menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De beste 10 of minder Clematissen

Ga naar meest recente reactie

hanninkj

Hanninkj

Het Boskoopse Kwekerij Museum organiseert een tentoonstelling over Clematissen in 2015 van mei tot september 2015. Het museum heeft kwekerij Jan van Zoest gevraagd om mee te helpen. Wim Snoeijer die bij Jan van Zoest werkt gaat dit doen.
Wim heeft gevraagd of ik ook mee wil helpen.
Tijdens deze tentoonstelling worden de 10 beste Clematissen voor de tuin getoond.

Graag van jullie een lijstje van 10(of minder) Clematissen die voor jou favoriet zijn.

De resultaten zullen later getoond worden.
dinsdag 5 augustus 2014 - 21:53
Marei

Marei

Uit de 23 verschillende Clematissen in onze tuin heb ik er twee gekozen:

Ik denk gelijk aan Clematis viticella 'Etoile Violette' die steekt hier met kop en schouders boven alle andere uit en is voor ons beslist nummer 1. Nooit ziek, altijd rijk en langdurig bloeiend.

Op de tweede plaats komt, vanwege zijn prachtige zaadpluizen, Clematis texensis 'Gravetye Beauty'.

Niet dat de andere 21 niet mooi zijn (vooral de viticella's hebben mijn voorkeur), maar die zijn eigenlijk allemaal even mooi.

Groetjes, Marei.





dinsdag 5 augustus 2014 - 22:27
hanninkj

Hanninkj

Bedankt,

Ton
dinsdag 5 augustus 2014 - 23:01
Tuinman65

Tuinman65

Voor mij Durandii (nooit ziek en bloeit gewoon door).
En Ashva ( de mooiste volgens mij maar vraagt veel verzorging)
Leo
dinsdag 5 augustus 2014 - 23:16
Bombycilla

Bombycilla

Clematis x triternata 'Rubromarginata' lang bloeiend en heerlijk geurend.
woensdag 6 augustus 2014 - 17:40
Marei

Marei

Ja Bomby, mee eens, die mag van mij op nummer 3
woensdag 6 augustus 2014 - 18:43
Roeli

Roeli

De hangclematis Bijou vind ik persoonlijk heel mooi.
woensdag 6 augustus 2014 - 18:47
vloeiende

Vloeiende

Helaas kan ik hier niet echt over oordelen, ik heb er zelf maar een zestal staan, 2 vaste plant en 4 klimmers waaronder Cl. viticella Etoile Violette. In de grootbloemige heb ik Cl Bleu Ravine die ik al jaren niet meer heb gesnoeid en die toch nog altijd redelijk bloeit maar er zijn er zo veel en zo'n mooie. Dit is voor mensen zoals Marei die er toch al wat hebben staan. Succes met de lijst waarnaar ik wel benieuwd ben natuurlijk.
vrijdag 8 augustus 2014 - 20:42
minouke

Minouke

Van de 20 clematissen die ik staan heb is Arabella de nummer 1, op de voet gevolg door Etoile Violette en Polish spirit.
4. 'Guernsey Cream'
5. 'I Am Lady J'
6. 'Warszawska Nike'
7. 'Blue angel'
8. 'Prince Charles'
9. 'Westerplatte'
10. 'Lawsoniana'

Groetjes
Chantal
vrijdag 8 augustus 2014 - 21:11
Roeliee

Roeliee

Niet echt on-topic maar een (misschien domme) vraag. Lukt het om clematissen ook in een boom te laten groeien? En als dit lukt, komen er dan vooral bloemen in de kruin daar waar de zon het meest zit, dus de zuidkant van de boom? of hangt dit vooral af van de kant waar de clematis is geplant?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groetjes
Roeliee
zondag 17 augustus 2014 - 11:30
hanninkj

Hanninkj

Jammer dat je nooit op een lezing van mij bent geweest want daar vertel ik over deze mogelijkheid.
Clematis ca. 1 m van de boom, voorkeur west, planten en een geleiding naar de boom doen.
De meeste bloemen aan de zuidkant.

Ton

Bloemen & Planten

zondag 17 augustus 2014 - 19:01
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je antwoord hanninkj. Ik wist trouwens niet dat je hierover ook lezingen gaf… Nu, je zegt dat je hem aan de westkant plant. Maar ik heb al vaak gelezen dat je de wortel en het onderste deel van de plant moet beschermen tegen de zon. Krijgt de plant op die positie dan niet te veel zonlicht op z'n onderste kant? Of plant je sowieso iets rond de clematis om deze te beschermen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zondag 17 augustus 2014 - 23:05
hanninkj

Hanninkj

Zeker een stomme dakpan maar die hoort op het dak. Een Clematis heeft veel water en mest nodig en dan ga je er iets voor zetten zodat de plant geen water krijgt en dan vreemd opkijken dat de plant het niet goed doet. Nog steeds wordt deze onzin verkondigt in plaats van dat men schrijft dat een Clematis veel water nodig heeft in de lente en zomer in plaats van een dakpan of heester ervoor te zetten zodat de plant verdroogt.
Ik heb mijn Clematissen( ca. 2000) in de volle zon in potten staan maar wel krijgen ze voldoende water en met de planten gebeurt niets.

Ton
zondag 17 augustus 2014 - 23:28
Roeliee

Roeliee

Kijk, dat vind ik nu leuk aan dit forum. Dat bepaalde serieuse misvattingen uit de wereld geholpen worden! Bedankt voor je eerlijke antwoord!

Maar 2000 clematissen... Waar zet je die allemaal? Moet wel prachtig om zien zijn als deze allemaal bloeien...
maandag 18 augustus 2014 - 10:08
hanninkj

Hanninkj

Ze staan allemaal in de kas. Dit zijn moederplanten en nieuwe kruisingen.

Ton
maandag 18 augustus 2014 - 18:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon