menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Latijnse naam voor kerkroos

Ga naar meest recente reactie

sabo

Sabo

In mijn tuin groeit momenteel een roos, wij hebben dit altijd een kerkroos genoemd . Ik wil hem toevoegen in mijn digituin, maar weet de juiste benaming niet, want onder kerkroos vind ik niets terug . Iemand een idee aub ?
het is een winterharde bloem, bloeit ieder jaar begin juni, roze bollen die uitgroeien tot een grote roos . Alvast bedankt voor nuttige reacties !
zaterdag 7 juni 2014 - 11:32
zuurtje

Zuurtje

Is een type pioenroos

http://www.treklens.com/gallery/photo68968.htm
zaterdag 7 juni 2014 - 12:03
minouke

Minouke

jawel, dat zijn pioenen geen echte rozen.
zaterdag 7 juni 2014 - 12:47
zuurtje

Zuurtje

Oh,je vroeg ook nog de latijnse naam:
Paeonia lactiflora (algemeen). Familie : Ranunculaceaeh
zaterdag 7 juni 2014 - 15:04
RdB

RdB

Dat is niet juist. Paeonia behoort tot de Paeoniaceae en niet tot de ranonkels. De wetenschappelijke naam van de Ranunculaceae is zonder h.

Ruud
zaterdag 7 juni 2014 - 20:43
minouke

Minouke

Ranunculaceae en Paeoniaceae zijn juist.
zaterdag 7 juni 2014 - 21:41
Polplastron

Polplastron

Ranunculaceae en Paeoniaceae zijn juist.

Botanisch gezien kan een plant nooit bij twee verschillende families horen; dus is het onmogelijk dat beide juist zijn. Wel is er in de botanische nomenclatuur heel wat veranderd a.h.v. recente onderzoeken en zijn heel wat families uit elkaar getrokken of net terug samengevoegd.

Het is een feit dat vroegere botanisten het geslacht Paeonia onder brachten bij de familie Ranunculaceae, maar later onderzoek (sinds 1950) heeft uitgewezen dat het geslacht Paeonia toch genoeg verschillen heeft om in een eigen familie ondergebracht te worden.

Overigens was de familienaam Paeoniaceae al ergens in de 19de eeuw voorgesteld.

Voor zover ik zo snel even kon terugvinden, zou er recentelijk geen aanwijzing zijn om het geslacht Paeonia terug onder te brengen bij de Ranunculaceae en op de webites van verschillende botanische tuinen komt deze familie-naam ook niet voor i.v.m. het geslacht Paeonia.

Groeten,

Pol
zondag 8 juni 2014 - 11:28
sirius

Sirius

Paeonia ecclesiastica ?? LOL!
zondag 8 juni 2014 - 17:13
zuurtje

Zuurtje

Excuus ik had een stukje vergeten mee te kopieëren en een "h"aatje te veel
zondag 8 juni 2014 - 18:23
sabo

Sabo

Iedereen bedankt voor de tips !!
als ik Paeonia lactiflora op internet opzoek is dit inderdaad de bloem die in mijn tuin groeit !!
maandag 9 juni 2014 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon