menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia opgepot maar ik zie nog niks

Ga naar meest recente reactie

brammeke

Brammeke

Twee weken geleden ook dahlia opgepot. Neus van de bol iets boven de grond. 1 knol staat binnen in de woonkamer voor het raam en de andere bollen staan iets donkerder nabij een klein raampje. Ik heb ze vochtig gehouden, maar ik zie nog niks gebeuren. Ik hoop dat ze niet gaan rotten.
Iemand suggesties om ze te laten schieten of moet ik geduld hebben ?
woensdag 26 februari 2014 - 21:02
zuurtje

Zuurtje

zolang je nog niets ziet, niet vochtig houden, voedsel haalt hij uit de bol, geduld is een schone zaak
woensdag 26 februari 2014 - 21:24
brammeke

Brammeke

dan zal ik hem geen water meer geven thé voor de tip.
woensdag 26 februari 2014 - 21:29
svoffel

Svoffel

Voila, dat wou ik ook juist weten of ik reeds een beetje water moest geven of niet.

Ik heb ze gisteren in een pot gezet, met ongeveer 4cm aarde boven de knol.
Ook gelezen dat je ze best direct kon bij mesten, maar dat lijkt me precies wat overdreven vermits in goede potgrond staan en daar zit toch voedsel in voor enkele weken.

Zou ze dit jaar op het terras in hun pot willen laten staan. De potten zijn groot genoeg en met regelmatig extra voeding moet dat lukken.

Heeft iemand nog een tip hiervoor?

groetjes



donderdag 27 februari 2014 - 09:01
Rowie

Rowie

Dahlia's zijn veelvraten, regelmatig mesten is een must, ik dek zelf bij oppotten af met een laagje pure compost en voeg gedurende het seizoen regelmatig organische mest toe. Lage dahlia's in pot gaat prima, hoge dahlia's hebben een steuntje nodig, worden makkelijk topzwaar en waaien om, dus dan een extra grote en zware pot gebruiken. succes
donderdag 27 februari 2014 - 13:11
erice

Erice

Mijn dahlia's stonden altijd opzij van mijn vijver en dat is toch wel een honderd meter weg dus heb ik het afgelopen jaar mijn dahlia's ook voor het eerst in grote potten gezet en tot mijn verbazing ging dat uitstekend.Ik zet ze wel in een speciale aarde, laagjes van potgrond, compost (van de hoop) en een jaar oude paardenmest en steeds zo laagjes opbouwen.
Ik ga ze pas water geven zodra ze boven de grond komen en elke 14 dagen krijgen ze gedroogde koemestkorrels. En heel erg opletten gedurende de zomer dat ze genoeg water krijgen ( maar dat geldt voor alle potplanten).
Mijn hoogste dahlia's waren ongeveer 120 cm hoog geworden en ik had er wat tomatenstokken tussengezet en opgebonden....Die stokken zag je toch niet door al het blad.
Maar mijn terras was heel kleurig. Dit jaar gaan ze weer in potten en nog een aantal andere zomerplanten ook.....
donderdag 27 februari 2014 - 14:03
svoffel

Svoffel

Dank je wel Rowie,

Ja ik heb lage en brede potten gekocht, 45x45
Spijtig genoeg heb ik geen compost maar ik ga er dan wel voor zorgen dat ze genoeg te eten krijgen.
Ga al organische meststof bijgeven en extra gele korrels die de voeding geleidelijk afgeven.

Ik heb er opgelet om niet van die hele grote te kopen.
Dahlia Nuit d'Ete
Dahlia Tam Tam
Dahlia Rip City
Dahlia Oxford
Dahlia Edge of Gold

Verleden jaar heb ik ze in de volle grond gezet, maar dat is wat tegen gevallen. Door de late vorst hier waren ze bevroren. Ze zijn weer terug uitgelopen, maar ja, heel laat enkele bloemen. Behalve de Oxford , die heeft het wel goed gedaan.

Om ze steun te geven ga ik in de hoeken van de pot een stok steken en daartussen een stuk metaal draad, schapendraad zeggen ze hier. Op het terras staan ze iets meer uit de wind.

De knollen zagen er nog goed uit, helemaal niet uitgedroogd denk daarom dat het dit jaar beter zal lukken. Het is nu het 2de jaar dat ik de knollen heb en ze zijn toch groter geworden.

Kijk er al naar uit naar die bloemen, deze foto's zijn van verleden jaar. Van die ene heb ik geen naam, eerste foto, gekregen van een buurvrouw. T'is ook iets plezant.
groetjes

Bloemen & Planten

donderdag 27 februari 2014 - 14:21
svoffel

Svoffel

Deze is de Nuit D'été

Bloemen & Planten

donderdag 27 februari 2014 - 14:23
svoffel

Svoffel

Deze is Rip City

Bloemen & Planten

donderdag 27 februari 2014 - 14:25
brammeke

Brammeke

Ik had dit bericht vroeger moeten posten. Mijn dahlia op de vensterbank is uitgelopen .
Ik heb er nu een tweede grote pot op de vensterbank gezet 'Romeo'. Ik ga deze combineren met Eucomis (de donkerbladige).
Ik heb ongeveer 12 knollen opgepot. Ik weet het, ik heb een kleine tuin en ieder jaar offer ik meer en meer gazon op, maar ik kan het niet laten.
donderdag 27 februari 2014 - 18:04
erice

Erice

Mooi die donkere kleur dahlia's.....
donderdag 27 februari 2014 - 18:49
svoffel

Svoffel

Ja Erice, ik heb er ook een zwak voor.

Brammeke, dat zijn er heel wat 12 knollen, kun je dan nog binnen

Veel plezier ermee.


Groetjes
donderdag 27 februari 2014 - 19:10
brammeke

Brammeke

Het lukt nog aardig. Ik zet vele planten in potten. Ik kweek ook nog fuchsia's en ook veel vaste planten. Het leukste vind ik het vermeerderen van planten en bloembollen.
donderdag 27 februari 2014 - 19:26
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb 10 dagen geleden enkele dahlia's opgepot met de neuzen boven de grond.
Ze staan op een radiator van de verwarming en nu zie ik enkele kleine witte stipjes die de scheuten gaan vormen.
Ik geef die toch af en toe wat water want scheutvorming betekent ook nieuwe wortels en die hebben vocht nodig.
Vraagsteller hoeft dus niet te wanhopen
Op de foto Alpen Pauline
Leo

Bloemen & Planten

donderdag 27 februari 2014 - 23:20
svoffel

Svoffel

Tuinman, dat is ook een beauty onze Pauline

Ik lees ook bij Bram dat neuzen boven de grond zitten, die van mij staan dus te diep.
Ga dat seffens aanpassen.

Vermits die van mij niet op een verwarming staat zal het wel even duren voor ze van start gaan. Dat is geen probleem, ze moeten tot eind mei binnen blijven deze keer. Ga niks riskeren in verband met de nachtvorst.

Dat vermeerderen is heel plezant, je moet er wel de nodige plaats voor hebben.

Vandaag is het hier maar koud, 2 graden met een grijze hemel waar elk ogenblik natte sneeuw gaat uitvallen.
We zijn een beetje verwend geweest de laatste maand.

groetjes
vrijdag 28 februari 2014 - 08:45
deHaan

DeHaan

Ik heb de dahlia,s de hele winter in de grond laten zitten en ze van de week eruit gehaald, want er moest geploegd worden.
vrijdag 28 februari 2014 - 08:45
svoffel

Svoffel

Hihi, de Haan, dan heb je ze uiteindelijk er toch moeten uithalen, al is het maar voor even.

In mijn vorige tuin liet ik ze ook staan, dekte ze een beetje af en ze kwamen trouw terug.
Maar hier en met de 3 vorige winters zou er niks van komen.
vrijdag 28 februari 2014 - 12:31
Jonas8500

Jonas8500

Heel mooi die Nuit D'été, ik heb die ook, vorig jaar niet heel erg overtuigend gebloeid in vergelijking met sommige andere soorten, maar ik had net de knol gesplitst dus dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn.

Dit jaar hopelijk iets meer bloemen

Ik wacht nog enkele weken alvorens ik begin met dahlia's voortrekken... Als ik me zelf nog kan inhouden tenminste

dinsdag 4 maart 2014 - 08:16
svoffel

Svoffel

@Jonas,

Ja die is heel mooi, die kleur. De andere Rip City is ook heel mooi, andere structuur maar bijna dezelfde kleur.

Ga ze dit jaar veel meer voedsel geven dan vorige jaren, dat zal zeker helpen.

Ben curieus hoelang je nog gaat wachten met de start.


dinsdag 4 maart 2014 - 09:15
erice

Erice

Het is geen noodzaak om ze op te potten. Ik doe het dit jaar ook niet.
Ik heb twee dozen vol knollen staan in de kelder en zolang ze er goed uitzien en niet gaan uitlopen laat ik ze lekker liggen.
Ik zet ze meteen in enorme potten en meteen in de juiste aarde en dan zijn ze snel genoeg boven de grond en in bloei.....
dinsdag 4 maart 2014 - 10:42
svoffel

Svoffel

Ja Erice,

Maar ik doe het omdat hier nog zo laat nachtvorst is. Tegen dat ze dan eindelijk aan de waggel komen is het erg laat.

Die aan zee zet ik ook direct in de volle grond.
Ga seffens wat surfen op het net en Dahlia's bekijken, het zijn toch zo prachtige bloemen, kan ik alvast beginnen met dromen.

dinsdag 4 maart 2014 - 12:38
Tuinman65

Tuinman65

Ik weet niet of je de site kent maar kijk eens op www. dahlienet en dan klikken op dahlienverzeichnis.
Dan krijg je er een massa te te zien.
Leo
dinsdag 4 maart 2014 - 15:28
svoffel

Svoffel

Merciekes Tuinman


Daar ga ik me mee kunnen bezig houden

groetjes
woensdag 5 maart 2014 - 11:11
Jonas8500

Jonas8500

Door de opkomst van het mooie weer heb ik 2 weken geleden ook alles in potten gezet...

Ondertussen zitten er al enkele serieuze scheuten tussen!

Mijn Nuit d'été's doen het alvast uitstekend!

Bloemen & Planten

maandag 24 maart 2014 - 10:28
svoffel

Svoffel

Jonas,

Dat zijn er veel potjes, zijn dat allemaal verschillende Dahlia's?
Je ziet inderdaad al enkele mooie scheuten.

Bij mij zijn er ook 3 al mooi vertrokken, de laatste is ook Nuit d'Ete, we gaan dus prachtige nachten tegemoet deze zomer. De donkere (midden) is Oxford.

groetjes

Bloemen & Planten

maandag 24 maart 2014 - 16:50
erice

Erice

Mijn vingers gaan wel jeuken als ik al die potjes zie met uitlopende dahlia's..... maar ik heb nog zo veel te doen...wat belangrijker is miomenteel ...dus niet naar kijken.... eerst die andere klusjes.....

maandag 24 maart 2014 - 17:01
svoffel

Svoffel

Hihihi Erice, zal moeilijk zijn voor jou, maar ja, eerst wat echt nodig is en niet teveel ineens he

groetjes

Simone
maandag 24 maart 2014 - 17:50
erice

Erice

Nee, ik moet dit jaar echt schiften wat wel en wat niet en prioritieten stellen... moeilijk.... maar (ff off topic haha) het zit NOG steeds niet 100% aan elkaar dus ik ben heel voorzichtig... de pijn houdt me ook wel tegen... maar als ik dan hoor en zie op de foto's wat er allemaal omgaat.....moet ik mij echt beheersen......

Maar die kleuren zijn zo schitterend van veel dahlia's en ik geniet NU al van de voorpret.....en verwachting.... van WAT er komen gaat....

Ik weet welke kleuren ik heb... de meesten zijn geel en roze en oranje, niet van die hele mooie "sterke" kleuren....komt later nog wel.....

maandag 24 maart 2014 - 18:26
svoffel

Svoffel

Ja, jij moet echt opletten en op je tanden bijten. Maar goed, je kan altijd hier genieten van het moois.

Ik heb enkel deze donkere kleuren, ben er dol op

Zo vandaag en morgen gaan we op zwier met mijn beste vriendin, zal weer super de super zijn.

groetjes en geniet van de zon
dinsdag 25 maart 2014 - 08:10
Jonas8500

Jonas8500

Ja al die potten zijn dahlia's, in totaal heb ik een 60 tal knollen, waarvan de helft al een mooie scheut heeft...

Dit zijn de koplopers

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 25 maart 2014 - 09:06
erice

Erice

Dat ziet er gezond uit
dinsdag 25 maart 2014 - 16:42
svoffel

Svoffel

Wat een weelde aan bloemen zal dat worden

woensdag 26 maart 2014 - 16:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon