menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oenothera algemeen - Teunisbloem

Ga naar meest recente reactie

magdaserre

Magdaserre

Ik plantte vorig jaar enkele teunisbloemplanten en tot mijn verbazing hebben deze zich overal in de tuin uitgezaaid,zelfs zéér dicht op elkaar op enkele vierkante meters!Maar ze worden niet allemaal even groot en bloeien niet allemaal tegelijk,hier en daar ééntje! Zijn deze dan 2-jarig?
Hartelijk dank voor enige toelichting!
Deze vraag is gesteld vanop Oenothera algemeen - Teunisbloem.
dinsdag 29 juli 2014 - 09:43
minouke

Minouke

Hangt af van de soort, ze bestaan ook als één- en tweejarige.
dinsdag 29 juli 2014 - 11:31
RdB

RdB

De Grote teunisbloem, die het meest in de tuin toegepast wordt, gedraagt zich zowel eenjarig als tweejarig. Ik denk dat dit ook opgaat voor de andere teunisbloemen,

Ruud
dinsdag 29 juli 2014 - 11:33
zuurtje

Zuurtje

Maar je bent er toch wel blij mee? met die lichtjes in de schemering!
dinsdag 29 juli 2014 - 11:39
minouke

Minouke

die fiche zal verder aangepast worden.

De kleine Teunisbloem (O.parviflora) is een 2jarige en zou zich fel uitzaaien.
dinsdag 29 juli 2014 - 12:04
sirius

Sirius

Ik heb ooit zaden van de "grote" theunisbloem meegebracht uit Duitsland, nu koloniseren ze mijn tuin door de productie van millioenen zaden ! Ze staan werkelijk overal ook al in de bermen buiten mijn tuin ik moet ze met handvollen tegelijk uittrekken, en ja, ze zijn overduidelijk tweejarig !
Natuurlijk leuk als ze 's avonds massaal de bloemen ontvouwen, je ziet de bloemen werkelijk open gaan terwijl je er bij staat, en dan komen, even massaal, de nachtvlinders/motten er op af !
Ik had ook de kleinere oenothera tetragona maar die verdween even snel als ik ze geplant had. Heel vreemd.
dinsdag 29 juli 2014 - 13:00
zuurtje

Zuurtje

Zaad meegepikt,nu wordt je gestraft, nee hoor maar tijdig het zaad verwijderen, in eigen tuin welteverstaan?
dinsdag 29 juli 2014 - 17:28
magdaserre

Magdaserre

Helemaal niks meegepikt maar nu ben ik weer wat slimmer geworden!
Hartelijk dank voor de info!
dinsdag 29 juli 2014 - 17:38
magdaserre

Magdaserre

Ik ben héél blij met die lichtjes in de schemering maar vooral nieuwsgierig om het vervolg van het verhaal te kennen volgend jaar!
Misschien zal er zóveel licht in mijn tuin zijn dat ik er niet meer van zal kunnen slapen?!
Hartelijk dank aan alle tuinvrienden voor de info!
Magda
dinsdag 29 juli 2014 - 17:41
zuurtje

Zuurtje

sorry Magda eigenlijk bedoelde ik Sirius, en die heeft ze misschien ook niet "gepikt
dinsdag 29 juli 2014 - 19:12
magdaserre

Magdaserre

Niet erg hoor! Zo blijft het leuk! Ik ben toch maar blij met mijn "lichtjes",gepikt of niet!
Je kan beter díe bloemen hebben dan "onkruid",al kan dat ook mooi zijn!
En dit heb je maar uit te trekken,terwijl kruipende boterbloem daarentegen een echte pest kan worden!
dinsdag 29 juli 2014 - 19:21
sirius

Sirius

Heu, ik heb de zaden meegebracht uit de tuin van een cactusvriend aldaar (ex DDR). Die planten stonden daar eeuwigdurend te bloeien en ik had deze soort planten nog nooit gezien, vandaar dus ! Vreemd dat men daar de verbinding "gepikt" op plakt ?? ja toch ?
dinsdag 29 juli 2014 - 21:38
Roeli

Roeli

Gepikt zou ik niet zeggen.
Georganiseerd. Dat klinkt wat beter.
dinsdag 29 juli 2014 - 21:48
RdB

RdB

Zaaddozen in de winter zeker laten zitten, er komen 's winters (net als op de Kaardebol) Puttertjes op af,

Ruud
dinsdag 29 juli 2014 - 23:13
magdaserre

Magdaserre

Tof! Zal ik zeker doen!
Heb in het voorjaar ook een wei vol paardenbloemen in zaad laten staan(ik woon in de Ardennen,daar kan dat nog!) en op een mooie morgen landden er een 5-tal goudvinken op de bloemhoofden! Grappig gezicht:ze wiebelden nogal maar ik was dolgelukkig met hen
woensdag 30 juli 2014 - 09:07
zuurtje

Zuurtje

Sorry Sirius, dat het verkeerd overgekomen is
woensdag 30 juli 2014 - 10:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon