menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde akelei

Ga naar meest recente reactie

Tuinboertje

Tuinboertje

Goedendag,

Deze zomer (22-06) heb ik in een aantal zaaipotjes Wilde Akelei (Aquilegia Vulgaris) gezaaid maar er komt helemaal niets op. Wat doe ik verkeerd ?
Heb begrepen dat ze zeer langzaam ontkiemen en ze het beste koud in de zaaipotjes moeten worden weggezet. Is dat waar ? Ik heb dat met een aantal zaaiingen gedaan maar ook daar komt niets van op.

Ik heb nog enkele zaden overgehouden en zou graag jullie advies willen vernemen hoe ik het opkweken van deze mooie bloem nu wel tot een succes zou kunnen maken.

Vriendelijke tuingroet,
Wouter alias Tuinboertje
donderdag 12 december 2013 - 17:08
RdB

RdB

Heb je het zaad zelf geoogst? En heb je het een koude behandeling gegeven? Zonder kou geen kieming.

Ruud
donderdag 12 december 2013 - 20:34
Tuinprins

Tuinprins

Zoals Ruud al heeft gezegd heeft het zaad een koude behandeling van enkele weken tot 2 maanden nodig alvorens het ontkiemt. Zaaisel heel de winter buiten laten staan. Aan het eind van de winter/begin voorjaar, als de temperaturen gaan stijgen, zullen dan de eerste zaden ontkiemen.

Beste resultaten worden geboekt met vers zaad. Oud zaad (meer dan 1 jaar oud) geeft vaak matige resultaten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 december 2013 - 21:32
kurt

Kurt

Het zijn koudekiemers wat wil zeggen dat er minstens 3 weken vorst overheen moet gaan zodat de zaden weten dat het winter is (kan je ook simuleren door ze in een plastiekzakje enkele weken in het diepvriesvak te steken). Laat je ze buiten staan, dan kun je er best een glasplaatje overheen leggen zodat ze in het voorjaar sneller worden gewekt en de vogels er niet bij kunnen. Deze zouden wel eens durven in het zaaikistje te krabben naar vers groen.

Mvg,
Kurt
donderdag 12 december 2013 - 22:43
Tuinboertje

Tuinboertje

Dank voor jullie adviezen.
Heb ik het destijds dus verkeerd begrepen door ze al in te zaaien en dan koud in de koelkast te zetten, ook niet in de vriezer gezet.
Ik ga de zaden, die ik dit jaar lente heb gekocht, in het originele zakje 3 weken in de vriezer leggen.

Wat is de beste tijd van het jaar om ze dan daadwerkelijk in stekpotjes te zaaien zodat als ze opgekomen zijn ze meteen buiten uit te planten ?

Dus niet dat ze straks te vroeg opkomen en ik ze nog niet buiten kan uitzetten. Hoe snel kunnen ze groeien ? Voor jullie info, we hebben ook een kas dus wellicht zou dat een goede overbrugging naar buiten kunnen zijn.

Met vr. groet,
Tuinboertje.
zaterdag 14 december 2013 - 11:32
Tuinprins

Tuinprins

Zaden NOOIT in de vriezer leggen maar in de koelkast bij 5 graden Celsius.

!!! De zaden in het zakje in de koelkast leggen werkt NIET. De zaden moeten "vochtig gestratificeerd" ("cold and moist stratification") worden. De beste en meest gemakkelijke methode is de zaden te zaaien en het zaaisel heel de winter buiten te laten staan. Matige en zelfs strenge vorst is niet nadelig voor de zaden. Zorg wel dat je zaaigrond hebt met een goed drainerend vermogen en dat er voldoende gaten zitten in de pot waarin je zaait. Zoals hierboven al gezegd oppassen dat vogels en andere dieren niet bij het zaaisel kunnen komen.

Als alternatief kun je de zaden samen met licht vochtige zaaigrond in een ziplock zakje in de koelkast leggen voor 1 à 2 maanden en dan de zaden uitzaaien. Probleem is echter dat Akelei kleine zwarte zaden heeft en het is lastig als je die in de zaaigrond moet gaan zoeken. Direct in een pot zaaien en buiten neerzetten heeft mijn voorkeur.

Jouw zaden zou ik nu gewoon buiten zetten. Ze krijgen de komende maanden voldoende kou om de kiemrust te doorbreken.


Akelei zaait zich vaak overvloedig uit. Zaad is meestal rijp in juli/augustus. Soms ontkiemt dit zaad al in augustus/september/oktober (dus zonder koudeperiode). In 2012, toen we een zeer vochtige zomer hadden, kiemde bij mij het zaad al na een paar weken. Dit jaar, met een zeer droge zomer, heb ik geen zaailingen gezien. Hieruit maak ik op dat als het zaad ZEER VERS is en de OMSTANDIGHEDEN gunstig zijn het zaad geen koudeperiode nodig heeft om te ontkiemen (althans voor de soort die ik heb staan).

Akelei behoort tot de ranonkelfamilie (Ranunculaceae). Hiervan weten we dat dit zaad het beste kiemt als het vers wordt gezaaid. Zaaien als het zaad rijp is heeft de voorkeur. Als je zaad van akeleien koopt moet je er voor zorgen dat het niet al te oud is want oud zaad ontkiemt vaak matig tot slecht.

Meestal bloeit akelei in het tweede jaar na het zaaien maar soms heb je planten die na een jaar al bloeien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 december 2013 - 10:43
Tuinboertje

Tuinboertje

Beste tuinprins,

Dank voor deze zeer uitgebreide uitleg.
Ik ga vandaag nog de zaden in een pot zaaien zoals jij aangeeft en dan maar afwachten wat er komen gaat.

Tuinboertje.
zondag 15 december 2013 - 12:12
leerling

Leerling

Zo te lezen hebben we al veel geluk gehad.

In onze vorige tuin heb ik gewoon jonge akeleiplantjes die in het wild bloeiden gezet, en die hebben zich elk jaar vrolijk verder gezaaid.

Toen we verhuisden (eind 2012), hebben we een plantje meegenomen en dat schijnt het hier ook goed te doen. Benieuwd of we daar zaailinkjes van gaan hebben.
donderdag 16 januari 2014 - 00:13
Tuinboertje

Tuinboertje

Welke akelei heb jij in de tuin staan ? Zoals je kan zien in mijn tuin (digituin)heb ik gelukkig ook prachtig mooie akelei staan (geel, wit & donker). Nu nog de kleur blauw van de wilde akelei en de akelei black current ice die ik getimed dinsdagavond heb gezaaid en in de tuin gezet omdat er eindelijk een koude periode aankwam, zucht. Zie foto. Onlangs een heleboel van die gaaskappen gekocht ter bescherming tegen de vogels maar wel in de open lucht, ook voor de regen en hopelijk ook tegen slakken. Heb al geluk gehad want gisteren tippelden er vinkjes, koolmeesjes en zelfs putters omheen ... En nu maar hopen dat de temperatuur niet te veel boven de 5 graden uit komt.

Is dit wel het geval moet ik de zaaiingen dan toch maar in de koelkast zetten of de gok maar nemen en ze in de tuin laten staan ? Het is allemaal net nieuw zaad dus het moet nu lukken en ik moet vooral veel geduld hebben, ik weet het.

Tuinboertje

Bloemen & Planten

vrijdag 31 januari 2014 - 14:17
leerling

Leerling

Dag Tuinboertje Wouter,

In onze vorige tuin stond de wilde akelei beschud en met uitzondering van die paar jaren dat het echt serieus gevroren heeft, denk ik niet dat de zaden vorst gevoeld hebben. Nochtans hadden we elk jaar een boel nieuwe plantjes.

Ik denk dat de tuinprins gelijk heeft en dat het vooral belangrijk is om met vers zaaigoed te werken. (In ons geval dus gewoon het gevallen zaad dat spontaan ontkiemd is.)

Hier heeft een meegebracht plantje mooi gebloemd. Ik ben benieuwd of dat zich ook weer succesvol uitgezaaid heeft.

Maar om jouw akelei alle kansen te geven: je hebt zo te zien 7 potjes gezaaid. Je zou een deel ervan in de koelkast kunnen plaatsen en de rest gewoon buiten kunnen laten staan. Al denk ik niet dat het veel zal maken. Zo te zien geeft je thermometer zo ook al een koelkasttemperatuur aan.



zaterdag 1 februari 2014 - 00:27
Tuinboertje

Tuinboertje

Hoi,

Heb inderdaad een deel in de koelkast gezet en de rest buiten gehouden.
Ik zie in beide gevallen nog niets opkomen.

Moet ik nu wachten totdat de zaaiingen die ik in de koelkast heb staan boven de zaaigrond uit komen of kan ik nu, na deze koelperiode van meer dan een maand, die zaaiingen ook buiten gaan zetten en het dan daar waarschijnlijk zal gaan opkomen ?

Tuinboertje.
vrijdag 18 april 2014 - 09:59
leerling

Leerling

Daarnet even gaan kijken. De eerste spontane zaailingen zijn bij ons al uitgekomen...
zaterdag 19 april 2014 - 02:13
Tuinboertje

Tuinboertje

Da's mooi !

Buiten heb ik ook zaaiingen staan en daar komt ook iets op maar kan nog niet goed zien of het daadwerkelijk de akelei is.

Mijn vraag is eigenlijk meer: Ik kan in de potjes die in de koelkast staan niet zien of dat zaad al ontkiemt is en of ik ze voor evt. verdere ontkieming nu buiten kan / moet zetten ?

TB
zaterdag 19 april 2014 - 08:32
leerling

Leerling

Als de planten buiten al ontkiemd zijn, heeft het m.i. weinig zin om de potjes nog in de koelkast te laten.
zondag 20 april 2014 - 01:24
Tuinboertje

Tuinboertje

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar de potjes die in de koelkast staan hebben helemaal nog niet buiten gestaan.
Ik ben verschillende manieren aan het uit te proberen, beetje experimenteren.

Heb dus nu een aantal zaaipotjes buiten staan en een andere hoeveelheid potjes in de koelkast.

Mijn vraag is dus wat betreft de zaaiingen in de koelkast: Moet ik wachten met het naar buiten brengen van deze zaaiingen totdat ik zie dat de ontkiemingen boven de grond uitkomen ? Of komen die zaaiingen sowieso niet boven de grond uit in de koelkast en moet ik ze nu, na een ruime maand in de koelkast, maar gewoon buiten zetten ook al weet ik niet (kan ik dus niet zien) dat de zaaiingen in de koelkast reeds ontkiemt zijn ?

Ik hoop dat ik zo wel duidelijk ben geweest.

TB
maandag 21 april 2014 - 10:06
leerling

Leerling

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar een koelkast is meestal donker en heeft een vrij constante temperatuur van ongeveer 4 graden. Ik denk niet dat zaden in die omstandigheden gaan ontkiemen.

Ik denk dat de aanbeveling om de zaden in de koelkast te zetten bedoeld was om een koude stratificatie toe te passen. Op bv. http://www.zaaisite.nl/html/winterzaaien.htm vind je daar meer info over.
maandag 21 april 2014 - 21:41
Tuinboertje

Tuinboertje

Ik heb nu een deel uit de koelkast gehaald en in de warme kas gezet. Ben benieuwd of ze nu gaan ontkiemen. Heb het koude stratificatie verhaal gelezen en het is me nu nog duidelijker geworden, dank !

TB
zondag 27 april 2014 - 11:06
Tuinboertje

Tuinboertje

Het lijkt er op dat de wilde akelei die nu al bijna een jaar in dezelfde potgrond staat en inmiddels zo'n 5 cm hoog is een beetje zijn kracht lijkt te verliezen, de blaadjes verwelken iets. Is het verstandig hem nu over te zetten in een pot met verse potgrond of hem al in de volle grond te zetten zodat ie meer voedingsstoffen op kan gaan nemen ? Of zou ik meer water moeten gaan geven, verder niets doen en dan maar afwachten ?

Bloemen & Planten

zaterdag 3 mei 2014 - 10:48
renate67

Renate67

snel in de tuin uitplanten. Als ze al een jaar geleden opgekomen zijn, hadden ze inmiddels veel groter moeten zijn en nu knoppen of bloemen moeten hebben.
Als je nu uitplant zal je plant verder groeien en heb je volgend jaar bloemen.
Akelei is een vaste plant, dus je kan er meerdere jaren plezier van hebben.

zaterdag 3 mei 2014 - 18:08
renate67

Renate67

Als ik nog eens lees dan zijn de plantjes nog niet zo lang boven de grond.
Als je ruimte hebt waar plantjes van 5cm niet overwoekerd worden dan is uitplanten in volle grond toch de beste oplossing.
Als overwoekeren wel dreigt dan zou ik in verse potgrond overzetten
zaterdag 3 mei 2014 - 18:13
Tuinboertje

Tuinboertje

Hoi,

Gisteren kom ik thuis, loop langs mijn gepote plantjes hoe het ze vergaat en ik zie ineens een prachtige bloem. Ik wist dat er nog een akelei plant in de tuin stond waarvan ik nog niet wist welke het zou worden. Ik ben nu 2 jaar bezig om de wilde akelei te kweken en nu staat hij ineens spontaan in de tuin .... of toch niet ?

Ik dacht dat de wilde akelei een blauwe bloem zou voortbrengen maar deze is diep paars. Is dit eigenlijk wel de Aquilegia Vulgaris of een variant er op ?

Overigens gaan mijn wilde akelei zaaiingen de goede kant op maar de natuur heeft mij blijkbaar ingehaald of toch niet ? Ik ben benieuwd naar jullie mening !

TB

Bloemen & Planten

donderdag 22 mei 2014 - 23:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon