menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kunnen tuinplanten ook in huis

Ga naar meest recente reactie

Linbo

Linbo

Ik heb een vraag: Kunnen tuin-/buitenplanten ook in huis?
Ik ben b.v. gek op Margrietjes, Kan ik die ook in een pot in de woonkamer zetten?
Daar krijgt hij/zij (?) ook water en licht.
Welke tuinplanten kunnen ook binnen?
woensdag 7 mei 2014 - 23:18
wilma*15

Wilma*15

In principe kunnen alle tuinplanten ook binnen gehouden worden als je ze ook de rustperiode in acht houd.
Maar in de zomer is dit geen enkel probleem.
Wel heb ik gemerkt dat planten die ook buiten kunnen binnen vaker luizen hebben dan buiten.
Zelf ga ik dan met die plant naar buiten als het redelijk weer is en spuit ik hem met lauw water af.
Zorg dan wel voor dat het water niet op de aarde kan vallen, dus dek van te voren even de pot af dan is dit best te doen.
Ook zorg ik er voor dat de luchtvochtigheid rond de plant hoger is.
Dit kan je doen door hem vaker te besproeien en om schoteltjes met water rond de plant te zetten.

Het is dus wel te doen maar echt gemakkelijk is dit niet.
Heb hierin al enige ervaring.
Maar margrieten kunnen zeker binnen worden gehouden.
Alleen moet je ze beter in de gaten houden in verband met water geven.
Ik zou in ieder geval wel zorgen dat ik buiten wat regenwater kan opvangen voor de planten die binnen verblijven.

Het zou beter zijn om dan de planten in een serre te plaatsen in plaats van de woonkamer.

groetjes

donderdag 8 mei 2014 - 02:16
jdcoster

Jdcoster

In de praktijk zal dat niet lukken. Planten waarvan de habitat het vrije veld is (zoals margrieten) krijgen daar, simpel uitgelegd, licht van links, rechts, voor, achter en vooral boven.
In een huiskamer krijgen ze meestal nog enkel licht van een raam, dat wil zeggen, over de ganse dag gezien, nog slechts een vijfde van het normale licht.
Iets verder af van dat raam, al is het amper een halve meter is dat al maar een honderdste van dat licht. Die afname aan licht verloopt exponentieel
Ik heb daar in een boekje over de bouw van serres en veranda's met het oog op beplanten met kamerplanten een aantal tabellen en grafieken over, en dat gebrek aan licht is spectaculair en wordt bijna altijd onderschat.
Het is niet voor niets dat er heel veel van onze kamerplanten schaduwplanten zijn en van oorsprong uit tropische bossen komen waar het temperatuurverschil zomer-winter kleiner is.
U kunt dat eens proberen als leerzaam experiment. U zult zien dat de bloemstengels zich steeds naar het licht zullen keren, een slingerachtige groei zullen krijgen en verzwakken.
Let wel, ik heb het hier over huiskamers, niet over serres, maar zelfs ook in muurserres keren planten zich altijd van de muur af op zoek naar licht.
Margrieten hebben dan ook nog een koude periode nodig ... .
Zijn alle buitenplanten ook bruikbaar binnen? Nee dus.
donderdag 8 mei 2014 - 10:22
wilma*15

Wilma*15

Wat jdcoster schrijft klopt ook maar dat buitenplanten niet binnen kunnen groeien heb ik uit ervaring kunnen tegen spreken.
Wel zorgde ik vooral in het voorjaar en najaar dat de planten veel licht van buiten krijgen.
Sommige draaide ik daardoor om de paar uur omdat die specifiek naar het licht gingen groeien.
Daarom zei ik ook dat het niet echt gemakkelijk is.
De verzorging is heel intens.
Je moet kijken hoe ze buiten leven en dat binnen gaan creëren.

Ook de vrijheid van de wortels ga je beperken in een pot waardoor ook de plant in het algemeen kleiner blijft.

Succes
donderdag 8 mei 2014 - 11:44
jdcoster

Jdcoster

Niets is onmogelijk natuurlijk. Het vergt gewoon veel plantenkennis en bekommernis om de planten. Inlevingsvermogen in planten zou ik bijna zeggen

Er bestaan zelfs 'kweekkasten', volledig in spiegelend materiaal en voorzien van de geschikte lampen en allerlei snufjes op gebied van automatisering, waarmee men desnoods in volledig donkere ruimten groenten kan telen. Ik kijk mijn ogen uit als ik in zo'n winkel kom.
Ik denk dat de cannabiskwekers daar vaste klant voor zijn
donderdag 8 mei 2014 - 12:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon