menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vuilboom of sporkehout

Ga naar meest recente reactie

magdaserre

Magdaserre

Hallo,beste tuinliefhebbers,
ik overweeg om een vuilboom of sporkehout aan te schaffen!
Wie heeft er ervaring mee en is dat een leuke en/of boeiende plant of boom ?
Welk soort grond? Moeilijke gast?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Magda
donderdag 28 augustus 2014 - 18:32
vloeiende

Vloeiende

Op zandgrond doet die het zeker goed op zwaardere grond weet ik niet Het is meestal geen blikvanger qua blad en bloei. Hetgeen, voor mij althans, opvalt is dat er karakteristieke groeivormen te vinden zijn in tuinen maar zo zullen ze op kwekerijen waarschijnlijk niet aangeboden worden, helaas heeft een overbuur zulk een exemplaar gekapt vorig jaar.
donderdag 28 augustus 2014 - 21:33
Tuinman65

Tuinman65

Is naar ik eens gehoord heb van een imker een goeie boom/struik voor bijen.
Leo
donderdag 28 augustus 2014 - 23:30
Tuinprins

Tuinprins

Een van de meest saaie planten qua blad en bloei. Tuinwaarde: 0,1 (op een schaal van 100).

Ecologische waarde is een stuk groter dus als je deze struik daarom zou willen planten dan is het geen slechte keus.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 augustus 2014 - 07:33
Bombycilla

Bombycilla

Bloeit heel lang en is idd een goede bijenplant,is tevens waardplant van de Citroenvlinder
vrijdag 29 augustus 2014 - 08:11
pplakke

Pplakke

je hebt ook de amerikaanse vuilboom Frangula alnus Fine Line .
die is wel de moeite voor de sier .
null [afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 augustus 2014 - 08:15
Bombycilla

Bombycilla

En ecologische waarde 0
vrijdag 29 augustus 2014 - 14:47
Tuinman65

Tuinman65

Als ik me niet vergis maakte mijn vader toen ik nog klein was van sporkenhout vliegers om op te laten aan een koord.
Nu vind je dat allemaal te koop maar in die tijd moest je dat zelf maken.
Leo
vrijdag 29 augustus 2014 - 23:13
BOSVROUW

BOSVROUW

Hier in de Antwerpse Kampen groeien ze in het wild, dus ook in m'n tuin. Inderdaad een goede vlinder-bijen boom!
zaterdag 30 augustus 2014 - 19:45
magdaserre

Magdaserre

Dank u wel voor de info!
zondag 31 augustus 2014 - 19:16
leerling

Leerling

Sporkehout zit in het pakket dat veel gemeenten aanbieden om de tuinen wat aantrekkelijker te maken voor allerlei dieren.

De bloeitijd is vrij lang (van april tot minstens september) en levert voor bijen in heel die periode nectar en stuifmeel. De bessen worden o.a. gegeten door o.a. lijsters en fazanten. Sporkehout is een waardplant voor het boomblauwtje en de enige waardplant voor de citroenvlinder.

Sporkehout houdt van vochtige, zure grond. (Maar deed het in de leemgrond van onze vorige tuin ook best.)
maandag 1 september 2014 - 02:07
groengroentje

Groengroentje

woekert of zaait de vuilboom zich fel uit?
donderdag 26 oktober 2017 - 23:54
WiPe

WiPe

Zaait zich uit, maar niet overvloedig.
woensdag 1 november 2017 - 02:02
charelke

Charelke

Om medische redenen zou de bast van de vuilboom ook benut worden ,dat vertelde mijn vader ooit;dat zou ik eens terug moeten opzoeken.
groetjes
Charelke uit Ham
donderdag 9 november 2017 - 14:27
leerling

Leerling

Vuilboom , Frangula alnus (voorheen: Rhamnus frangula ) In de kruidengeneeskunde wordt een aftreksel van de bast gebruikt als purgeermiddel. Dat aftreksel moet men wel minstens een jaar in donker bewaren omdat anders de werking te hevig is. Dergelijke middelen zijn verboden voor zwangere vrouwen, personen met darmontsteking en man - nen met prostaatproblemen. De naam Vuilboom is ont- staan wegens de vuilafdrijvende werking. De bessen mogen nooit gegeten worden; ze bevatten diverse giftige stoffen. Insectenetende vogels eten aan het begin van de winter wel van de bessen voordat ze overschakelen op zaad eten.

Bron: http://www.arboretumoudenbosch.nl/images/artikel%20aesculus%2046%20Medicinale%20bomen%20en%20struiken%20in%20het%20Arboretum.pdf
donderdag 9 november 2017 - 19:41
leerling

Leerling

En hier nog meer details over de stoffen die in de bast en de vruchten zitten met instructies hoe je het zou kunnen gebruiken en een duidelijke waarschuwingen wanneer je het best niet gebruikt: http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/sporkehout.htm
donderdag 9 november 2017 - 20:17
magdaserre

Magdaserre

Beste tuinvrienden,
hartelijk dank voor al jullie lieve en interessante reacties!
Intussen staan mijn vuilbomen al een paar jaar in mijn tuin en ik moet toegeven dat ze me tot nog toe een beetje ontgoochelden
Inderdaad zijn ze een beetje saai en geven ze niet zo héél veel bloemetjes en dus ook geen vruchtjes!
Maar dat kan aan mijn eerder arme tuingrond liggen:Ardeense stenige grond...
Zou wat meststof in het voorjaar helpen?
Ze groeien ook nagenoeg niet...
Hartelijk dank voor enige raad en fijn weekend
Magda
vrijdag 10 november 2017 - 09:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon