menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lage haag

Ga naar meest recente reactie

didinans

Didinans

Wij wonen in een poldergebied met kleigrond.

Wij hebben na afgraven en aanvoeren van zwarte grond + compost + bemesting o.a. onze voortuin afgezoomd met een taxushaagje, maar dit gaat totaal verloren! Wortels rotten weg wegens te veel nat!
Welke laagblijvende (evt. in vorm te snoeien) haagplantjes kunnen wij hiervoor gebruiken? Wij hebben als bodembedekker een laagblijvende geranium; overigens Hortensia's, weigela, hibiscus,...
vrijdag 16 maart 2007 - 22:05
ines

Ines

Hallo Didinans welkom op het forum!
Misschien deze vooraan op de foto, is goed waterbestand, groeit goed en men kan ze snoeien zoals
men wil, nu in het voorjaar heeft ze een heel bleke nieuwe bladgroei. Ik heb daar overal haagjes
van gezet en het valt best mee, ik snoei ze op mijn hoogte...
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 17 maart 2007 - 15:48
Kwest

Kwest

Hallo Ines,

Dat ziet er euonymus uit?
zaterdag 17 maart 2007 - 18:14
Larreke

Larreke

Hallo,

Je kan ook buxus proberen. Dit plantje kan je zo hoog of laag laten als je wil, en ook dit kan je in verschillende vormen snoeien. Eigenlijk lijkt het veel op de plant die ines op de foto toont.

Groetjes Larreke
zaterdag 17 maart 2007 - 18:59
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Wat je ook kan proberen, is Escalonia.
Dat is een groenblijvend plantje, wordt tot ong. 40 à 50 cm hoog, en krijgt roze bloemetjes.
Dat geeft wel niet echt een strak haagje, maar een strook met plantjes, en toont dan ook niet zo "gemaakt".
De soort die ik heb gebruikt is Escalonia Red Dream, kijk maar eens op Google.
Ik zag juist dat je niet ver van hier woont, dat zal bij jullie dus ook wel lukken.

groetjes van Hilda
zaterdag 17 maart 2007 - 19:45
didinans

Didinans

Bedankt iedereen!

Maar kunnen Escalonia en Euonymus tegen kletsnatte grond?

Vele buren hebben buxus in hun tuinen staan en die lijden ook van het water.

Zou liguster een oplossing zijn?

Groetjes
Nans
zondag 18 maart 2007 - 14:55
Lut2

Lut2

Inderdaad, buxus kan je beter niet op natte kleigrond zetten. Ik heb het meerdere malen tevergeefs geprobeerd. Verloren geld en moeite.
Wat het bij mij wel goed doet is lonicera de groenblijvende niet bloeiende soort. (ik ken de 2°naam niet) Het blad lijkt een beetje op buxus. Het is heel makkelijk te stekken. Het enige nadeel is dat eenmaal het de gewenste hoogte en breedte heeft je het wel 5x per jaar moet snoeien. Het groeit heel vlug.
Ook escalonia doet het bij mij goed op natte grond.
Liguster kan je wel proberen. Bij mijn buren is het na de 3e keer toch gelukt. Ik zie dat ze uitloopt.
Groetjes
Lut
zondag 18 maart 2007 - 16:49
hildavw

Hildavw

Onze voortuin heeft zeer zware grond, die goed vocht vasthoudt.
De escalonia's staan daar en doen het tot hier toe zeer goed, zelfs met weinig zon.
Zij krijgen enkel zon in de late namiddag.
Het voordeel van deze plant is dat je nog bloemetjes krijgt ! mooi meegenomen toch.
Hilda
zondag 18 maart 2007 - 17:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon