menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostmaler

Ga naar meest recente reactie

vickys

Vickys

Wij hebben een tuin van 80 are en natuurlijk veel afval en een grote berg compost. Nu is mijn vraag wie weet waar ik een compostmaler kan kopen of zelf een kan maken,
woensdag 15 oktober 2014 - 09:41
Marei

Marei

Vickys, wij gebruiken een goede hakselaar voordat het tuinafval op het compost komt en zetten het na drie maanden om; dat gaat prima, we hebben elk jaar mooie compost, die fijn genoeg is om op de borders te brengen.

Groetjes, Marei.
woensdag 15 oktober 2014 - 10:48
Wannus

Wannus

Beste Marei
Van welk merk is die goede hakselaar , ben benieuwd .
gr
Johan
woensdag 15 oktober 2014 - 12:55
Marei

Marei

Wij gebruiken de Cramer kompostmeister 2400 al 20 jaar en die werkt voortreffelijk.
Groetjes, Marei.

woensdag 15 oktober 2014 - 13:03
Polplastron

Polplastron

80 are is een hele tuin! Amai! Ik kan me inderdaad voorstellen dat je daar heel wat afval van hebt.
Mijn tuin is maar een klein lapje vergeleken met die van jou, maar toch vermoed ik dat eenzelfde werkwijze kan worden toegepast.

Als je een hoop compost hebt en het materiaal is al goed vergaan, dan kan je dit zo tussen je planten aanbrengen als mulchlaag. Dat er hier en daar wat grovere stukjes tussen zitten kan geen kwaad. Ik zeef of maal mijn compost nooit. De grover stukjes vergaan na een tijd ook vanzelf en ondertussen bieden ze schuilplaatsen aan allerlei nuttige organismen die mee je plagen helpen bestrijden in de tuin.

Enkel voor toepassing op gazon is het natuurlijk zaak om fijnere compost te hebben; daar wordt die bedvering die je beschrijft ook voor gebruikt.

Die Cramer Kompostmeister die Marei beschrijft, ziet er me een fijn werktuig uit als je toch echt fijne compost nodig hebt, maar de prijs is wel behoorlijk. Anderzijds; de grootte van je tuin zorgt ervoor dat je het toestel waarschijnlijk vaak zal gebruiken en dan is een dure koop op langere tijd toch vaak goedkoper dan een goedkoper model.

Groeten,

Pol
woensdag 15 oktober 2014 - 14:41
Marei

Marei

Ik ben het helemaal met je eens Pol, de compost wordt bij ons na ca. anderhalf jaar al in de borders gebracht, anders weten we niet waar we het moeten laten; het ziet er dan heel mooi en korrelig uit, goed voor onze kleigrond.

Voor die Cramer Kompostmeister hebben we eens, toen die in reparatie was, een Viking hakselaar te leen meegekregen......
We wisten meteen weer dat je beter wat geld kunt uitgeven voor een dergelijk apparaat......
Als je een grote tuin hebt en veel afval heb je een betrouwbare hakselaar nodig.

Groetjes, Marei.
woensdag 15 oktober 2014 - 16:08
vickys

Vickys

Wij hadden tot vorig jaar nog een chinese hakselaar en die hakselde heel grof daarom vroeg ik mij af of een compostmaler gemakkelijk was. Nu hebben we een nieuwe hakselaar Galexy werkt zeer goed wat er nu uitkomt kunnen we meteen op de grond verspreiden,zelfs dikke takken van bomen zijn geen probleem
zaterdag 18 oktober 2014 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon