menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cottage tuin

Ga naar meest recente reactie

maart1

Maart1

Beste

Graag kreeg ik wat gouden raad, bij het aanleggen van een cottage tuin, welke bloemen plant ik
het best om toch zoveel en zolang mogelijk bloeiende bloemen te hebben? liefst blijvende

Ik heb echt geen groene vingers en weet er .......niets van

Alvast bedankt
Annie
vrijdag 13 april 2007 - 00:52
Esem

Esem

maart1,
je bent te laat, het is al april.
Grapje hoor.


Eerst en vooral hartelijk welkom op dit fantastich forum,waar iedereen wat kan leren, en iedereen een steentje bijdraagt om ons alle wat bij te brengen in het tuinieren.
Waarschijnlijk zal je wel al weten wat een cottage tuin is.
Zo niet geef ik je in grote lijnen even mee wat het is.
Het is eigelijk onstaan doordat de boer ook wel eens wat anders wou dan alleen maar groenten in de tuin,en bedacht dat er ook wel wat bloeiende planten bij konden staan.
En zo werden er hier aan daar een bloemetje bijgeplant zodat de moestuin ook een beetje kleur had en dit vooral voor de liefde van de boer voor zijn vrouw,zodat ook zij er wat aan had,aan die moestuin,door de bloemen die er nu in stonden.
En zo is de cottage tuin onstaan maar van groeten in de siertuin is er nog maar weinig overgebleven,en zijn het nog bijna uitsluiten bloemen die er te zien zijn.
Zo nu nog graag enkele namen zeker van vaste planten die thuishoren in een cottage tuin.
Delphinium(ridderspoor)
Plox (vlambloem)
Nepeta (kattekruid )
Tal van aster soorten
Donoricum (voorjaarszonnebloem)
Rudbecia (zooenhoed)
Rozen
GERANIUM (ooievaarsbek)
SOLIDAGO (gulderoede) de hoge soort is een echte woekeraar en zaaid zich uit in gans je tuin.
Achimelliis mollis (vrouwemantel)
Achilea (duizendblad)
Aconitum (Monikskap)
AQUILEGIA (Akelei)
Astilbe
ASTRANTIA (zeeuws knoopje)
DIGITALIS (vingerhoedskruid)
Euphorbia (wolfsmelk)
Van klimplanten Bv. Clematis, kamperfolie, klimortensia,
En struiken zoals:
Wisteria (blauwe regen)
Labirnum (goude regen)
En nog zoveel meer.
Ik zelf heb ook een soort van cottagetuin,maar dan met meer zeldzame planten.
Eens je de microbe te pakken hebt zal je zelf al vlug ondervinden dat je op zoek gaat naar iets dat je in een andere tuin bijna niet vind of toch vrij zeldzaam is.
Voor nog meer kan je eventueel eens langs gaan op mijn eigen site ,met tal van tips een foto's van
Bloemen.

http://users.skynet.be/avondrood


alle soorten bloembollen zoals tulpen hyacinten.
Gr Esem,
vrijdag 13 april 2007 - 01:44
lisa

Lisa

maart 1,
in een cottage tuin ,kan men vast alle bloemen planten waar het ook op aankomt is
de geur, vaste planten kan men combineeren met rozen en kruiden
ook vind men in een cottage tuin ook fruit het is eigendlijk een cobinatie van alles
veel kruiden vooral lavendel en salvias
groetjes lisa
vrijdag 13 april 2007 - 02:07
groentje1

Groentje1

maart,

Alle planten die Esem opnoemt , zijn super in een cottage tuin.
Maar misschien is dat wat teveel voor een beginneling?

Zoals Lisa zegt, zou ik ook beginnen met
-lavendel binnen buxushaagjes
-rozen binnen buxushaagjes
-salvia in combinatie met vrouwenmantel
-hydrangea (hortensia)
-paden in klinkers of dolomiet

groetjes
Groentje
vrijdag 13 april 2007 - 03:08
Esem

Esem

Geen probleem groentje
maar je vroeg achter een goude raad,wel die heb ik je gevenen.
Maar als je simpel wil beginnen, het is jou tuintje hé.
Gr Esem,
vrijdag 13 april 2007 - 04:47
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Niet akkoord. Zeker niet met groentje1 en maar gedeeltelijk met Esem.
In de boeren- en werkmanstuinen van 50 tot 100 jaar geleden waren lavendel en buxushaagjes volgens mij zeldzaamheden.
In mijn prille jeugd werd er door 'het volk' geen geld uitgegeven aan planten. Planten moesten vooral sterk zijn en op vallen en liefst nog nuttig zijn ook. Er werd ook gezaaid en geruild dat het een lust was.
Veel mooie planten werden ook uit de natuur weg gehaald. Bij ons stonden er kamperfoelies uit het bos, brem uit de velden. We haalden irissen, varens en kattestaarten uit de grachten. Van rijkere families kon je wel al eens aan een stek van een klimroos geraken, een Frankenthaldruif of wat scheuten van een hortensia, die dan meteen het pronkstuk van de 'lochting' werden.
Fruitbomen mochten niet ontbreken want men at in de winter toen nog geen druiven uit Chili. Van de rabarber, aardbeien, en allerlei bessen kwam onze konfituur, en niet van de bazaar.
De notelaar zorgde niet alleen voor wat knabbeling in de winter maar ook voor wat schaduw wanneer ik in de zomer met mijn oma erwtjes moest 'uit doen' of als de groten zaten te kaarten. Hij was ook stevig genoeg om er de wasdraad aan te binden.
Ik wil maar zeggen, maak het niet te moeilijk,de cottagetuin was een sier en nutstuin.
Teakmeubelen, strakke vijvers, borders op kleur en zeldzame bloemencultivars ... zijn mode verschijnselen en doen volgens mij afbreuk aan de cottagestijl
Het hangt er dus van af hoe puur je de stijl wil nastreven. Ikzelf heb de simpele boerenbloemen nooit geminacht. De tweejarigen als violieren, trosanjers, vingerhoedskruid, stokrozen, koningskaarsen, judaspenningen of theunisbloemen mogen gerust hun gang gaan en zichzelf uitzaaien. Wat handsvollen gousbloem-, papaver-, of oostindische kerszaad, kwistig rondgestrooid maken de zaak compleet en een bont kleuren palet. Alleen al met wat ik hier op som, kom je al heel ver.
We kunnen daar veel over vertellen natuurlijk maar foto's zeggen meer. Ik plaats er een paar mooie voorbeeldjes bij uit Devon en Kent in GB.
Groetjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
[
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 13 april 2007 - 07:30
lisa

Lisa

cj,ik ben het met je eens -wel moet ik zeggen de tijden zijn verandert en zo ook
de planten die men gebruikt, in heel veel cotta tuinen ziet men lavendel
toevalig ben ik ook mijn kleine tuin aan het verwandelen in een cottage tuin
en ik heb o.a. aardbei - frambos aan klein bomen heb ik paw-paw-persik -kersen-appelboom
o.a. staan aan bloemen heb ik monardas papaver en veel bloemen die ik ook eten of thee
zetten kan,veel kruiden en vooral salvias dit is alleen een klein voorbeeld

groetjes lisa
vrijdag 13 april 2007 - 13:38
corrielat

Corrielat

Geen probleem groentje
maar je vroeg achter een goude raad,wel die heb ik je gevenen.
Maar als je simpel wil beginnen, het is jou tuintje hé.
Ghet is jou tuintje hé.r Esem,

het is Maart haar tuintje, di egaf toch dat antwoord?
vrijdag 13 april 2007 - 15:01
Esem

Esem

Sorry,sorry, sorry ,voor het misverstand of mijn foutieve schrijven
Maar het moet idd maart1 zijn.
Goed opgemerkt corrrielat,
En voor mij persoonlijk zijn buxus en rozen meer voor een romantichse tuin,maar smaken verschillen uiteraard.En maar best ook, anders zaten we alle met één en de zelfde tuin.
jdcoster ik had er trouwens bij geschreven dat ik het in grote lijnen zou uiteen zetten.
Daarom dat ik het niet over de fruitbomen en struiken had.
Het ging mij maar over de principe van een cottagetuin.
Het is (was)in grote lijnen een moestuin waar bloemen werden bijgezet.

Gr Esem,
vrijdag 13 april 2007 - 17:50
hildavw

Hildavw

Ik ben ook van mening dat buxushaagjes niet echt in een cottagetuin thuishoren.
Die vind je meer in de franse tuinen.
Bij een reis in de Cotswolds - aan te bevelen voor tuinliefhebbers - heb ik toch vastgesteld dat de meeste cottagetuinen een weelde aan bloemen hebben, meestal in groepen, die dan iets verder terug herhaald worden.
Let er wel op dat niet alle planten terzelfdertijd bloeien !
groetjes
Hilda
vrijdag 13 april 2007 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon