menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eupatorium maculatum Riesenschirm

Ga naar meest recente reactie

marne10

Marne10

De plant wordt enorm groot en hoog en woekerd. Wat moet ik doen.Deze vraag is gesteld vanop Eupatorium maculatum Riesenschirm.
donderdag 12 september 2013 - 11:11
RdB

RdB

Kleinere soort aanschaffen,

Ruud
donderdag 12 september 2013 - 11:46
Polplastron

Polplastron

Inderdaad. Want snoeien helpt niet bij deze planten. Als je planten aanschaft, let je best op de uiteindelijke hoogte. Best zoek je die op in een goed plantenboek of op het net want de labels die er in de tuincentra bijstaan onderschatten nogal vaak de uiteindelijke hoogte. Bij vaste planten kan je de hoogte niet aanpassen, bij struiken en bomen gaat dat ten dele wel, maar meestal is het ook daar niet echt aan te raden.

Eupatorium cannabinum blijft mij lager en als ik me niet vergis E.rugosum ook.

Groeten,

Pol
donderdag 12 september 2013 - 14:04
marne10

Marne10

Bedankt , ik zal eens informeren bij de kweker. Wel zonde van de planten die ik er uit moet halen.Maar zo kan het ook niet het verstoord te tuin.
donderdag 12 september 2013 - 14:29
Polplastron

Polplastron

Kan je ze niet ergens achteraan in de border zetten op een andere plek? Het zijn immers wel heel mooie planten en de vlinders, bijen en hommels vinden ze ook fantastisch!

Groeten,

Pol
donderdag 12 september 2013 - 14:51
marne10

Marne10

Ze staan nu al achter in de border en verder achter in de tuin is teveel schaduw denk ik. Maar ik zou het kunnen proberen.
donderdag 12 september 2013 - 16:57
Polplastron

Polplastron

Ze kunnen best wel wat schaduw verdragen hoor; hier staan ze ook niet op een optimaal plekje, maar ze groeien en bloeien toch ieder jaar weer ...
donderdag 12 september 2013 - 17:54
Tuinprins

Tuinprins

Als je planten aanschaft, let je best op de uiteindelijke hoogte. Best zoek je die op in een goed plantenboek



Probleem is dat plantenboeken/encyclopedie
donderdag 12 september 2013 - 19:55
Polplastron

Polplastron

Dat is inderdaad een veel voorkomend euvel waar ik zelf ook vaak op vastloop. Vooral als je wat minder courante planten in je tuin hebt, zit je vaak met problemen op dat vlak.

Toch zijn voor mij deze:
[afbeelding verwijderd niet-https]

en deze
[afbeelding verwijderd niet-https]

zowat mijn tuinbijbels als ik plannen maak voor de tuin.

Bij nieuwere cultivars durf ik wel eens afgaan op het plaatje van het tuincentrum, maar heel vaak kom ik toch weer bedrogen uit.

Groeten,

Pol
donderdag 12 september 2013 - 20:47
marne10

Marne10

Ik was vandaag voor het eerst op dit forum en ben verbaasd over hoe goed het gelezen wordt. Dank iedereen die gereageerd heeft.
En Pol, het is waar wat je zegt, bij verschillende tuincentra is de informatie van dezelfde palnt verschillend. Zal es kijken in de tuinbijbel.
groeten, Marike of te wel marne 10
donderdag 12 september 2013 - 21:48
sugar

Sugar

Eigenlijk komt het er op neer dat je vooral niets mag vertrouwen van wat je op internet vindt (dus ook mijn raad niet vertrouwen).
donderdag 12 september 2013 - 22:01
Tuinprins

Tuinprins

Het geven van hoogtes van planten is natuurlijk ook lastig. Op vruchtbare kleigrond worden veel planten hoger dan op schrale zandgrond. Zon of halfschaduw maakt natuurlijk ook verschil net als het al dan niet geven van mest.

Maar van sommige planten heb ik het gevoel dat de hoogte op het kaartje opzettelijk verkeerd wordt gegeven (om de verkoop niet te belemmeren). Viburnum tinus krijgt doorgaans als hoogte 80 centimeter toebedeeld. Ja, daag, dat geloof je zelf toch niet!!!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 september 2013 - 23:26
Polplastron

Polplastron

Eigenlijk komt het er op neer dat je vooral niets mag vertrouwen van wat je op internet vindt (dus ook mijn raad niet vertrouwen).


Inderdaad! Maar het voordeel op fora is dat er meestal discussies ontstaan en dat je verschillende waarheden krijgt waaruit je dan de ultieme waarheid kan uitpuren ... of ben ik wat utopisch in mijn gedachtegang?

[quote]Het geven van hoogtes van planten is natuurlijk ook lastig. Op vruchtbare kleigrond worden veel planten hoger dan op schrale zandgrond. Zon of halfschaduw maakt natuurlijk ook verschil net als het al dan niet geven van mest.

Maar van sommige planten heb ik het gevoel dat de hoogte op het kaartje opzettelijk verkeerd wordt gegeven (om de verkoop niet te belemmeren). Viburnum tinus krijgt doorgaans als hoogte 80 centimeter toebedeeld. Ja, daag, dat geloof je zelf toch niet!!! [/quote]

Dat klopt inderdaad. Niet alleen de bodemsoort bepaalt de hoogte, maar ook het gehele klimaat. Rozen worden bijvoorbeeld bij ons minder hoog dan in het zuiden, maar ik kan me voorstellen dat dezelfde roos ook in de Ardennen minder hoog wordt dan in de Kempen (omwille van zomer- en wintertemperatuur).

Dat men de hoogte vaak minder inschat op een plantenlabel heeft inderdaad echter met verkoop te maken vermoed ik. Vele hoge bomen krijgen echt een relatief lage hoogte toegewezen. En die Viburnum ... zou je inderdaad misschien niet kopen voor je kleine tuintje als je wist hoe hoog hij was.

Groeten,

Pol
vrijdag 13 september 2013 - 15:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon