menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pachysandra

Andyvandyck

Andyvandyck

Dag.
Begin Juni heb ik in mijn voortuin van 24m2 Pachysandra geplaatst. 192 stuks. Nu is bijna 80% bruin geworden en heel slap gaan hangen. De plantjes zijn niet uitgedroogd, ik voel dat er nog vocht in de bladeren zit. Ook de wortel is nog vochtig. De ondergrond is ongeveer een 10 cm nieuwe zwarte grond en daaronder harde kiezelgrond. Volgens de verkoper was dit allemaal geen probleem. Een stuk of 35 plantjes staan mooi recht en zijn groen, de rest hangt er maar verslenst, bruin bij. Kan ik dat nog goed krijgen? Wie heeft raad?

Mvg, Andy
zondag 28 juli 2013 - 12:08
Tuinprins

Tuinprins

Is vermoedelijk een schimmelziekte met de naam Volutella pachysandrae. Deze schimmelziekte is een paar jaar geleden voor het eerst opgedoken en omdat Pachysandra het laatste decennium massaal is aangeplant kan de ziekte zich ook tamelijk snel verspreiden.

Deze ziekte is volgens mij lastig te bestrijden maar er zijn mensen / verkopers (!) die beweren dat spuiten met een schimmelwerend middel kan helpen. Zoek op de naam van deze schimmelziekte om hier meer over te vinden.

Zie ook: http://www.tuinsms.nl/blog/2011/10/10/Pachysandra_sterfte_door_de_schimmel_Volutella_pachysandrae

Hiernaast heeft een Nederlands onderzoeksinstituut het over verwelkingsziekte bij Pachysandra en wordt er gesproken over de schimmelziekte Phytophthora citrophthora.

Zie: http://edepot.wur.nl/180981

Ook deze schimmelziekte lijkt mij lastig te bestrijden.



Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juli 2013 - 12:35
Andyvandyck

Andyvandyck

Zou het ook kunnen dat het water niet weg kan in die harde kiezelgrond? Ik heb nogal veel gesproeid met de temperaturen van de laatste weken.

Ik heb gekeken naar foto's van deze planten met schimmel maar daar lijken ze totaal niet op.
zondag 28 juli 2013 - 12:44
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb het stukje over de Phytophtoraschimmel later aan mijn antwoord toegevoegd dus het is mogelijk/waarschijnlijk dat je dat nog niet gezien had toen jij jouw antwoord schreef.

Als je veel hebt gesproeid is de kans groot dat het de genoemde Phytophtora schimmel is. De meeste vormen van Phytophtora treden op bij slechte drainage. In combinatie met hoge temperaturen kan Phytophtora snel om zich heen grijpen. Bij de link over Phytophtora citrophthora staan ook foto's van aangetaste planten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juli 2013 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon