik moet
wachten tot 15 mei ( Ijsheiligen) omdat het dan niet meer vriest .
Nog enkele oudjes geloven daar blijkbaar nog in .
zondag 15 februari 2015 - 18:04
Boerke

Boerke

Wannus, juist, zo snoei ik ze ook . Meestal begin maart.
Dus ik ben al een oude knar want ik geloof daar ook nog in. Ik heb van die andere 'oudjes', zoals jij ze noemt, al veel geleerd hoor.
maandag 16 februari 2015 - 10:25
Henk33

Henk33

Hallo,

Bij deze antwoorden staat dat het een boerenhortensia is en dat je die niet helemaal moet snoeien daar je anders geen bloemen zou krijgen.
Als je op deze site kijkt http://www.tuinieren.nl/a/planten-video/hortensia-verplaatsen lees je dat een boerenhortensia helemaal kan worden afgeknipt en hetzelfde jaar weer bloemen geeft. Hoe zit het nu?
vrijdag 3 april 2015 - 10:01
Patrikc

Patrikc

Volgens mij verwarren ze op die andere site met de Hydrangea arborescens Annabelle.

Doe maar zoals hier uitgelegd of je hebt geen bloemen.
vrijdag 3 april 2015 - 10:44
Roeli

Roeli

Natuurlijk kan je hem helemaal afknippen, maar luister nu maar naar de mensen met ervaring.
Je ziet immers zelf wel dat de knoppen er al in zitten.
Dan kan je toch ook wel begrijpen dat, als je die nu afknipt, er geen bloemen komen.!
Immers....geen bloemknoppen.....geen bloemen.
vrijdag 3 april 2015 - 10:55
Henk33

Henk33

Hallo,

Ik snap het niet op deze site staat het goed uitgelegd door dezelfde persoon en nu zegt hij eigenlijk wat jij ook zegt.
http://www.tuinieren.nl/a/snoeien-video/hortensia-snoeien

vrijdag 3 april 2015 - 10:56
Roeli

Roeli

Beste Henk, ook al snap je het niet, doe maar gewoon wat je wordt aangeraden.

gr. Roeli
vrijdag 3 april 2015 - 10:59
Henk33

Henk33

Hallo,

Ik snap wel wat hier gezegd wordt en dat geloof ik ook, maar waarom die andere persoon eigenlijk zichzelf tegenspreekt en het is toch ook geen domme jongen.
Gewoon een vergissing?
vrijdag 3 april 2015 - 11:05
Roeli

Roeli

Dat zou ik dus maar aan die "andere persoon " vragen.
vrijdag 3 april 2015 - 11:09
Patrikc

Patrikc

Henk, op die andere site gaat het zelfs niet over snoeien van hortensia maar over verpotten van hortensia.
vrijdag 3 april 2015 - 11:25
Henk33

Henk33

Op een site zegt hij dat je de boerenhortensia geheel mag afknippen en op de andere wordt duidelijk het verschil aangegeven tussen hortensia's die op het oude hout bloeien en hortensia'die hetzelfde jaar nieuwe bloemen maken en bloeien.
vrijdag 3 april 2015 - 11:34
WiPe

WiPe

Tuurlijk, je mag die gerust helemaal afknippen. De plant overleeft dat wel. Maar als je bloemen wil moet je rekening meee houden dat die op het oude hout bloeit.
Dus: afknippen mag, maar je houdt geen bloemknoppen over voor het volgende jaar. Simpel toch???
vrijdag 3 april 2015 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon