menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakkenplaag

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo
Dit jaar hebben we ontzettend veel slakken. Ik heb slakkenvallen staan en ga 's avonds op jacht. Mijn teller staat al op 300 gevangen slakken.... zowel naaktslakken als huisjesslakken. Mijn hosta's zijn niet meer om aan te zien en de slaplantjes verdwijnen... ik wacht bang af als de aarbeien rijp worden. De courgetten zijn al 2 keer allemaal doorgevreten.
Ik zou blij zijn met wat goede raad. Ik heb poezen in de tuin, maar toch ook nog merels.

groeten, Louise
zaterdag 15 juni 2013 - 10:31
Tuinprins

Tuinprins

Mijn teller staat op meer dan 500! Iedere morgen (vroeg!) ga ik met een emmer rond en dan is dit het resultaat:

Bloemen & Planten

zaterdag 15 juni 2013 - 19:30
Heike

Heike

Dood je die slakken dan?
zaterdag 15 juni 2013 - 21:08
Tuinprins

Tuinprins

Nee, die stuur ik op reis naar de slakkenhemel
zondag 16 juni 2013 - 07:34
Tuinman65

Tuinman65

Dit soort slakken vind ik hier niet, wel wat huisjesslakken, maar vooral van die kleine grijze.
Die kennen er ook wat van om mijn Hosta's op te peuzelen en ga die maar eens zoeken.
Leo
zondag 16 juni 2013 - 23:26
zourky

Zourky

Er zijn heel veel slakken dit jaar , ik strooi ook slakken korrels , ik denk niet dat katten of vogels er aan komen , maar men kan er altijd een plank of dakpan over leggen;Wat ik dit jaar ook meer heb zijn van die huisjes slakken groter en donker van schelp (huisje)ik ben niet zeker maar ik geloof dat ze deze opeten in alle geval ik niet ze krijgen ook korrels.
groetjes Richard
maandag 17 juni 2013 - 16:39
louise

Louise

Hallo

In mijn slakkenvallen zitten ook korrels. Ik vrees voor de kleinkinderen, daarom zijn ze afgedekt en niet bij het gazon gezet. Ik haal ze leeg en doe de inhoud (overgebleven korrels en dode slakken) ingepakt bij de restafval voor verbranding. Ik wil niet dat er vogels sterven door het eten van giftige slakken.
maandag 17 juni 2013 - 17:02
Wannus

Wannus

Compost is natuurlijk zeer goed voor de grond ,
en ook zeer goed om slakken aan te trekken .
Ik heb dit vernomen van een Hosta kweker ,
zeker nooit compost rond Hosta planten strooien ,
dit is om slakken vragen ,
Ik heb ook enkele Hostas in potten , en heb nu
dit jaar de potten in schalen gezet ,
een gietrand van 4 cm , ik vul deze met water
en maak dat er altijd water in staat , steeds bijvullen .
Ik heb bovenaan de potten ook aluminiumtape
bevestigd , dit zou schokjes geven over aluminium en
metaal door het slijm dat ze afstoten .
Mijn Hostas zien er nu heel goed uit in vergelijking
met vorige jaren . Verleden jaar eco korrels gebrobeerd
maar het heeft ook niet meegevallen , het kost nochthans
veel geld .
Er zijn veel alternatieven , dus proberen met vanalles .
Maar ik zie toch waar ik moet slakkenkorrels strooien ,
en regelmatig bijvullen , dat ge er toch de beste resultaten
mee behaald .




Bloemen & Planten

maandag 17 juni 2013 - 20:08
louise

Louise

Bij ons staat de teller al boven de 1.000 slakken die naar de slakkenhemel zijn vertrokken: huisjesslakken, segrijnsslakken, naaktslakken in alle kleuren en maten.

En nog verdwijnen er elke nacht planten (sla, boontjes, erwtjes, chinese kool....) en worden de hosta's kaalgevreten. Ik vind ze meer dan 1.50 m hoog in de laurier en op de bladeren van de vijgenboom. Bij de geitenbaard is nog enkel het skelet van de bladeren over. Ik hou me gereed als de volgende slakken uitkomen.
woensdag 10 juli 2013 - 19:05
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben ook al boven de 1000 maar het aantal slakken neemt wel af. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 juli 2013 - 20:36
Tuinman65

Tuinman65

Ik had slakkenkorrels gestrooid tussen mijn jonge slaplantjes.
Een merel heeft tussen die plantjes zijn gangen gegaan en waarschijnlijk ook de korrels opgegeten.
Die waren allemaal verdwenen en geen dode slakken te zien.
Ik vond een dode jonge merel op de gazon en veronderstel dat hij zich te goed heeft gedaan aan die korrels.
Sindsdien zorg ik er voor dat vogels er niet meer aan kunnen.
Ook oppassen met kleine kinderen want in hun ogen zijn dat blauwe steentjes, maar daar trof ik al langer maatregelen tegen.
Leo
woensdag 10 juli 2013 - 23:42
Anneloes

Anneloes

slakkenval met (gistrijk)bier werkt hier goed
donderdag 11 juli 2013 - 18:09
Tuinprins

Tuinprins

Als ik dat bij mij biervallen zou plaatsen zouden er dat flink wat moeten zijn. Ik denk dat mijn tuin dan naar de kroeg gaat ruiken
donderdag 11 juli 2013 - 19:49
minouke

Minouke

eco-korrels vind ik wel effectief en kunnen geen kwaad voor kat en honden;
zaterdag 13 juli 2013 - 15:42
iecee

Iecee

tuinman
Heb je eco korrels gestrooid?

dan is het logisch dat je geen dooie slakken meer ziet. want die kruipen onder de grond en gaan daar dood , alleen bij gewone korrels zie je resultaat!

bij mijn weten zijn de korrels blauw gemaakt omdat merels geen blauwe kleur kunne zien , als je korrels weg zijn zijn ze opgegeten door de slakken en moet je nieuwe strooien voor de slakken die nu uitkomen.

merels eten geen slakken want ze komen pas tevoorschijn als het donker is en de merels niks meer zien.

merels eten pieren en kersen en ze gaan ook niet meteen dood van vergiftigde slakken maar wel langzaam, zodat je dan een giftige dooi vogel hebt

als ik gewone korrels strooi raap ik de volgende dag de dooie slakken op en stop ze in de vuilnisbak, en ik denk niet dat dooie slakken gegeten worden .
maar dat is misschien wel wishful thinking mijnerzijds.
zondag 14 juli 2013 - 12:16
iecee

Iecee

En ik heb dit jaar veel last van kleine gelige een beetje doorzichtige huisjesslakken die niet doodgaan van vergif. en die overdag soms ook zichtbaar zijn

nog iemand?
zondag 14 juli 2013 - 12:19
louise

Louise

Het einde van de slakkenplaag is nog niet in zicht. Alles geprobeerd: blauwe korrels in afgesloten slakkenvallen, zelf slakken verzamelen .... nu alles gesnoeid en massaal slakken gevangen die zich schuil hielden onder de hostabladeren, haviksbloem, hemerocallis... Vanmorgen zijn de courgetten en pompoenen weer aangevreten. Ik had gisteren een halve liter donker bier in een 10 cm diep bakje in de tuin gezet. Geen resultaat. Vanmorgen met een emmertje rond gegaan en zeker 30 slakken in het bier gedeponeerd. Ze kruipen er even lustig terug uit. Goed geschud, telkens terug in het bier... niks helpt. Ik wil het bestrijden met gif stop zetten, omdat er sporen van een egel in tuin zijn.... Er zijn ook kikkers in de omgeving.

Onze achterburen hebben geen last van slakken. Zij hebben wel een grote vijver en veel kikkers.
woensdag 9 oktober 2013 - 11:52
louise

Louise

Na 2 jaar is de slakkenplaag nog niet ten einde. Ik strooi regelmatig eco korrels, maar toch worden de groenten hosta's nog aangevreten. Nu lopen er kippen in de tuin en die zullen waarschijnlijk de kleine slakjes wel oppikken. Wel zie ik veel minder wijngaardslakken en huisjesslakken.
vrijdag 7 augustus 2015 - 16:45
Roeli

Roeli

Na al die klaagzangen gelezen te hebben wil ik hier even op reageren.
Bij mij in de tuin zitten slakken.
Ik verfoei slakken, Ze vreten mijn planten op.
Maar ik doe er niets aan. Ik raap niet, ik strooi niet, ik verdrink ze niet. Niet meer , tenminste.
Dat heb ik al lang geleden opgegeven.
Jullie doen dat allemaal wel,
Maar ik vraag me af, wat is nu het verschil in resultaat ?
Ik heb de pest in, maar jullie hebben ook de pest in.
Maar ik heb mijn energie niet verspild . Die energie kan ik veel beter gebruiken.
En voor één dode slak komen er toch minstens tien op de begravenis en die blijven dan gelijk maar hangen.
Het is niet anders. Ik heb er, zo goed en zo kwaad mogelijk, mee leren leven.
Jammer voor de planten, maar goed voor mijn gemoedsrust .

groetjes Roeli
vrijdag 7 augustus 2015 - 21:21
Tuinprins

Tuinprins

Bij mij zaten vorig jaar en het jaar daarvoor zoveel slakken dat als je niks doet je bijna geen bloeiende planten hebt. Ik heb het niet over tientallen slakken, nee het gaat echt om honderden, zo niet duizenden slakken. Die vreten alles kaal in het voorjaar en de zomer. Zelfs planten die normaal niet geliefd zijn bij slakken worden aangevreten. Met weinig bloeiende planten zijn de bijen, hommels en vlinders niet gediend dus onderneem ik actie. Ik strooi geen gif maar ik verzamel de slakken 's morgens en ik geef ze een enkele reis naar de slakkenhemel.

Dit jaar valt de slakkenplaag alleszins mee. Ligt hoofdzakelijk aan het droge weer maar ik denk dat mijn ochtendlijke slakkenverzamelronde van de afgelopen 2 jaar daar ook een klein steentje aan heeft bijgedragen.


Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

zaterdag 8 augustus 2015 - 06:54
mukkes

Mukkes

Ik ben het eens met Roeli, scheelt ook weer in de dode vogels. In onze tuin ook veel slakken, maar hier staat alles nog mooi te bloeien. Naar mijn beleving is het een kwestie van soorten planten gebruiken die of snel groeien, of die de slakken niet erg lekker vinden. En ja, slakken hebben smaak. Sommige soorten zijn in een oogwenk verdwenen, andere zijn ongemoeid gelaten. Je kunt dus ook gaan experimenteren met verschillende planten gebruiken en dan kijken wat de slakkenplaag overleeft en welke planten weggevreten worden.
zaterdag 8 augustus 2015 - 08:42
Tuinprins

Tuinprins

@ mukkes: Misscien eerst eens leren lezen?

Ik gebruik geen gif in de tuin. Slakken worden handmatig gevangen. De opmerking 'scheelt ook weer in de dode vogels' is pure stemmingmakerij (ja ik begrijp dat er mensen zijn die giftige slakkenkorrels gebruiken maar ik dus niet en de meeste mensen die hierboven wat hebben geschreven ook niet).

Van de planten die staan afgebeeld op bovenstaande foto's wordt alles door de slakken gevreten behalve Panicum virgatum Cloud Nine (hoge gras rechts op de foto). Zo goed als alles wordt gevreten behalve varens, enkele grassoorten en Cimicifuga niet. Je kunt met deze planten een aparte conceptuele tuin aanleggen maar daar ligt mijn hart niet. Ik wil bloeiende planten midden in de zomer voor de bijen, hommels en vlinders.

Er is een verschil tussen 'veel slakken' en héééééél veel slakken. Als je wekenlang iedere dag een emmertje zoals helemaal hierboven door mij getoond vol met slakken hebt dan heb je hééééééééééééééél veel slakken.



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 augustus 2015 - 15:31
mukkes

Mukkes

@ Tuinprins: Je hebt helemaal gelijk, het is pure stemmingmakerij, mijn excuses aan iedereen op dit forum hiervoor. Er is geen grond voor wat ik schreef over dode vogels.

Wij hadden voorheen een grote speciekuip om sla in te verbouwen, maar de slakken klimmen moeiteloos naar boven om de maaltijd te nuttigen. Exit speciekuip. Nu zit de sla in potten op een ijzeren tafel in de tuin en er is nog geen enkele slak bij geweest dus dit lijkt (tot nu toe) een succes.

En enkele weken geleden kocht ik een kervel plant. Mijn vrouw was enthousiast omdat het lekker is en het slakken verjaagt. Ik heb het opgezocht en ja, er wordt beweerd dat het slakken verjaagt. Wij hebben waarschijnlijk andere slakken want de kervel is in no time opgevreten. Alle andere kruiden die we hebben staan groeien uitbundig, ondanks de slakken die aanwezig zijn.
zondag 9 augustus 2015 - 08:52
vrouwtje

Vrouwtje

Slakken houden van alles wat de bodem bedekt om zich te vermeerderen. Mulchen is dus niet goed, een composthoop te dicht bij de planten ook niet en strooien rond de hosta's zeker niet. Vorige jaren hadden we een slakkenplaag, we hebben niet geprobeerd om ze te bestrijden.

Ik vind dat dieren evenveel recht hebben op de tuin als wij... wij zijn de enige echte indringers. Dus preventieve maatregelen zijn ok, bestrijding van plagen is voor de man des huizes , hou ik me niet mee bezig. Wij hebben dit jaar de hele tuin van onkruid en dode bladeren ontdaan, we mulchen niet meer en we hebben zo goed als geen slakken meer.
donderdag 20 augustus 2015 - 06:43
louise

Louise

Na enkele jaren dat de slakken wat minder zichtbaar waren, zijn ze er weer!! we hebben de strijd al aangebonden bij het begin van het seizoen. Na een regenbui konden we er op een halfuurtje 600 verzamelen. We lopen elke dag enkele keren met een doosje rond en rapen ze bij de vleet. maar in onze moestuin blijft alles verdwijnen. Zelfs de tomatenplanten waren na 1 nacht afgevreten. Op droge dagen strooien we eco-korrels, plantgoed wordt met afgesneden petfles beschermd, maar dat helpt niet...Heel de winter liep er een kip door de tuin.
zaterdag 2 juni 2018 - 10:42
Roeli

Roeli

Waarom alleen 's winters en waarom maar één ?
Wat is erger. Slakken die alles opeten en een glibberspoor achter laten , of kipjes die hier en daar wat blaadjes pikken maar helpen de slakken op te ruimen.?
zaterdag 2 juni 2018 - 10:52
Kleinedikken

Kleinedikken

Hier ook zeer veel slakken en vraatschade.
Ik heb een slakkenvalletje met bier gezet maar met weinig succes..
Werkt dat eigenlijk wel, of is dat een verzinszel?
Nu geef ik toe dat ik mijn kostelijke abdijbier niet aan de slakken gun, maar ook geen tafelbier gebruik wegens te weinig alcohol.
Ik neem van die goedkope pils uit de Lidl in halve literblikjes. Ik zie niet veel slakken in de val, maar in de straat staan sinds kort verdacht veel caravans met Nederlandse nummerplaat. Zou het dan toch.....
maandag 4 juni 2018 - 15:34
Tuinprins

Tuinprins

Het schijnt dat slakken bier van de Aldi lekkerder vinden ...
maandag 4 juni 2018 - 18:45
Dunya

Dunya

De Aldi heeft nu Rode Duivels namaakbier heb ik gezien in de folder. Misschien kan je daarmee de slakken verleiden.
dinsdag 5 juni 2018 - 08:44
EJM

Tekst aangepast

EJM

Yep bij mij ook alles opgevreten.
Sla, spinazie,wortelen, zelfs prei en uien.
Meteen al toen het jonge kiem plantjes waren.
Mijn courgette en pompoen hebben ze ook opgevreten.
Mijn peultjes en erwten ook.
Ook een aantal mais planten.
Tot nu toe de sperzieboontjes en snijbonen nog niet.
Nu zitten ze mijn mooie rode aardbeien op te vreten
1 paprika hebben ze ook opgevreten.
De tomaten gelukkig niet.
En dat is nu zo'n beetje het enige wat ik over heb van mijn moestuin.
Je kunt wel zeggen, niet bestrijden,kost alleen maar moeite en tijd, maar al de moeite en tijd die ik in mijn moestuin heb gestoken, is nu verspilde moeite geweest.
dinsdag 5 juni 2018 - 22:31
louise

Louise

Elke avond, na 22.30 u. ga ik met een zaklamp slakken rapen in de tuin. Tot 600 op een regenachtige dag. Grote diversiteit...
dinsdag 12 juni 2018 - 15:59
Roeli

Roeli

Ik heb net weer een grote doos escargo gekocht en gelijk maar weer wat bij verschillende planten gestrooid. Die verr…. glibberbeesten. Heb je een mooie plant gekocht en in één nacht is hij niet mooi meer.
dinsdag 12 juni 2018 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon