menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekkende roos of niet

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hier ben ik nog maar eens met een vraag. Moest het jullie tegensteken, laat het mij weten é... Ik heb gewoon blijkbaar veel ideeën, maar weet zelf nog niet gans waar ik naar toe wil. Heb m'n plannen al heel veel aangepast, en ben nog altijd niet zeker... maarja..."bezint eer ge begint" is dan ook een mooi gezegde!

Nu, dit gezegd zijnde... misschien hebben jullie het al gelezen en komt het jullie spuigaten uit, maar ik denk er nu aan om eventueel een roos in te planten in de border. Ik had gedacht aan een bodembedekkende soort, maar is dit wel ideaal? Of wordt dit niet vaak gedaan? Het lijkt me een leuk alternatief. En kan dit kwaad als er in de buurt een klimroos komt te staan? Ik had gedacht aan een rose/witte kleur maar eentje die redelijk laag blijft. Heb al op de site van lens-roses gekeken en daar vielen de "snow star" en "serpent rose" me wel in de smaak. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze soorten, of met bodembedekkende rozen in het algemeen? Oja, de klimrozelaar zou eventueel een "ghislaine de feligonde" worden

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 6 mei 2014 - 11:34
minouke

Minouke

Roeliee, nééééééééééééééééééé het werkt ons niet op de zenuwen
juist daarom dient het forum om meer ideetjes en info te vergaren.

Ik had in mijn vorige tuin bodembedekkende rozen ('Swany') werden na enkele jaren wel hoger dan opgegeven door de telers zoals de meeste rozen trouwens.
Vervelend was dat het onkruid wel groeide onder de struik en dit dan wel een bloederige werk was. Om de 3 tot 4 jaar moest ik ze dan goed laag snoeien om eens goed te wieden onderaan. Het was wel een perk met veel rozen. Een stuk met enkele rozen is nog te doen.

Rozen kan je best tegelijk planten als ze kort bij mekaar staan omwille van de aaltjes.
Houdt anders tenminste een goede afstand tussen (+50cm) als je nieuwe rozen plant bij een oudere roos.

..... wat is nu je volgende vraag

groetjes
Chantal
dinsdag 6 mei 2014 - 11:51
sophora

Sophora

Ik heb pas bij Lens Rosa Fil de Saisons gekocht. Bloeit lang, is geurend en wordt niet hoger dan 70 cm. Is een enkele roos maar daar hou ik van.
Stadt rome is ook een mooi lage.
dinsdag 6 mei 2014 - 12:52
Roeliee

Roeliee

Hmmm... als er toch nog heel wat onkruid onder groeit, is het inderdaad misschien niet zo handig... ben niet zo heel voor dat bloederig gedoe Want het is niet voor mijn eigen tuin, maar voor waar ik werk. Mensen met een beperking zouden moeten kunnen meehelpen met het werk in de tuin, en ik vrees dat ze hiervoor niet echt te vinden zullen zijn

Is een trosrozelaar dan een betere oplossing? Is blijkbaar wel heel veel keuze in... Het feit is dat de rozen niet al te hoog mogen komen. Op het einde van wat de border zou moeten worden, staan immers 2 vlinderstruiken. Deze staan er al jaar of 2 en zou de border dus rond die 2 struiken moeten "bouwen". Vandaar dat ik ook wat in de pasteltinten, witte tinten wil blijven. Het moet een bepaalde rust uitstralen, om onze mensen wat naar buiten te lokken en ze daar de rust kunnen terugvinden.

Wat mijn volgende vraag wordt, daar moet ik nog wat op broeden! Maar die komt er vast en zeker nog

Alvast bedankt beiden!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 6 mei 2014 - 13:18
krissie

Krissie

van de roos " Stadt rome " heb ik een perk van 10 planten staan .
Laag zou ik die niet durven noemen , na het snoeien in Maart hebben die toch al takken van zo'n 80 à 100 cm .
Ze heeft wel mooi groen blad en is zeer ziekte resistend .
Bloeit tot laat in de herfst .
Ze heeft bijna alle internationale prijzen gewonnen .
Van de roos " Kent " heb ik ook een perk van 10 planten ( wit )
die blijft lager , zo'n 60 cm en is ook een herbloeier tot in de herfst .
Ook een mooie herbloeier en een 60 cm hoog is " The Fairy "
Ze zijn er in 't wit , rood , roze , en ik dacht zelfs in 't geel .

groetjes

Krissie
dinsdag 6 mei 2014 - 13:27
Roeliee

Roeliee

Ik bekijk zeker je voorstellen eens Krissie. Zou je er ook een idee van hebben tot hoe hoog ik zou mogen gaan qua rozen? Een vlinderstruik wordt wel tot 2m hoog, maar dan zitten al je bloemen vooral bovenaan. En zou het spijtig vinden deze mooie struik te verstoppen achter rozen. Kan de vlinderstruikjes natuurlijk wel zodanig snoeien dat hij ongeveer vanaf 1m boven de grond pas zijn nieuwe scheuten heeft, want daar komen toch de bloemen op dacht ik… Of is dit niet de ideale werking?

Groetjes
Roeliee
woensdag 7 mei 2014 - 11:12
Roeliee

Roeliee

Nog een vraagje. Als je nu, zoals in mijn geval, vooral vaste planten rondom je roos zet met een paarse tint. Kies je dan voor rozen in paarse kleuren, zoals "blue for you" of ga je net de hele andere kant op? Kies je dus voor dezelfde tinten of ga je voor een contrasterende roos?
donderdag 8 mei 2014 - 22:14
krissie

Krissie

ik persoonlijk zou dan kiezen voor witte rozen , en dan de kleur van de
vaste planten in een tint van de kleur van de vlinderstruik .
rekening houden dat de vaste plant niet hoger gaat komen dan de roos .
Hou ook rekening met voldoende afstand tussen de planten .
Jonge planten worden meestal te dicht op elkaar geplant , ze moeten kunnen uitstruiken .
vrijdag 9 mei 2014 - 18:40
Roeliee

Roeliee

Had hier inderdaad ook al gedacht aan een witte variant! Rozen zullen zo inderdaad best tot hun recht komen. Kunnen vaste planten die naast de roos zouden komen, dezelfde hoogte hebben? Of hou je ze beter allemaal lager?

Is er trouwens een aantal per oppervlakte dat je maximum mag plaatsen aan vaste planten? Of hangt dit gewoon af van plant tot plant?
zaterdag 10 mei 2014 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon