menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zadenmengsel voor Bijen en vlinders

Bestl

Bestl

Wij hebben een stukje tuin van zo'n 15 m2 waar we graag een bij- en vlindervriendelijke tuin van willen maken. Vereiste is eigenlijk wel dat het gemakkelijk in onderhoud is.
Nu dacht ik aan een bloemenmengsel speciaal voor bijen en vlinders. Iemand van jullie daar ervaring mee? Is dit gemakkelijk in onderhoud of heb je daar juist veel werk aan? Het is niet erg als we het na een paar jaar weer opnieuw moeten inzaaien.
dinsdag 8 oktober 2013 - 14:57
leerling

Leerling

Volgens de info op dergelijke pakjes zou het neerkomen op het stuk tuin onkruidvrij maken en dan zaaien. En dan een of twee keer per jaar maaien en het maaisel afvoeren om de grond arm te houden. Er bestaan verschillende mengsels (kijk maar op de webwinkel van tuinadvies.be) en een tijdje geleden vond ik er in een tuincentrum zelfs voor verschillende types grond.

Het stuk tuin moet wel voldoende zon krijgen.
'k Heb jaren geleden, voor er van die bloemenweidemengsels waren, zelf zaden van wilde planten verzameld en die uitgestrooid in ons toenmalig voortuintje, maar dat was geen succes, omdat er te weinig zon bij kon. De planten groeiden wel, maar er zat veel mos tussen en alles groeide dun en hoog richting licht. 't Zag er vooral verwaarloosd uit.

Sedertdien hou ik het vooral bij vaste planten en dan steek ik graag mijn licht op bij vivara.be (of vivara.nl). Voor een deeltje concurrent van de tuinadvies webwinkel (sorry, Kurt) en niet echt goedkoop, maar je steunt er ook natuurprojecten mee. En je kan daar natuurlijk ook gewoon inspiratie opdoen.
Wat ik ook leuk vind is gewoon een tuincentrum bezoeken en daar kijken op welke planten bijen zitten.

Maar ondertussen zijn we dus verhuisd. Voor het huis ligt een gracht en tussen de gracht en de straat is er nog een stukje grond dat blaakt in de zon. Er bestaan al jaren plannen om de straat opnieuw aan te leggen tot tegen de gracht, dus veel investeren wil ik daar niet. Misschien dek ik deze herfst een deel af met karton en compost om dan volgend voorjaar zelf eens te zien wat zo'n bloemenmengsel geeft.
woensdag 9 oktober 2013 - 00:29
Bestl

Bestl

Bedankt voor je reactie!

Het is wel een stukje met veel zon gedurende de dag. Dus misschien dan toch het proberen waard.
Ik ben heel benieuwd! Als het niets is gaan we toch maar voor vaste planten inderdaad.
woensdag 9 oktober 2013 - 10:57
furor

Furor

normaal zijn de meeste van die planten ook meerjarig.

Vergeet niet dat als je enkel zaait, er even vlug 'onkruid' gaat tussen groeien. Als je dat niet wilt zal je toch systematisch wat moeten wieden.
Afvoeren en maaien kan, maar hoeft niet. Dan ga je over op een bloemenweide, maar naar mijn ervaring kan je dan gewoon beter een ander mengsel zaaien, omdat veel van die vlinder -en bijenplanten nogal groot worden en langdurig bloeien, zeker als het een mengsel van de provincie is: honingklaver, slangenkruid, groot kaasjeskruid, ... en niet echte graslandplanten zijn maar al eerder wat 'ruigte'. voornoemde planten staan bij mij nog altijd in bloei, zeker aan te raden, maar zou ze eerder als achterste rij in een border gebruiken (of als dat inderdaad jouw bedoeling is, een vlinderweide, dan kan je wel alles door elkaar laten staan, maar dan zou ik niet maaien tijdens het seizoen. Eventueel zaad kan in de winter door vogels gegeten worden, stengels kunnen gebruikt worden door insecten om te overwinteren: ik maai dus in het voorjaar ...)

Aanraders voor bijen en vlinders:
slangenkruid
groot kaasjeskruid
honingklaver
rolklaver
herik
komkommerkruid
veldsalie/gewone salie
marjolein/oregano
tijm
munt
kaardebol
boekweit
venkel
...

bramen, framboos, klimop, sporkehout, ... ook erg interessant.

En als je echt iets voor vlinders wilt doen heb je ook waardplanten nodig ... (brandnetel, look-zonder-look, sporkehout, rolklaver, grassen)

kijk ook eens naar de mengsels bij ecoflora

en het topic over mijn tuin: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=44515
woensdag 9 oktober 2013 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon