menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rudbeckia Hirta

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Ik heb plugplantjes van de Rubeckia Hirta (zo'n 160 plantjes) maar nu is mijn vraag hoe neem je zaad van deze plant en wanneer

groetjes jerko
zondag 18 maart 2007 - 13:48
Esem

Esem

jumperke dat is vrij simpel.

(Alé voor mij toch)

Als je Rudbeckia gebloeid heeft ,gaat hij zaad zetten, als het zaad dan afgerijpt is kan je het verzamelen en droog en koel bewaren.
In september zal het zowat de tijd zijn om het zaad, en ook dat van vele andere te verzamelen.
Het zaad van Rudbeckia kan je best bewaren in de koelkast,omdat het een koudekiemer is.

Dit wil zeggen dat het zaad een koude periode nodig heeft om te kunnen kiemen.
Kiemtijd kan varieeren van 1 tot 3 maanden.
En zaaien in de lente onder glas.
Ook opletten met zommige zaden,want er zijn zaden die graag direct terug gezaaid worden,ze moeten echt vers zijn zoals bv.populus(populier) en salix
De meeste zaden hebben een kiemtijd van ogeveer 1 à 2 jaar en er zijn er wel die 10 tot 50 jaar hun kiemkracht behouden.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben.

Gr Esem

Ps. Als je weet waar de plant zijn afkomst is, ben je al een heel einde weg om te achterhalen of het een koudekiemer is of niet.
zondag 18 maart 2007 - 15:42
jumperke

Jumperke

Er zijn al 70 pluplantjes van de Rudbeckia Hirta in potjes overgepot en in de veranda gezet morgen de andere 50 en dan staan ze allemaal in potjes is er iemand die misschien vind dat ze beter anders staan bijvoorbeeld in een grote pot ?Of zeg je van het is goed dat ze elk in apparte potjes staan

groetjes jerko
maandag 19 maart 2007 - 20:21
jumperke

Jumperke

straks zal ik al de andere 30 plantjes zetten dan staan er 160 plugplantjes in potjes
woensdag 21 maart 2007 - 16:14
ines

Ines

Dat is goed gewerkt Jumpie!
Ieder zijn potje is oké!
Welke varieteit hebt U de gele met een bruin hartje?
donderdag 22 maart 2007 - 22:47
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

nee het is tussen rood en bordeau mooie kleur is die wel


Vraagje aan Esem:wanneer zie je of het zaad afgerijpt is?(ben nog maar enkele jaren begonnen met tuinieren volgend jaar zal ik dat ook wel leren (in de tuinbouwschool)


groetjes jerko
vrijdag 23 maart 2007 - 20:34
Esem

Esem

jumperke,
dat kan je zien aan de zaadhoofdjes die dan aan de planten hangen ,zijn ze gans verdroogt en dor
en voelen ze ook zo aan,dan kan je oogsten
Als je een verdroogt bloemhoofdje vastneemt en je wrijft het door je handen zal je merken dat ze uiteen vallen.
Zo ja zijn ze rijp en kan je ze schoonmaken en bewaren in bv envloppen droog en koel bewaren.
Zijn ze nog niet rijp vallen ze niet uit elkaar in je hand dan nog even wachten en enkelE dagen tot een week ?en nogmaals gaan kijken of ze dan rijp zijn.
Ik hoop je hierbij een beetje geholpen te hebben.
Wacht nu ook niet te lang of je zaad van de bloemen zijn verdwenen of opgepuizeld door de vogels.
Zo niet dan lees ik het wel
Nog een prettig weekend
Gr Esem,
vrijdag 23 maart 2007 - 22:27
jumperke

Jumperke

bedankt hoor Esem ik ben weer heel wat wijzer geworden ik bewaar mijn zaad in kleine pakjes ik zag hoe je die moest maken op de site van www.lacegarden.be en je moet er niet eens kleefstof voor gebruiken en ze zijn direct gemaakt

groetjes jerko
zondag 25 maart 2007 - 11:51
Esem

Esem

Idd.jumperke zeer makkelijk om vouwen en te gebruiken,
en je hoeft geen kleefstof te gebruiken.
Gr Esem
zondag 25 maart 2007 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon