menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia heeft nu al blad wanneer verplaatsen

Ga naar meest recente reactie

maille210

Maille210

Hallo,

Een van mijne hortensia's heeft nu, eind januari, al kleine bladjes aangemaakt. Het is een heel zachte winter en heel vaak temperaturen van 10 en meer graden. Het wordt hier in Frankrijk waar ik woon ook zeker geen noemenswaardige vorst meer verwacht.
Wanneer kan ik mijne hortensia's verplaatsen? Op internet wordt aangeraden dat een hortensia verplaatst moet worden voordat er blad komt zo in maart of april.
Omdat een van mijne hortensia`s dus nu al in blad komt vraag ik me af wanneer is de beste moment te verplaatsen? Moet ik nog wachten of liever nu verplaatsen!
Weet dat iemand?
donderdag 30 januari 2014 - 19:27
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik meen dat je nu kunt verplaatsen, zolang het niet vriest.
Denk er wel aan om in het plantgat Hortensia-grond ( deze kun je in tuincentrums kopen) doet.
Dit is zure grond wat Hortensia's nodig hebben.
Veel succes ermee.

groeten Lilyboskat5.
donderdag 30 januari 2014 - 19:34
Anneloes

Anneloes

je kan de gok nemen. maar als er nog een strenge vorst periode aankomt raak je de plant mogelijk kwijt.
donderdag 30 januari 2014 - 20:10
Bombycilla

Bombycilla

Als je blauwe hortensia's wil moet de grond wat zuurder zijn .wil je rose dan moet je die grond niet kopen
donderdag 30 januari 2014 - 20:19
lucenkathleen

Lucenkathleen

Er wordt precies geen vorst verwacht de volgende dagen. Dus ideaal om te verplanten! Misschien wat turf in het plantgat mengen.
donderdag 30 januari 2014 - 20:24
maille210

Maille210

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Aangezien de hortensia met blad nu al de hele winter buiten in een grote pot staat, dat was ik vergeten te schrijven, gaan bij het verplanten geen wortels kapot.
Als ik dan nu nog wacht met het verplanten kan ik later mss ook nog wat bloei krijgen.
Als ik nu verplant en het komt voor een of twee dagen 1of3 graden minus dan zou stro op de grond en een vlies over de plant ook goed zijn, of zie ik dat verkeerd?
donderdag 30 januari 2014 - 20:28
Bombycilla

Bombycilla

In een pot hebben ze altijd meer last van de vorst dus planten maar!
donderdag 30 januari 2014 - 20:29
deHaan

DeHaan

Gewoon verplanten, na het planten mag het rustig vriezen, geen probleem.
Je hoeft niet af te dekken.
Als de grond bevroren is, kan je beter niet planten.
1 je komt de grond niet of nauwelijks in
2 er kan bevroren grond bij de wortels komen
donderdag 30 januari 2014 - 20:32
lucenkathleen

Lucenkathleen

Als hij nu in een pot staat moest je al bezig zijn of ten laatste morgenvroeg !!! De plant zal zich bevrijd voelen als hij uit de pot mag.
donderdag 30 januari 2014 - 20:36
Tuinman65

Tuinman65

Ik maak me meer zorgen om het feit dat de bloembotten van hortensia's al volop aan het zwellen zijn.
Hopelijk komt er geen strenge vorst meer want dan wordt het voor de zoveelste keer weer niks.
Leo
donderdag 30 januari 2014 - 23:12
maille210

Maille210

Bedankt voor jullie hulp en suggesties.
Heb vandaag twee van mijn hortensias ingeplant.
Heb er nu een goed gevoel daarbij.
Het blijft hier 10 graden overdag en s`nachts vriest het hier normaal niet of heel weinig en kort. Alleen de laatsten twee winter waren koud en zelf sneeuw.
maandag 3 februari 2014 - 18:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon