menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekend onkruid wint oorlog tegen mijn gazon

Ga naar meest recente reactie

GunterLeon

GunterLeon

Mijn oud gazon stond vol onkruid en wild gras.
Ik heb dan alles kapotgespoten, omgeploegd, gefreesd, gelijk getrokken, vast gewalst en opnieuw ingezaaid.

Het nieuwe gras komt er mooi door, maar is ondertussen al terug opnieuw overwoekerd door het onkruid dat er eerst stond.
Weet iemand wat dit is? En misschien nog belangrijker, hoe ik er vanaf geraak?

Alle tips welkom

Bloemen & Planten

woensdag 2 juli 2014 - 22:46
jdcoster

Jdcoster

Smalle weegbree.
Ik verwijder dat met een aardappelschiller.
woensdag 2 juli 2014 - 22:57
GunterLeon

GunterLeon

Dank voor uw antwoord. Nu dat ik weet dat het smalle weegbree is, kan ik al verder zoeken op internet. Ik hoop het toch chemisch te verwijderen, want het is toch een vrij grote vlakte die er vol mee staat. En ik heb niet veel zin om heel mijn gazon te gaan 'schillen'

Ik zag dat het eventueel kan bestreden worden met RoundUp.
Heeft er hier iemand ervaring mee? En hoe oud moet ik mijn gazon best laten worden voor ik hier mee aan de slag ga?

Wederom bedankt.
woensdag 2 juli 2014 - 23:12
deHaan

DeHaan

Round-up bestrijd ongetwijfeld weegbree, maar het bestrijd onder andere ook gras.
woensdag 2 juli 2014 - 23:15
GunterLeon

GunterLeon

Je kan duidelijk zien dat ik een doorwinterde tuinier ben
Bijna heel mijn nieuwe gazon kapot gespoten. Dan is voorlopig het handmatig verwijderen toch de betere oplossing.

Thanks for the heads-up.
woensdag 2 juli 2014 - 23:22
jdcoster

Jdcoster

Met het frezen hebt u heel waarschijnlijk de onkruidzaden uit de ondergeploegde laag weer boven gehaald.
Harken was beter geweest, maar dat is natuurlijk ook weer handwerk...
Hoe groot is dat daar dan wel?
En als die grasoppervlakte zo erg groot is, stoort die weegbree dan zo erg?
In hun streven naar een perfecte grasmat worden veel mensen al gauw 'gazonslaven' en vaste klanten van chemische nijverheid.
Round-up is een allesdoder
woensdag 2 juli 2014 - 23:31
GunterLeon

GunterLeon

Ik denk dat de twee stukken gazon die ik opnieuw heb ingezaaid ongeveer 150 vierkante meter beslaan. De rest van mijn gazon is nog wild gras, maar daar is het probleem zo hardnekkig niet.
Maar het nieuw gezaaide gazon staat letterlijk vol smalle weegbree.
woensdag 2 juli 2014 - 23:46
Marei

Marei

Ik zie hieronder de reclame staan van Evergreen gazonmest + onkruidbestrijder.
Dat werkt prima.

Groetjes Marei.
donderdag 3 juli 2014 - 07:28
RdB

RdB

Gewoon blijven maaien, anders gaat de zienswijze van JDCoster hierboven helaas weer op:

"In hun streven naar een perfecte grasmat worden veel mensen al gauw 'gazonslaven' en vaste klanten van chemische nijverheid. "


Ruud
donderdag 3 juli 2014 - 08:28
GunterLeon

GunterLeon

Mijn gazon hoeft verre van perfect te zijn. Ik kan best leven met een beetje smalle weegbree in mijn grasmat. Maar nu heb ik een beetje gras in mijn smalle weegbree mat.
Ik zal dit jaar blijven maaien, maar als na de winter nog zo woekert ga ik toch eens met die evergreen aan de slag.

Mijn vrouw was al een tijdje aan 't aandringen dat het gazon moest vernieuwd worden omdat er zoveel onkruid stond, dus toen ze thuiskwam met enkele pakken gazonzaad kon ik moeilijk anders dan de boel om te ploegen en opnieuw te zaaien.
Dus als ik het nu terug zo laat staan, gaat ze daar niet zo blij mee zijn.
donderdag 3 juli 2014 - 08:37
Figo

Figo

Hieronder staat ook reclame voor Compo tegen onkruiden in gazons...ter bestrijding van breedbladigen in gras...
Wat is er zo mis met je gazon te willen laten lijken op een gazon ?
donderdag 3 juli 2014 - 09:47
jdcoster

Jdcoster

"Wat is er zo mis met je gazon te willen laten lijken op een gazon ?"

Daar is volgens mij niets mis mee zolang onze leefomgeving en ons drinkwater niet moeten lijden onder die obsessie dat er in een tuin alleen maar grassprietjes van enkele zorgvuldig uitgeselecteerde grassoorten mogen voorkomen.
Over het in snel toenemende mate verarmen van de biodiversiteit door al onze ver doorgedreven monoculturen, heb ik het dan nog niet.

Ik wil nu zeker niet beweren dat een kleine oppervlakte van 150 m2 vol moet staan met weegbree, paardenbloemen of madeliefjes. In kleine tuinen brengt dat onrust en leiden ze de aandacht af van andere beplanting.
Handmatig zijn die rozetvormende planten echter makkelijk te verwijderen.

Mensen die een tuin hebben en daar tegenop zien doen mij een beetje denken aan cyclotoeristen die met de wagen naar de bakker gaan of bodybuilders die hormonen nemen in plaats van te trainen.
donderdag 3 juli 2014 - 10:22
Marei

Marei

@ RdB; zonder 'slaaf' te zijn van mijn grasmat, gebruik ik toch elk jaar Evergreen, met het doel gras te hebben i.p.v. onkruid.

@ GunterLeon: Je had je al dat werk kunnen besparen. Wij tuinieren op een voormalig weiland; ons gazon bestaat nog steeds uit dat weilandgras wat we 20 jaar geleden hier aantroffen.

We zijn begonnen met verticuteren, beetje bij zaaien en bemesten. Ondanks het regelmatig maaien bleven wij, naar onze mening, teveel onkruid in het gras houden.
Ongeveer 5 à 6 jaar geleden zijn wij Evergreen 2-in-1 gaan gebruiken.
Het resultaat is verbluffend; het weiland mogen we nu 'gazon' noemen.
Ik zou gelijk beginnen met verzorgen en niet wachten tot volgend jaar.

Ieder zo zijn eigen mening over de verzorging van een grasmat.
Wij zeuren er ook niet over dat er mensen zijn die in een vliegtuig stappen om op vakantie te gaan.....Over vervuiling gesproken.

Groetjes, Marei
donderdag 3 juli 2014 - 10:36
Tuinman65

Tuinman65

Vooral met je laatste zin ben ik het helemaal eens Marei.
Ook wie met een auto rijdt en die niet nodig heeft voor ziin beroep heeft hier geen recht van spreken.
Leo
donderdag 3 juli 2014 - 22:50
sugar

Sugar

Dus jij hebt wel recht om te spreken, de anderen niet?
vrijdag 4 juli 2014 - 14:16
Tuinman65

Tuinman65

Je weet goed genoeg wat ik bedoel.
Ik heb ook geen recht van spreken want ik verplaats me privé ook met een auto en draag dus ook mijn steentje bij aan misschien wel de ergste vorm van vervuiling van het milieu.
Maar ik haal dan ook niet uit naar mensen die eens een spuitbus boven halen wanneer het echt niet anders kan.
Ik heb hier ook al gelezen dat spuiten tegen onkruid een kwestie van gemakzucht is. Zich verplaatsen met een auto van punt A naar B is even goed gemakzucht.
Mijn ouders hebben nooit een auto gehad maar geraakten overal. Te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.
Wie zo begaan is met het milieu zoals sommigen zich hier voor doen, wel die rijden niet met een auto. Zo denk ik daar over.
Leo
vrijdag 4 juli 2014 - 21:54
jdcoster

Jdcoster

Een ongelofelijk leerzaam forum is dit toch, al worden hier soms zaken die niets met elkaar te maken hebben, helaas allemaal op één hoop gegooid.
De meest waardevolle inbreng voor GunterLeon was in elk geval die van deHaan. Daardoor hebben we hem (hopelijk op tijd?) behoed hebben voor een derde keer zaaien van een grasmat.
Hij kan nu ook kiezen tussen handmatig of chemisch verwijderen van een plant die hij nog niet kende, smalle weegbree namelijk. Zijn vrij keuze.
En ondertussen heeft hij ook nog iets geleerd over vrijheid van meninguiting .
Ik denk dat de vraag nu wel voldoende beantwoord is, tenzij er nog ergens iemand, die zich louter met de fiets verplaatst, een mening heeft over het verwijderen van smalle weegbree.
vrijdag 4 juli 2014 - 22:06
sugar

Sugar

Het belangrijkste advies is niet gegeven. Je mag zowiezo een jong gazon niet met chemische bestrijdingsmiddelen behandelen
vrijdag 4 juli 2014 - 22:19
Tuinman65

Tuinman65

Waarom heb je dat advies dan niet eerder gegeven Sugar?

Leo
vrijdag 4 juli 2014 - 23:09
sugar

Sugar

Omdat ik mensen die gif gebruiken zonder de handleiding te gebruiken een ros ende dood gazon toewens
vrijdag 4 juli 2014 - 23:25
Roeli

Roeli

Beste Leo. nog even off topic. ( Sorry )
De dichtsbijzijnde winkel is hier 10 km vandaan.
Hier is geen openbaar vervoer.
En ik zie me niet de wekelijkse boodschappen lopende of op de fiets halen.
Dus, helaas, ik gebruik de auto.
Het is niet anders.
zaterdag 5 juli 2014 - 16:24
leerling

Leerling

Toch nog even een andere kijk op de zaak.

Je zou je gazon-met-smalle-weegbree ook kunnen beschouwen als een groententuin met gras.

Weegbree zit nl. vol vitaminen en mineralen.
12.000 jaar geleden werd het al gebruikt als voedselbron in Kurdistan. Je kan het bereiden zoals spinazie of toevoegen aan sausen en soepen.
Daarnaast heeft het ook geneeskrachtige eigenschappen. De thee en de tinctuur worden o.a. gebruikt bij luchtwegeninfecties, insectenbeten, jeukende huidaandoeningen (eczeem, acne, allergische reactie op netels), kloven...

Zie o.a.
http://www.libervitae.be/index.php?option=com_content&view=article&id=62 malle-weegbree&catid=28:weegbreefamilie&Itemid=65 en
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/77294-de-weegbree-als-medicinale-groente.html
zondag 6 juli 2014 - 02:08
Tuinman65

Tuinman65

Beste Roeli,
Ik zie wel dat je niet meer van de jongsten bent en dan is dat in jouw geval geen gemakzucht maar pure noodzaak.
Dus niks op tegen.
Trouwens, jij haalt hier ook niet uit naar mensen die al eens een spuit bovenhalen.
Wat mij stoort is dat er mensen zijn die de mond vol hebben over het milieu maar er lustig aan mee werken om het te vervuilen.
Leo
zondag 6 juli 2014 - 11:00
jdcoster

Jdcoster

Wat het gebruik van een aardappelschiller toch al niet teweeg brengt
Totaal los van het gebruik van gemotoriseerde voertuigen om zich te verplaatsen, wat met het uitwieden van weegbree niets te maken heeft, blijft mijn aardappelschillertje nog altijd een vlug en doeltreffend instrumentje daarvoor.
zondag 6 juli 2014 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon