menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Akebia quinata

reneemettrie

Reneemettrie

Ik zoek een geschikte klimplant om naast de achtergevel op de regenpijp te klimmen. 's Morgens schaduw, midden namiddag verschijnt de zon.
Ik woon in Henegouwen tussen de velden, kouder dan in de stad, zware en licht zure grond.
Mijn oog viel op Akebia. Goede keuze? Wie heeft ervaring? Ik las dat je om vruchten te krijgen er best 2 aanschaft, maar heb niet direct een plekje voor een tweede. Komen er in ons klimaat sowieso veel vruchten aan?
Ander vraagje: vandaag zag ik op straat klimhulp rond regenpijpen, gemaakt van in zelfde materiaal als die groene Bekaert omheiningen, vastgeschroefd in de muur. Op het eerste zicht geen eigen maaksel, duidelijk niet afgeknipt en de schroeven vast aan die draad. Nooit gezien in een tuincentrum, waar koop je zoiets?
dinsdag 6 mei 2014 - 19:47
WiPe

WiPe

Ik heb ervaring met Akebia quinata, in een tuin op een noordhelling, op zware leemgrond met ijzerzandsteen, dus eerder zuur. De plant doet het zeer goed in die omstandigheden. Hij staat we beschut tussen andere bomen en struiken, dus geen wind. Maar voor de rest komen de omstandigheden vrij goed overeen. Er staan drie planten en dus zijn er vruchten, maar geen massa.
dinsdag 6 mei 2014 - 19:50
minouke

Minouke

Hier staat hij op het zuiden en westen, hete middagzon en weer en wind; op zure grond. Tegen een witte muur en over een pannendak.
Akebia quinata lijkt veel te verdragen.
dinsdag 6 mei 2014 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon