menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vragen mbt Surfinia en stekjes ervan

Ga naar meest recente reactie

TTrompet

TTrompet

Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik hebben een prachtige Surfinia, maar de afgelopen
weken is ze enkel slechter en slechter geworden. Ik hoop dat jullie ons
advies kunnen geven, dat zouden we zéér op prijs stellen.

We dachten dat teveel water het probleem was van haar verslechtering, de
potgrond was ook tamelijk nat en we hebben haar verpot. Maar haar
verslechtering bleef doorgaan, ze begon meer en meer blad te verliezen en
nu (na 4 weken) is ze vrijwel al haar bladeren kwijt. Hiervan heb ik een
foto bijgevoegd.

Ik had haar gesnoeid en haar takken zijn van binnen hol met een witte /
creme-kleurige laag aan de randen (van de binnenkant van de takjes),
ondanks dat bepaalde takjes aan de buitenkant bruin zijn. Vele uiteinden
van haar takjes zijn groen en al haar takjes zijn flexibel, ze breken niet
bij verbuigingen.

We vragen ons nu af of het plantje zich aan het voorbereiden is op de
winter, of dat ze aan het sterven is? Van de buitenkant lijkt ze er erg
slecht uit te zien, maar vanwege bovenstaande kenmerken lijkt ze van binnen
nog absoluut te leven.
Volgens mij is een Surfinia een eenjarige plant, aan de ene kant lijkt ze
te sterven, maar aan de andere kant lijkt ze nog volop te leven.

Voor de zekerheid had ik 8 dagen geleden 14 stekjes genomen van haar, om
zo de kansen op redding van het plantje te spreiden. Deze stekjes staan nu
8 dagen in een stekbak en doen het volgens mij goed.
2 stekjes hebben één bruin blad gekregen, dat blad had ik verwijderd en
één stekje is extreem dun, maar de anderen doen het goed.
Wat ik me eigenlijk nog afvraag, antwoorden krijg ik lastig gevonden en
ik hoop dat jullie ons kunnen helpen:
1 - Wanneer zou ik de stekjes eigenlijk kunnen uitplanten en hoe zie ik
wanneer dat moment is?
2 - Als ik de stekjes heb verpot, is het een probleem als ik ze in de
woonkamer laat staan tot de lente?
3 - Hoeveel centimeter, qua diameter ongeveer, zou een stekjes ruimte
nodig hebben in een nieuwe pot?
4 - Nu heeft het plantje groene takjes, is dit een indicatie dat er
sowieso nog leven zit in het plantje?
5 - Ik probeer de luchtvochtigheid in de stekbak zo hoog mogelijk te
houden, maar wanneer zou ik dit het beste kunnen afbouwen (door de
schuifjes op de kap wat open te zetten)?
6 - Na het snoeien, groeiden de uiteindes van haar takjes niet dicht, dit
leek me niet goed mbt bacterien en heb ik snoeibalsem op de uiteindes
gesmeerd. Kan ik deze snoeibalsem laten zitten, of is het belangrijk dat ik
de snoeibalsem na verloop van tijd weghaal?

Alvast héél erg bedankt voor het lezen!

Met vriendelijke groet,
Dennis en Wendy
zondag 2 november 2014 - 12:49
TTrompet

TTrompet

Ik had een foto toegevoegd, maar ik zie dat deze er niet bij staat. Ik zie wel de volgende melding staan "Omdat u minder dan 50 berichten heeft geschreven op dit forum worden de door u toegevoegde links automatisch gewist. "
Ik denk dat hiermee ook de foto wordt bedoeld. Daarom zit deze er niet bij, excuses.
zondag 2 november 2014 - 14:02
iecee

Iecee

je zegt het zelf , surfinia is een eenjarige plant dus is ie dood aan het gaan

en de stekjes moeten in een koele vorstvrije omgeving overwinteren.

je kan ze beter ieder jaar opnieuw kopen of zaaien maar daar heb je dan weer een koele plek voor nodig

vrijdag 7 november 2014 - 11:34
TTrompet

TTrompet

Ooh In ieder geval bedankt voor uw reactie, de stekjes doen het niet slecht, het is te hopen dat deze wel zullen overwinteren..
vrijdag 7 november 2014 - 17:38
iecee

Iecee

Gewoon proberen, maar in huis. Is het vaak te warm en te droog zodat je ook meer kans op ziektes hebt, surfinias komen uit Zuid Afrika. Als dat helpt.
vrijdag 7 november 2014 - 20:11
Patrikc

Patrikc

toch een beetje nuanceren/verbeteren:

Surfinia is een merknaam voor selecties uit Petunia, ze zijn afkomstig uit Zuid-Amerika. In hun streek van oorsprong zijn het vaste planten, bij ons worden ze gebruikt als éénjarige zomerbloeiers.

In hun heimat kennen ze geen winters, dus daar bereiden ze zich ook niet op voor. Dat verklaart waarom ze zo snel aftakelen, het wordt kouder en er is veel minder licht. Als je er tijdens de winter in slaagt om je plant of stekken zomer-of lentecondities te geven, dan komen ze de winter door. In de woonkamer is het in verhouding met het weinige licht te warm, het meeste kans heb je volgens mij in een koele (>10°) en lichte veranda. Kunstlicht zou je slaagkansen enorm verhogen, vraag is natuurlijk of het sop de kool wel waard is, voor weinig geld koop je volgend voorjaar gewoon een nieuwe Surfinia.

Het blijft een leuk en interessant experiment natuurlijk, hou ons maar op de hoogte hoe het verder loopt. Vergeef het me maar ik ben een beetje sceptisch.

Om je respectievelijke vragen 1 tot 6 te beantwoorden:
1. als ze groeien, dus nieuwe blaadjes maken
2. in de woonkamer is het in verhouding met het weinige licht in de winter te warm, maar proberen kan geen kwaad...
3. een potje van 9cm zal wel voldoende zijn
4. ja
5. zodra de stekjes nieuwe blaadjes maken
6. snoeibalsem heeft geen zin bij kruidachtige planten, en zelfs bij houtachtige planten kan er over gediscussieerd worden, maar dat is offtopic...

Veel succes.
vrijdag 7 november 2014 - 21:56
Roeli

Roeli

Hier wil ik nog even op inhaken.
Ik laat altijd mijn éénjarigen gewoon in de pot buiten hangen. ( gemakzucht )
En kan ze dan in het voorjaar weggooien.
Maar....door de zachte winter die we deze keer hebben gehad, begonnen de meeste plantjes in het voorjaar weer uit te lopen.
Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Het is dus wel zo, dat de planten die ik in het voorjaar gekocht heb, veel mooier waren.
Maar voor in hoeken waar ze niet zo erg op vielen kwamen de overblijvers mooi van pas.
Overhouden wil dus wel, maar een mooie plant krijg je er niet door.
En zo duur zijn die éénjarigen in het voorjaar nu ook weer niet. Toch is het wel leuk als het lukt.

gr. Roeli
zaterdag 8 november 2014 - 15:35
TTrompet

TTrompet

Bedankt voor de uitgebreide reacties en de antwoorden op de vragen, hier hebben we veel aan!
Het plantje blijft hetzelfde, maw: de takjes blijven groen, flexibel en naar omstandigheden stevig. Of ze het gaat redden, dat zal de tijd leren, maar ze leeft nog steeds

Een aantal stekjes beginnen nieuwe blaadjes te krijgen, dat lijkt ook goed te gaan.
Misschien hebben we over een aantal maanden een hoop plantjes, maar beter veel plantjes, dan geen enkel plantje, omdat juist dit plantje een grote betekenis voor ons heeft.

De stekjes staan ook fris, hebben zoveel mogelijk zonlicht en er is geen tocht.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden en we houden jullie op de hoogte!
zaterdag 8 november 2014 - 22:55
TTrompet

TTrompet

Hallo,

De stekjes beginnen vooral de laatste 4 dagen duidelijk minder te worden. Van de 14, zijn er nu 11 over en een aantal beginnen slappe grijs/bruine blaadjes te krijgen.

De stekjes staan nu exact 3 weken in de stekbak en de schuifjes aan de bovenkant hebben we dichtgelaten, zodat de luchtvochtigheid zo hoog mogelijk zou zijn. Met prima resultaten, totdat ze 4 dagen geleden duidelijk achteruit zijn gegaan.

Zouden we de schuifjes iets open moeten zetten of zou er een andere oorzaak kunnen zijn? We bevochtigen de stekjes op dezelfde wijze en frequentie als de afgelopen weken, ze zijn niet verzet en de omstandigheden zijn hetzelfde.

Het plantje blijft stabiel, de takjes blijven groen, flexibel en naar omstandigheden stevig. Gelukkig.
vrijdag 14 november 2014 - 13:12
Patrikc

Patrikc

Had je stekpoeder gebruikt ? Het zou kunnen dat de takjes enkele weken teerden op hun reserves, die nu uitgeput is, als ze ondertussen geen wortels hebben gevormd dan is het end of story... Je kan altijd eens ééntje onderzoeken op wortelvorming.

Als de moederplant het overleeft heb je wellicht meer kans met stekken die je neemt aan het einde van de winter, dan worden licht en temperatuur steeds beter in plaats van nu steeds slechter,en dat helpt...
vrijdag 14 november 2014 - 13:48
TTrompet

TTrompet

Nee, ik had geen stekpoeder gebruikt, enkel zaai- en stekgrond.

Een stekje zal waarschijnlijk binnenkort dood zijn, ik zal dat stekje controleren op wortelvorming.

Het blijft steeds korter licht inderdaad, ik hoop niet dat het te kort zal zijn..

De schuifjes heb ik ook wat open gezet, hopend dat dat positief zal zijn.
vrijdag 14 november 2014 - 14:19
TTrompet

TTrompet

Een vraag die me plots te binnen schieten, misschien weten jullie hier ook antwoord op

Als een stekje een minder blad heeft (bruingekleurd en slap) en dat blad gaat het duidelijk niet redden, zou het dan verstandig zijn om dat blaadje eraf te knippen, zodat het de rest van het stekje niet aantast? Of doe ik het stekje juist veel schade door het blaadje eraf te knippen en trekt dat niet door in het stekje zelf?
vrijdag 14 november 2014 - 20:56
TTrompet

TTrompet

De schuifjes hebben we toch weer dichtgedaan.

Drie stekjes zagen er al niet heel goed uit, maar deze zijn razendsnel verslechterd sinds de schuifjes openstonden. De blaadjes zijn slap, gerimpeld en hebben een bruine tint. Het steeltje is ook slap. Deze zullen het waarschijnlijk niet gaan redden.

Een stekje had vanmiddag ook plots wit "wol" om het steeltje heen, terwijl daar gisteravond niets van te zien was. Het waren lange witte haartjes, met een "puntje" aan het uiteinde. Om heel het steeltje heen, het leken er honderden. Het zag er erg ongezond uit en het leek op een schimmel/bacterie.
Dit stekje wilden we weghalen, maar toen we het oppakten brak het stekje in 2-en. Het was blijkbaar heel slap.
Er leken ook geen worteltjes aan te zitten.
Het vreemde was dat dit stekje er gisteravond nog prima eruit zag, er leek niets mis mee.

Er staan nu nog 7 goede stekjes in, maar bij een aantal begint het blad minder te worden.

De schuifjes hebben we nu toch dichtgedaan, hopend dat dat het juiste zal zijn..
zondag 16 november 2014 - 12:31
Roeli
zondag 16 november 2014 - 13:25
TTrompet

TTrompet

Dankje Roeli!!
zondag 16 november 2014 - 16:46
TTrompet

TTrompet

Even een update,

We zijn bang dat de stekjes het niet gaan redden.. Op dit moment zijn er nog 4 stekjes over van de 14 in totaal. De stekjes hebben ook nog geen (begin van de) worteltjes. We hebben de stekjes verplaatst naar een andere vensterbank en daar lijkt de achteruitgang minder snel te gaan.

Het plantje is iets bruiner geworden en heeft nu ongeveer voor de helft bruine takjes en voor de helft groene takjes. Haar takjes zijn wel iets dunner geworden.
zaterdag 29 november 2014 - 18:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon