menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Persicaria woekert

Ga naar meest recente reactie

Anna E.

Anna E.

Een paar jaar geleden heb ik een kleine Persicaria in de tuin gezet. Althans, het eerste jaar was het een kleine plant.........daarna werd hij hoger en hoger en begon ook steeds meer plek in te nemen. Inmiddels zitten de wortelstokken overal en word ik er helemaal dol van. Vandaag ben ik aan het ruimen geslagen omdat ik wat andere plantjes wil neerzetten, maar ik krijg met geen mogelijkheid de wortelstokken weg. Heeft iemand een goede tip voor me hoe ik dit aan moet pakken?
maandag 2 juni 2014 - 21:07
jdcoster

Jdcoster

Over welke Persicaria gaat het dan wel?
maandag 2 juni 2014 - 22:40
Anna E.

Anna E.

Ja, dat is een vraag die ik al kon verwachten. Het antwoord daarop moet ik echter schuldig blijven. Het is er een die een meter of wat hoog wordt met donkerroze smalle bloemen en die heel dikke, taaie wortelstokken produceert, die boven de grond uitsteken en van alles opzij drukken.
maandag 2 juni 2014 - 23:17
jdcoster

Jdcoster

Dat zou kunnen de P. amplexicaulis of de P. bistorta zijn. Die wortels steek je toch gemakkelijk door met de spade? En dan spit je ze uit.
Ze zijn zeker niet moeilijker te verwijderen dan pakweg Irissen of Hosta's.
maandag 2 juni 2014 - 23:32
Anna E.

Anna E.

Ik denk inderdaad dat het om de P. amplexicaulis gaat. Het valt voor mij niet mee om de wortels weg te krijgen, dat heeft te maken met de harde kleigrond, de volle plantenborder en mijn slechte gezondheid, maar ik ga mijn best doen. Hosta's verwijderen vind ik trouwens een peuleschilletje!
dinsdag 3 juni 2014 - 12:27
jdcoster

Jdcoster

En dan een stukje wortelbegrenzer er tegenaan plaatsen, opdat uw inspanning niet in korte tijd teniet gedaan wordt.
dinsdag 3 juni 2014 - 12:56
Anna E.

Anna E.

Bedankt voor de tip, ik hoop dat dat gaat lukken . De plant komt inmiddels op tussen de stammetjes van de kronkelhazelaar en een hortensia, dus hem uitroeien zoals ik eigenlijk wilde zal nog niet meevallen. Gisteren weer staan inhakken op de wortels en dan over een paar dagen proberen of ik dat gedeelte kan uitgraven. De aanhouder wint!
zondag 15 juni 2014 - 14:24
Tuinprins

Tuinprins

Gaat het hier echt om Persicaria amplexicaulis? Deze Persicaria dijt wel uit maar ik zou dat geen woekeren willen noemen. Persicaria bistorta daarentegen kan zich door de kruipende wortelstokken snel uitbreiden.

Bloeit jouw Persicaria nu of heeft die al gebloeid?


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 juni 2014 - 19:39
Anna E.

Anna E.

Op het moment bloeit hij helemaal niet, omdat ik alles heb gesnoeid . Maar zonder gekheid, hij bloeit normaal gesproken zo'n beetje vanaf juli tot in oktober, echt de Persicaria amplexicaulis. Ik ga me deze week flink mee bezighouden en zoveel mogelijk wortels verwijderen. En goed opruimen, want een klein stukje wortelstok dat blijft liggen wordt gewoon weer een nieuwe plant.
zondag 15 juni 2014 - 20:30
Anna E.

Anna E.

In deze link is op de een na onderste foto te zien hoe dik de wortelstokken kunnen worden :

URL GEBLOKKEERD 2012/12/Duizendknooppersicicaria
zondag 15 juni 2014 - 22:10
Anna E.

Anna E.

nog even wachten op mijn linkje, zie ik..................
zondag 15 juni 2014 - 22:22
Anna E.

Anna E.

Bedankt Ruud! Vandaag geen wortels uitsteken, het regent te hard..........
maandag 16 juni 2014 - 13:20
Fiona

Fiona

Gompie, dat klinkt niet goed!
Ik hoop dat dat niet geld voor de Persicaria 'polymorpha', die heb ik pas 2 gezet, moet er niet aan denken dat die enorm gaat woekeren!
uitdijen, oké, daar ben ik op voorbereid, maar wortelstokken

Heel veel succes, hoop dat het inperken gaat lukken!
zaterdag 21 juni 2014 - 10:41
RdB

RdB

Ik heb net mijn P. amplexicaulus wat uitgedund, staat al jaren op die plaats en het was eigenlijk een fluitje van een cent, dus ik vind het woekeren (in ieder geval bij mij) wel meevallen.

@ Fiona: P. polymorpha woekert niet.

Ruud
zaterdag 21 juni 2014 - 16:02
Groene tuin

Groene tuin

Hallo,
Ik heb afgelopen week 40 stuks Persicaria bistorta en 30 stuks persicaria speciosa in mijn tuin geplant. Vandaag lees ik dat deze woekeren. Moet ik ze allemaal uithalen voordat de hele tuin vol met wortels zit?
zondag 29 mei 2022 - 00:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon