menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge clematis bruin

Ga naar meest recente reactie

Maradonna

Maradonna

Dag iedereen,

Enkele weken geleden kochten we een jonge clematis. Hij had toen hier en daar al een bruin blad, maar ook veel knopen.

We hebben hem gepland in een grote bloempot op ons terras. Gezien het een klimplant is, moet hij een hoek tussen onze bamboe en ons houten tuinhoek "afdekken" zodat we wat meer privacy hebben.

Natuurlijk heeft het een hele periode heel hard geregend nadat we de Clematis net gepland hadden. De eerste dagen hadden we nog geen gat onderaan de pot gemaakt, zodat de Clematis echt wel enkele dagen overvloedig beregend werd. Maar dit is nu al meer dan een week inorde gebracht.

De Clematis staat vrij lang in de zon (onze tuin is naar het zuiden gericht), maar is beschut door bamboe.

Nu is de vraag: Heeft er iemand een idee waarom de bladeren en de takken bruin worden? Is dit normaal voor een jonge Clematis? Of heeft dit te maken door het teveel aan water? Of geef ik hem nu net te veel water (Elke dag besproei ik hem rijkelijk omdat een Clematis veel water nodig heeft)? Iemand advies?

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

donderdag 24 juli 2014 - 20:53
Maradonna

Maradonna

Nog een extra foto

Bloemen & Planten

donderdag 24 juli 2014 - 20:54
Maradonna

Maradonna

Nog een laatste foto, maar dan langs de andere zijde

Bloemen & Planten

donderdag 24 juli 2014 - 20:55
Roeli

Roeli

Probeer de foto's eens rechtop te plaatsen.
Dan kan je alles echt veel beter zien.
Nu moet je je nek verdraaien.





Bedankt
donderdag 24 juli 2014 - 23:21
Maradonna

Maradonna

Beste Roeli,

Bedankt voor je bericht, ik had niet gemerkt dat de foto"s scheef stonden. Ze staan nu recht.

Soms iemand een idee wat ik kan doen voor de clematis?
vrijdag 25 juli 2014 - 07:33
hanninkj

Hanninkj

Zo te zien heb je een ongezond exemplaar gekocht. In zo' n korte periode mag hij er niet zo slecht uitzien. In voorjaar en zomer kunnen clematissen bijna nooit teveel water krijgen maar eerder te weinig.

Ton
vrijdag 25 juli 2014 - 08:53
Maradonna

Maradonna

En kan ik nog iets doen om de plant te laten overleven?

Als ik hem blijf goed water geven, komt hij er misschien door en kan ik na de winter nog zien? Of heeft het geen zin meer?
vrijdag 25 juli 2014 - 08:55
hanninkj

Hanninkj

Terugknippen tot het derde oog( derde bladpaar van onderen), mesten en voldoende water geven. De plant kan gered worden.
Ton
vrijdag 25 juli 2014 - 09:38
Maradonna

Maradonna

Bedankt iedereen voor de antwoorden en hulp!

Ik heb naar het tuincentrum gemaild met de foto's en met de melding dat mijn clematis het niet goed doet (doordat jullie me zeiden dat hij ziek moest zijn, al van in het begin).

En ik ben, na een positief mailtje, een nieuwe clematis mogen gaan halen ter vervanging. Dus ik heb mijn nieuwe clematis gisteren gaan halen en geplant. Hij ziet er allesinds stukken beter uit!
maandag 28 juli 2014 - 08:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon