menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salvia

Ga naar meest recente reactie

krabbetje

Krabbetje

een paar weken geleden vroeg ik aan iemand den naam van een prachtig blauwe compacte salvia die ik zag op een foto uit haar tuin, helaas dacht ik dat de berichten bleven staan en nu ben ik de naam kwijt. Als iemand het zich herinnert, wil je dan aub die naam nog is doorgeven, hartelijk bedankt. Ook andere compacte planten die lang bloeien zijn welkom, want de regenbuien hebben hier al mijn hoge planten neergekegeld.
dinsdag 15 juli 2014 - 22:52
minouke

Minouke

Normaal gezien blijven de berichten staan.
donderdag 17 juli 2014 - 07:41
krabbetje

Krabbetje

ik weet ook niet hoe dat hier gebeurt is, er staan er nog drie op maar die met die salvia's ben ik kwijt, jammer maar toch bedankt
donderdag 17 juli 2014 - 08:53
leerling

Leerling

Zou het Salvia farinacea kunnen geweest zijn?

donderdag 17 juli 2014 - 23:26
krabbetje

Krabbetje

Dank je wel hvdeynde, ik weet niet meer of het deze was, hij stond op een tuinfoto van èèn van de leden, maar in elk geval lijkt deze me ook mooi hemelsblauw, ik heb dit jaar salvia x superba odora blue gezaaid, heb nu een paar mooie planten gekweekt maar ik vind dat hij toch meer naar het paars dan naar het echte blauw gaat. Ik ga alvast op zoek naar zaad van de Salvia farinacea
vrijdag 18 juli 2014 - 23:17
leerling

Leerling

Graag geholpen, krabbetje.

't Is een van mijn lievelingsplantjes, ook al omdat het zo lang bloeit en bijen en hommels er zo dol op zijn.
vrijdag 18 juli 2014 - 23:55
leerling

Leerling

P.S. Als je zelf gaat zaaien, wel uitkijken dat je de juiste varieteit koopt. Dit zijn de blauwe die ik ken:

Voor Salvia farinacea:
- 'Velocity Blue'
- 'Victoria Blue'

Salvia nemorosa
- 'Mainacht'
- 'New Dimension Blue'

zondag 20 juli 2014 - 00:51
Tuinprins

Tuinprins

Het zou ook Salvia patens kunnen zijn. Deze plant vormt knolletjes die je net als een Dahlia kunt overhouden (eind herfst uit de grond, in de winter koel bewaren en in het voorjaar opnieuw oppoten). Relatief grote bloemen die bij de echte Salvia patens zeer blauw zijn en niet blauwpaars zoals bij veel Salvia nemorosa cultivars. Google voor afbeeldingen. Er bestaan ook enkele kleurvarieteiten van Salvia patens die wat lichter van kleur zijn en er is ook een witte vorm.

Salvia farinacea uit zaad: veel zaadboeren hebben zaad van verschillende vormen van deze soort in hun assortiment maar in de praktijk blijkt het verschil met de gewone Salvia farinacea niet echt heel groot te zijn.


Gegroet, de tuinprins


maandag 21 juli 2014 - 09:25
leerling

Leerling

Salvia patens ziet er inderdaad wel echt blauw uit.

De varieteiten die ik aanhaalde zijn toch eerder paars.
dinsdag 22 juli 2014 - 01:24
krabbetje

Krabbetje

allebei bedankt voor het antwoord, ik zoek dan toch maar de salvia patens, heb hem graag heel blauw, de salvia odora blue is ondertussen in bloei en is echt wel meer paars dan blauw
zaterdag 26 juli 2014 - 02:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon