menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Openbarsten stam en uiteindelijk afsterven fagus sylvatica

Ga naar meest recente reactie

HRM7801

HRM7801

In 2009 heb ik +/- 150m fagus sylvatica aangeplant en sindsdien moet ik elk jaar ongeveer 40 planten vervangen. Kenmerkend voor de planten die gaan uitvallen, is het openbarsten van de stam. Sommige planten overleven het wanneer ik ze insnoei tot onder de wonde. Wie kan mij helpen en zeggen wat ik moet doen? Zie ook foto in bijlage. Ik heb nog meer foto's van andere planten indien gewenst.
Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

dinsdag 1 april 2014 - 09:35
WiPe

WiPe

Te diep geplant. Door te diep planten slaan de planten slecht aan, sterven de wortels af wat resulteert in het (gedeeltelijk) afsterven van de stam.

Let er op dat de bovenste wortels maar net onder de grond zitten. Als de bovenste wortels vijf cm te diep zitten mag je al schade verwachten.
dinsdag 1 april 2014 - 10:29
HRM7801

HRM7801

Bovenste wortels zitten maar net onder de grond, zeker van de planten die zijn bijgezet. Planten die het hier al jaren goed doen, vertonen plots dezelfde verschijnselen: openbarsten van de stam, niet altijd vlak boven de grond, maar ook in het midden.
Type grond: magere droge zandgrond.
Nog een foto in bijlage.

Bloemen & Planten

dinsdag 1 april 2014 - 10:38
WiPe

WiPe

Bon, dan is dat dus waarschijnlijk niet de reden.
Voor alle duidelijkheid: dat openbarsten van de stam is waarschijnlijk eerder het gevolg van het afsterven van de wortels. Het lijkt mij eerder een symptoom van een probleem dan een probleem an sich. Dat de plant verder groeit nadat je het afgestorven gedeelte hebt weg geknipt bevestigt dat alleen maar.

Als je magere droge zandgrond hebt, zou het kunnen dat het probleem te maken heeft met watergebrek. Maar ook het gebruik van onvoldoende verteerd organisch materiaal (kompost) in de plantput zou een dergelijk beeld kunnen geven.
dinsdag 1 april 2014 - 11:27
HRM7801

HRM7801

Voordat ik de fagus heb geplant, heb ik compost ondergefreesd (compost van Ivarem). Tijdens het bijplanten vermeng ik de grond met gewone compost. Droogte zou kunnen, maar waarom sterven dan ook planten die dik zijn van stam en goed in blad staan?

Bloemen & Planten

dinsdag 1 april 2014 - 11:43
Bombycilla

Bombycilla

heeft er bij de buren iets langs ze rand gestaan,of hoe houdt je buurman die rand zo vrij van onkruid?
dinsdag 1 april 2014 - 11:49
WiPe

WiPe

Onvoldoende verteerde compost trekt zuurstof uit de bodem on na te verteren. Als je te verse compost gebruikt kan het dus gebeuren dat de planten last krijgen van zuurstofgebrek waardoor wortels van zowel jonge als oudere planten kunnen afsterven. Het is in dat geval beter om de compost gewoon bovenop de grond te leggen na het planten.

Maar hoe dan ook zou ik bij afstervende planten de plantdiepte toch nog eens controleren. dat duurt niet lang en het sluit meteen een van de belangrijkste redenen voor problemen met jonge aanplant uit.

En hoe zit het met de bemesting? Heb je de planten een stikstof bemesting gegeven? Dat kan ook een oorzaak van problemen zijn.
dinsdag 1 april 2014 - 12:08
HRM7801

HRM7801

Vorig jaar heb ik blauwe korrel over de gzaon gestrooid, maar meestal gebruik ik organische meststof voor de gazon en strooi ik dit gelijk tussen de haag. Welke meststoffen raden jullie aan (merk/soort)?
Zouden deze scheuren ook veroorzaakt kunnen worden door een schimmel (zgn sudden death)?
dinsdag 1 april 2014 - 17:13
WiPe

WiPe

Neen, dit is eerder gerelateerd aan wortelsterfte. Sudden Oak Death is, zoals de naam het zelf al zegt, snel en volledig afsterven. Er zijn wel schimmels die een min of meer gelijkaardig beeld geven, maar voor zover mij bekend komen die niet voor op beuk.
dinsdag 1 april 2014 - 17:42
HRM7801

HRM7801

Info van ander forum:

Voor meer informatie over deze aantasting (schijnt officieel beukenkanker te
heten, wordt veroorzaakt door de schimmel Nectria ditissima). Jullie mening?

Diepte aanplanting gechecked = ok.


woensdag 2 april 2014 - 11:56
Bombycilla

Bombycilla

Geen antwoord op mijn vragen?
woensdag 2 april 2014 - 12:30
HRM7801

HRM7801

Mijn perceel wordt voor de helft omgeven door een waterloop (die meestal droog staat). Deze rand houd ik zuiver door het onrkuid af te maaien met een bosmaaier (veel netels en braambessen). De waterloop ligt +/- 1m80 lager dan mijn perceel.
woensdag 2 april 2014 - 12:43
WiPe

WiPe

Nectria is een zwakteparasiet; dat impliceert dat de planten verzwakt zijn door ene of andere redenen en dat Nectria dan kans ziet om de planten aan te tasten. Als je hier effectief te maken hebt met Nectria dan moet je je afvragen hoe dat kan.
woensdag 2 april 2014 - 14:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon