menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten in potten zonder drainage

Ga naar meest recente reactie

Kruidentuin

Kruidentuin

Ik heb recent een heel mooie pot gekocht en was van plan om er een lavendel ( met stam ) in te zetten. Nu merk ik dat de pot geen afvoergaten heeft.
Kan dat kwaad? Kan je bloemen kweken in potten zonder deze drainage of is dat niet mogelijk?

Groetjes
woensdag 11 april 2007 - 19:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Als de pot buiten straat dan moet er drainage mogelijk zijn. Het teveel aan (regen)water moet immers afgevoerd kunnen worden. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om een of meerdere gaten te boren in een stenenpot met steenboor en in een plastik pot met een gewone boor.
Als de pot binnen staat dan kun je het water geven zelf regelen. Daarbij moet je dan goed opletten, dat je niet teveel water geeft. Waar water zit daar kan geen lucht zijn en de plantenwortels hebben ook lucht nodig om te leven.
woensdag 11 april 2007 - 19:59
Esem

Esem

En er nog aan toevoegen dat lavendel zo al van droge schrale grond houd.
Staat deze te nat dan zal je lavendel een kort leven beschoren zijn.
Ja voor alle planten die je in pot zet moeten er wateraflaters zijn dus drainage.
Meer dan waarschijnlijk is je pot een overpot ,een sierpot waar je een andere pot inzet om het mooier te maken.
Gr Esem,
woensdag 11 april 2007 - 22:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Overpotten zijn heel vaak oorzaak van wateroverlast, omdat het water daar in blijft staan zonder dat men het in de gaten heeft.
Die ervaring zul je ook wel hebben Esem?
donderdag 12 april 2007 - 01:56
hildavw

Hildavw

Een raad die een pottenverkoper ons heeft gegeven : boor steeds van binnen naar buiten, zet de pot op zijn onderkant (bijv. op het gras).
Zet u de pot op zijn bovenzijde, is de kans heeeeeel groot dat u barsten krijgt !
We hebben dit al met verschillende soorten potten, keramiek en aardewerk, gedaan en inderdaad nog nog barsten gehad.
donderdag 12 april 2007 - 02:24
Nigella

Nigella

Hier in de tuin op de verschillende terassen hadden we vorig jaar zo maar liefst meer dan 100 potten, met buxus, vaste planten, agapanthussen, Tulbaghia's, vetplanten, laurier enz... Dit jaar zal ik ook een speciale soort lavendel 'snowman' in pot zetten. Maar ELKE pot heeft hier naargelang de grootte verschillende gaten (al dan niet bij geboord) en krijgt dan nog eens een laag steentjes, kleikorrels gemengd met kurken, als drainage. Over die laag van 5cm, komt er telkens een geweven plastiek (van zakken of zoals ondkruiddoek) die laat water door, maar zorgt er voor dat je kleikorrels en dergelijks niet in je wortels komen te groeien. Dit om makkelijker een plant eens te verversen van aarde. Ooit hebben we dat niet gedaan, en het was niet te doen om die kleikorrels uit de grote hoeveelheid van Agapanthuswortels te halen
donderdag 12 april 2007 - 02:44
hildavw

Hildavw

Wat ook gemakkelijk is om voldoende drainage in je potten te brengen, is kleikorrels in een netje te doen, zoals die waar citroenen in verkocht worden.
Die kan je daarna ook gemakkelijk verwijderen, even afspoelen en dan kan je ze terug gebruiken.
vrijdag 13 april 2007 - 00:26
Esem

Esem

Klopt hilda,
maar toch zal je ook nog steeds moeten zorgen voor de afwatering.
Zonder de drainage gaten loopt het fout.
Gr Esem,
vrijdag 13 april 2007 - 01:52
hildavw

Hildavw

Idd, maar mijn antwoord was bedoeld als reactie na de vraag over de gaten !
Hilda
vrijdag 13 april 2007 - 02:41
Nigella

Nigella

Wat ook gemakkelijk is om voldoende drainage in je potten te brengen, is kleikorrels in een netje te doen, zoals die waar citroenen in verkocht worden.
Die kan je daarna ook gemakkelijk verwijderen, even afspoelen en dan kan je ze terug gebruiken.

ik vind dat netjes van citroenen te grote gaten heeft, daar kunnen kleikorrels toch nog door en...dat geeft opnieuw kans dat wortels helemaal over de kleikorrels groeien en het niet leuk is om die er uit te peuteren; maar misschien hebben jullie fijnere netjes dan die ik tot nu toe zag
zaterdag 14 april 2007 - 02:31
Tine

Tine

Je kunt ook zakjes van jute maken en daar de korrels in doen.

Tine
zaterdag 14 april 2007 - 05:19
tuinbouwerke

Tuinbouwerke

Wat je ook kunt doen is scheven van oude dakpannen gebruiken. Naargelang de grootte van uw pot doet u er meer of minder scherven in.
maandag 23 april 2007 - 03:18
Adrienne

Adrienne

Je kan klei korrels ook in oude panty 's doen
dichtknopen en klaar is kees
maandag 23 april 2007 - 21:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon