menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te laat met rozen snoeien

Ga naar meest recente reactie

LilianeM

LilianeM

Beste
Door het zachte weer moest alle tuinwerk wel supersnel gebeuren. Daarom ben ik er nog niet toe gekomen om de rozen te snoeien. Ik merk nu dat de klimroos Paul's Scarlet Climber en Mme. Alfred Carrière zelfs al bloemknoppen hebben gevormd. Kan ik nu nog tot snoeien overgaan?
Dat de rozen al in blad staan, wil niet zeggen dat je ze niet meer mag snoeien, maar wat als er al bloemknoppen werden gevormd?

Hartelijk dank voor jullie antwoord!

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga dus niet meer snoeien, en zie wel wat er van komt.Misschien dat ik hier en dar een tak zal wegnemen om de struiken in evenwicht te houden.
woensdag 2 april 2014 - 21:31
wilma*15

Wilma*15

Dit heb ik gevonden over de klimroos Paus's Scarler Climber.

Lentesnoei

De eigenlijk snoei van de struikroos gebeurt best bij het begin van de lente; maart, na de strengste vorst.

Snoeimethode:

Verwijder eerst alle dode bruine hout. Soms zit er in dit dode hout reeds een larve van een rups.

Let er op dat er rond de basis van de roos geen andere planten staan, bijvoorbeeld een bodembedekker. Zorg ervoor dat de oculatie vrij wordt gemaakt, zodat er zich later nieuwe scheuten vanuit de oculatie kunnen vormen.

Verwijder alle grondscheuten zo diep mogelijk; dit is wildopslag afkomstig van de wilde wortel.

Snoei de takken in tot op twee ogen. Snoei liefst op een oog naar buiten toe gericht. Verwijder alle zwakke, dunne takjes want deze geven toch zwakke, weinig of niet bloeiende scheuten.

Bij alsnog twijfel even bellen met iemand van www.derozenkring.be.
Dit is een rozenvereniging.

Succes ermee.
woensdag 2 april 2014 - 22:16
Wannus

Wannus

Hallo
Ik weet nog door omstandigheden dat ik ergens de struikrozen
eens een jaar niet gesnoeid heb . En toch zag ik veel rozen aan
de struiken . Alhoewel er in het najaar toch behoorlijk veel
dood hout aanwezig was .
woensdag 2 april 2014 - 22:21
wilma*15

Wilma*15

Hallo

Je bent niet verplicht om te snoeien!
Het is heus niet erg als je eens een jaartje niet snoeit.
Het is alleen dat ze dan mooier gaan bloeien.
Daarom snoeien we ze.
Maar ook op niet gesnoeide struiken komen er rozen te bloeien.

Enkele jaren geleden heb ik een roos gesnoeid die al zeker 10 jaar niet meer gesnoeid was, het enige verschil was dat er toen veel meer rozen erin kwamen dan voorheen.

Maar zorg wel dat de wilde takken wel weggesnoeid worden.
Die nemen immers veel voedsel van de roos zelf weg.

woensdag 2 april 2014 - 22:30
Bombycilla

Bombycilla

Het is alleen dat ze dan mooier gaan bloeien.
Daarom snoeien we ze.

Ze bloeien even mooi alleen lager en met minder maar grotere bloemen
Net als met Buddleya het is wat je zelf wil,niets moet en bijna alles kan
donderdag 3 april 2014 - 14:07
Polplastron

Polplastron

Rozen bloeien niet beter of mooier door het snoeien.
Door het snoeien kunnen we ze inderdaad, zoals Bombycilla al zei, lager houden (al is dat vaak dweilen met de kraan open!). Verder snoeien we om de roos jong te houden.

En bij rozen die gebruikt worden voor snijteelt of tentoonstellingen kan je door laag snoeien het vormen van lange rechte stelen bevorderen (niet bij klimrozen natuurlijk), maar voor tuinrozen is dit eigenlijk helemaal niet zo wenselijk.

Snoeien doe je dus 1) voor de vorm van de roos, 2) voor het verjongen en verder zijn er geen redenen.

Al de rest is nonsens, mythe en gezwam. Overigens snoei je best schuin, boven een bepaald aantal ogen, boven een blad met zoveel zijblaadjes en draag je best een roze tutu en doe je je snoeiwerk bij volle maan en vergeet ook je snoeischaar niet tussen elke snede in ontsmettingsmiddel te dopen! LOL
zaterdag 5 april 2014 - 21:33
LilianeM

LilianeM

Bedankt voor je leuke antwoord! Ben nu wel helemaal gerust gesteld.
Het komt wel goed.
zondag 6 april 2014 - 16:31
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 3? (beveiligingscontrole) *